2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

Lekke koppakking?—-> Oplossing gevonden!
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 29 juni 2009 10:16 PM
  [ # 16 ]

(volgens mij) geen sterke geurtjes in het interieur…

Ik vul t/m het rode ‘lepeltje’.

Ik hoop ook op een (niet intern) lek, maar dan zou je verwachten dat er vloeistof onder de auto ligt, mits het lekt tijdens het rijden en dan op het hete blok komt en vervolgens verdampt (heb ik gehad bij een Frod Mondeo, kwam er zodoende in de file pas achter dat er een ‘probleempje’ was met de koeling).

Ik ga er morgen eens eens stuk mee rijden en zal me dan weer melden.

@Wendela, we zijn doorgereden naar het zuiden i/d buurt van Montpellier en daar was het 25/30 graden met een beetje wind, dus ondanks de Duitse metgezel hebben we ons prima vermaakt met nietsdoen, wijntje drinken en boekje lezen we hebben zelfs nog even i/d zee gezwommen.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Gepost: 29 juni 2009 11:27 PM
  [ # 17 ]
25trd schreef:

Zijn er nog methodes waarop ik zelf kan ontdekken of er evt. sprake is van een lekke koppakking?

Jazeker, er bestaan testmethodes, die zelfs een zeer kleine concentratie CO2 in je koelwater kunnen opsporen. Een soort groot pipet met een speciale testvloeistof erin. Die van ons is van Midlock, maar wellicht zijn er ook andere fabrikanten. Een béétje garage heeft zo’n testset in huis.

Hieronder een plaatje van mij met zo’n ding. Met mijn CX, waarbij de vloeistof helemaal netjes blauw beef. Bij een het kleinste spoortje CO2 wordt het onderste bakje groen.

Overigens zou ik eerst het systeem (laten) afpersen. Daar heb je speciale (hand)pompjes voor. Die zet je met een afdichtrubbertje op de ‘bol’ van het koelwater en dan pompen maar. Op het zwakste punt komt het water er dan vanzelf uit.
Niet zelden is dit trouwens de kachelradiator, maar dat hoop ik niet voor je!

Succes, Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 juni 2009 11:40 PM
  [ # 18 ]

Als er al geen water onder de auto te vinden is, dan zou je inderdaad gaan denken aan de kachelradiator, waarbij je dus een natte vloer zou moeten hebben. Vandaar dus de vraag van Graddus naar vreemde luchtjes.

Profiel  

Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 299

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 30 juni 2009 12:52 AM
  [ # 19 ]

Ehhhh, niet om nou iemand bang te maken! Ik heb dus net de 22 weer klaar, ze begon ook water te gebruiken. Na wat gezoek heb ik er toen maar de kop afgehaald en wat bleek, zo krom als een banaan! Surprisedops:
Ze bouwde geen zichtbare druk op in het systeem (en het trucje van Léo kende ik niet), ze had geen pluim aan d’r kont maar waar bleef dan al dat water Confused
Bij het aftappen van de olie kwam er…..................ca 3 liter!!!! water uit. Surprised

Je kunt dus water verliezen zonder het kwijt te raken!

Over het hoe en waarom zal ik de vorige eigenaar eens voorzichtig aan de tand voelen. De koppakking die er tussen uit kwam was namelijk hagelnieuw. Deze was dus al eens vervangen. De temperatuurcensor (de 22 heeft alleen een lampje) was buiten werking.

Nu dus toch maar een temp-meter plaatsen!
Overgens heb ik meteen ook de water-pomp, temp-sensor, alle pakkingen bovenin en de distibutie vervangen. Cool

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 30 juni 2009 12:56 AM
  [ # 20 ]

Heb je dan dat water al niet teruggevonden op de olievuldop enzo?

Profiel  

Falk
> 200 berichten
RankRankRank

- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 30 juni 2009 12:59 AM
  [ # 21 ]

Achteraf wel, alleen weten we dat toen aan te weinig en korte stukjes rijden. Het water gebruik was ook pas van de laatste 3 of 4 dagen.
En omdat ze verder prima liep heb ik er nooit wat achter gezocht.

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3197

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 juni 2009 01:15 AM
  [ # 22 ]

Heb ooit geweten dat de garage en halve motorrevisie uitvoerde omdat de wagen altijd “warm ” werd .

Bleek achteraf dat de dop veel te snel open ging .

Dus laat die ook even testen als je het koelcirquit laat afpersen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 30 juni 2009 02:01 AM
  [ # 23 ]

Ik ga het systeem dan maar eens laten afpersen… Hopen dat dat wat nieuws brengt!

EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Gepost: 30 juni 2009 12:15 PM
  [ # 24 ]
Falk schreef:

Ehhhh, niet om nou iemand bang te maken! [......]
Bij het aftappen van de olie kwam er…..................ca 3 liter!!!! water uit. Surprised

Je kunt dus water verliezen zonder het kwijt te raken!

Klopt! Heb ik laatst ook gehad met een ZX. Eigenaar was gewoon weken doorgereden met brakke koppakking en hierdoor was - zonder overdrijven-  ALLE motorolie bij het koelwater gekomen!!! Shocked  5 liter mosterd dus!!!  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad  Manman, wat een troep kwam daar uit.
Uren moeten doorspoelen, de hele radiator moeten vervangen etc.

Let op: dit is dus als je met zoiets gewoon dóórrijdt hè?  Wink  Hoeft bij jou beslist niet het geval te zijn!!

Profiel  

Gepost: 30 juni 2009 03:00 PM
  [ # 25 ]

Maar een eenvoudige controle van het koelwater en de binnenkant van de olievuldop zegt dus al meer, en anders even je olie aftappen, zie je vanzelf of er water mee komt.

Profiel  

25trd
> 4000 berichten

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 30 juni 2009 11:07 PM
  [ # 26 ]

Nou, het proefrijden kwam vandaag niets van terecht vanwege een acute lekkage aan de waterafvoer/regengoot i/d tuin (na een wolkbreuk van 3 kwartier à een uur waarbij ik dus in m`n ondergoed i/d tuin rond stond te dansen om het water weg te laten lopen omdat het anders naar binnen zou lopen; fijn zo`n stadstuin Twisted Evil ). Ik ben vanmiddag dus bezig geweest met een noodreparatie van de waterlekkage .... van de regengoot!!

Anyway, ik ga morgen Citroville eerst maar eens bellen om te horen wat die te zeggen hebben. De spoeling begint een beetje dun te worden zo voor de deur; Limousine ligt uit elkaar bij de ‘plaatwerker’ (knipoog @ Wendela), Landrover heeft een probleem met de aandrijving, R4 heeft een gare startmotor en nu heeft de CX lekkage bij de koeling. Het houdt je v/d straat Crying or Very sad (of op straat, tis maar net waar je sleutelt Wink )

Voor wat het waard is, een foto van m`n olievuldop:

en een foto van het koelvloeistofreservoir:

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 01 juli 2009 12:25 AM
  [ # 27 ]

Die oliedop lijkt me toch erg schoon. Dat tankie is zo niet veel van te zeggen, alleen, dat er niet echt sporen over lopen die overlopen zouden suggereren. En wat die limousine betreft. Die ligt weer een stukje verder uit elkaar ja.  Very Happy

Profiel  

25trd
> 4000 berichten

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 01 juli 2009 05:03 PM
  [ # 28 ]

Net even contact gehad met Rob van Citroville… Hij kan er zo ook niet zoveel zinnigs over zeggen.

Ik ga er v/d week even langs om de auto te brengen, hij kan `m dan in ieder geval even afpersen en als dat niets brengt, laat ik `m daar, ze zitten op het moment tot over hun oren in het werk en hebben dan voorlopig ook geen tijd om er naar te kijken.

Nog even geduld dus!

Profiel  

Gepost: 01 juli 2009 11:06 PM
  [ # 29 ]
25trd schreef:

Hij kan er zo ook niet zoveel zinnigs over zeggen.

Is ook heel lastig over de telefoon uiteraard. Meten = weten in dit geval.
Het zal vast wel duidelijk worden wat er aan de hand is.

Laat ze eerst het systeem afpersen en daarna de CO2 test doen. Dat kan je veel vertellen!

Profiel  

Falk
> 200 berichten
RankRankRank

- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 01 juli 2009 11:27 PM
  [ # 30 ]

“Als dat niets brengt laat ik hem daar”
Ja? en dan?
Als ze hem afpersen en er is niets te vinden, is er waarschijnlijk ook niets!

Heb je er na je vacantie nog mee gereden? En hoe en hoe vaak controleerde je voor die tijd je vloeistof?

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook