Vorige week ben ik met Harm samen naar de sloop geweest in Veghel. Daar heb ik een paar veerpootjes meegenomen, aangezien die van mij is vergevorderde staat van kaduukheid waren…
Vandaag was de grote dag om de pootjes eens onder de Chic te kieperen. Vanmorgen vroeg opgestaan, en om 9: 45 begonnen (1 minuut erna waren m’n handen al pikzwart). Nu, 13:30 ben ik redelijk klaar met de pootjes eronder te stoppen… Hier een paar fotootjes.
De veerpoten met bollen (was te lui ze eraf te halen op de sloop):
De werkopstelling (met de nieuwe achterlichten die ik van Harm gekocht heb):
De werkopstelling vanuit een andere hoek (ja, die VW is van m’n broer):
Toen ik wat voorbereidend werk aan het doen was (systeem drukloos maken, bollen eraf slopen, etc.) kreeg ik het magnifieke idee om eens te proberen de bollen er met de hand af te draaien.. dus ik pak die bol vast, begin er aan de hengsten, en verhip, LOS
De eerste veerpoot eruit… er ligt vanallerlei vloeistof, da’s LHM die nog in de poot zat.. Nobody’s perfect
onderaanzicht:
80% kans op neerslag vandaag.. Ja, dat heb ik gemerkt, 2 hoosbuien op m’n pens gekregen. Van de eerste bui heb ik geen foto’s gemaakt (ik had de halve auto uit elkaar, en heb maar in de regen doorgewerkt). Deze foto is van de 2e hoosbui. Ik was bijna klaar met de 2e poot te installeren (alleen nog wat schroeven vastdraaien, leidingkjes vastmaken enzo).
Heerlijk, zomer in eigen land…
Regen bijna afgelopen..
De Chic met betere veerpootjes.. joepie :)
Andere hoek:
Uiteraard kom je bij/na zo’n klus achter andere problemen. Nadat ik de BX weer op de grond had gezet, de motor een tijdje had laten lopen met de ontluchtingsschroef enigzins los, had ik die schroef weer vastgedraaid. Ik zette em in de rijstand, en wat blijkt.. shhhh, tik, shhhhhh STOP en ( (!) ) aan.. gas bijgeven, lampie uit, BX komt achter omhoog… BX komt voor omhoog. Volgens mij is er nogsteeds een of ander onderdeel rot. da’s dus het volgende project. (als iemand weet wat het is, graag..)
Verder.. ik was aan het controleren of er lekkages waren. Ik keek naar de poten enzo, zagen er mooi droog uit. Ik kijk onder de auto, een plek, precies in het midden, van achter het motorblok. ik ruiken, motorolie..
maar, al met al ben ik happy, hij lijkt soepeler te veren, maakt geen kreungeluiden meer, etc… heeft me in ieder geval een smak geld gespaard.
Update: net even een proefrit gemaakt (na de VW weggejaagd te hebben). m’n hart ging tekeer als.. de HD regelaar van een BX met rotte voorraadbol… ik stapte in, startte, handrem eraf, effe flink op de rem getrapt (sjah, beter te vroeg dan te laat erachter komen dat ze het niet doen). Alles werkte, dus de weg op, en eens lekker een stukkie gereden. Een paar leuke drempeltjes genomen, en het lijkt een stuk beter de oneffenheden op te vangen. Nog effies op de staart getrapt om op een (relatief) hoge snelheid (110 (sjah, ‘t blijft de bebouwde kom)) te kijken hoe alles reageert, en alles werkt prima.
Al met al een geslaagde operatie, alleen een nadeel.. deze poten gaan het niet lang uithouden, want als de bix 5 minuutjes staat, zit de rechterpoot alweer redelijk vast. maargoed, ‘t geintje heeft me bakken geld gespaard. (totale kosten: 25 euro per veerpoot, en 3,62 per veerbolringetje. totaal dus een slordige 57 euro. Als ik het zou hebben laten doen zou het minimaal 300 euro gekost hebben, met dezelfde veerpoten als ik nu heb).
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
heel mooi….
kan je weer genieten van een goed verende Bx
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
hoi
leuk om eens te zien zo’n reparatie,
lijkt niet ingewikkeld zo.
moet het hele systeem dan afgesloten worden, en hoe?
heb je wel eens een filter schoongemaakt van t lhn reservoir?
misschien tips hoe ik dat aan moet pakken?
groet,
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:hoi
leuk om eens te zien zo’n reparatie,
lijkt niet ingewikkeld zo.
moet het hele systeem dan afgesloten worden, en hoe?
heb je wel eens een filter schoongemaakt van t lhn reservoir?
misschien tips hoe ik dat aan moet pakken?groet,
koen
het hele systeem afsluiten? gewoon het hydraulisch systeem drukloos maken, en dat gaat door de schroef (maatje 12) op de HD regelaar een slag los te draaien (NIET meer dan een slag). vervolgens even een krik onder het fusee (oid) zetten en opkrikken om alle LHM uit de veerpoot te krijgen, en daarna kan je gewoon aan de slag.. flink doeken neerleggen, veerbol er af, leidingkjes los, schroeven losdraaien, en je kan relatief makkelijk de poot eruit halen… In haynes staat het perfect uitgelegd.
Heb ik eens het filter van het LHM reservoir schoongemaakt.. nee, iemand anders heeft dat wel eens gedaan toen ik deze BX kocht.
Ja, welke tips kan ik geven, gewoon doen, en vooral je gezond verstand gebruiken, en af en toe grof geweld toepassen, maar wel met mate. Op de sloop was bij een andere donor BX een van de 3 schroeven van de veerpoot afgebroken, en dan heb je *echt* een probleem.
Klussen is leuk, en ik vond dit echt een heel simpel klusje.
kstrik schreef:hoi
leuk om eens te zien zo’n reparatie,
lijkt niet ingewikkeld zo.
moet het hele systeem dan afgesloten worden, en hoe?
heb je wel eens een filter schoongemaakt van t lhn reservoir?
misschien tips hoe ik dat aan moet pakken?groet,
koen
Kijk eens op http://www.citroenbx.nl
Hier staat meer info!
Ik heb nu een paar dagen die poten eronder zitten, en hij rijdt nogsteeds (ja, ik heb niet erg veel zelfvertrouwen).
Ik had de oude poten nog eens bekeken, dus de poten die eerst onder de Chic zaten. Als je ze naar binnen duwt en het onderste deel los laat, blijft ie naar binnen zitten (dus in ingeschoven stand). Bij de poten die nu onder de Chic zitten is dit niet het geval, die komen ook weer mooi naar buiten vanzelf. Hieruit valt dus wel te concluderen dat de oude poten echt rot waren… zonder kracht erop te zetten gingen ze al stroef, hoe moet het niet geweest zijn als er een hele BX op rustte.
Het getik van de BX is jammergenoeg niet verholpen. Ik hoopte eigenlijk dat een van de veerpoten gewoon lek was, en dat daarom de HD regelaar steeds moest bijregelen. Jammergenoeg is dit niet het geval.
Verder veert hij een stuk soepeler, en zakt ook VEEL mooier in. Eerst wees de neus gewoon omhoog, want deze ging gewoonweg niet meer naar onder, nu zakt ie mooi regelmatig in… geslaagde operatie al zeg ik het zelf. nu de rest nog…
deur63 schreef:Het getik van de BX is jammergenoeg niet verholpen. Ik hoopte eigenlijk dat een van de veerpoten gewoon lek was, en dat daarom de HD regelaar steeds moest bijregelen. Jammergenoeg is dit niet het geval.
Voorraadbol?
WYD schreef:deur63 schreef:Het getik van de BX is jammergenoeg niet verholpen. Ik hoopte eigenlijk dat een van de veerpoten gewoon lek was, en dat daarom de HD regelaar steeds moest bijregelen. Jammergenoeg is dit niet het geval.
Voorraadbol?
Hij tikt niet de hele tijd, dat is het vage… meestal tikt ie eens in de 25-30 seconden, af en toe tikt ie een halve minuut lang 2x per seconde. Het kan nooit kwaad er eens een nieuwe voorraadbol tegenaan te gooien. tussenpozen van 25-30 seconden is toch al relatief laag. zaterdag ga ik weer lekker spelen. Hij moet en zal perfect worden
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Misschien is het handiger als je eerst de huidige druk van je voorraadbol laat checken. Ik vermoed dat daar niets mis mee is (anders zou ‘ie het ook niet af en toe wel goed doen). Treedt het tikken misschien vaker op als je aan je stuur draait, of tijdens het remmen (bijv. als je je rem ingedrukt houdt bij een stoplicht)? De remservo wil op latere leeftijd nog wel eens voor een interne lekkage zorgen, zoals ik zelf heb ervaren.
Als je het Engels een beetje beheerst, lees dan eens de tekst op . Ik had begrepen dat als je systematisch de aanvoerslangen naar de voorraadpot van het LHM loshaalt en checkt op de hoeveelheid LHM die eruit komt zetten je een aardige indicatie krijgt van de lokatie van de interne lekkage.
Ben zelf ook geen expert hoor, maar hopelijk kun je wat met deze info. Ik verdenk echter in dit geval nou niet direct je voorraadbol…
Het tikken treedt spontaan op, maar stopt wanneer ik op de rem trap. Ik heb hier al eens een topic over gehad, maar tot op heden heb ik nog niets verandert aan de bix, afgezien de veerpoten. zaterdag aanstaande ga ik me bezighouden met de remmerij. Ik ga de hele zaak een spoelen, mogelijk dat dat verschil maakt. Enig probleem is dat de ontluchtingsnippels muurvast zitten, en ik ze niet over wil draaien, want dan heb ik echt een probleem.
Ik heb laatst op de sloop een remservo meegenomen, dus uitwisselen is mogelijk, ware het niet dat ook daarvoor die ontluchtingsnippels open moeten.
Voorraadbol kan ik inderdaad laten checken op spanning, is een heel goed idee. Ik bel zometeen even daarvoor.
Het loshalen van de retourleidingen is ook een goed plan, alleen kan dan enkel wanneer de BX een tikbui heeft, aangezien het HD systeem gewoon prima werkt wanneer ie geen tikbui heeft (en er waarschijnlijk ook geen enorme retourstromen zijn dan).
edit:
ik heb dat verhaal eens aandachtig doorgelezen, een paar dingen vielen me op:
If the STOP light on the dashboard stays on more than 5 seconds after you start the engine, there might be problems with the main accumulator, pressure regulator or the high pressure pump but it is also possible that the LHM level is simply too low.
set the lever in the lowest setting, then move it to high position. If it takes more than 20 seconds to reach the high level, you can suspect the pump or bad setting of the height corrector.
20 seconde.. da’s niet erg veel.. als die van mij plat op de grond ligt en ik zet em in de hoogste stand, begint ie eerst te sissen, daarna een paar tikken (2, 3 zoiets) daarna gaat STOP en ( (!) ) aan, en die blijven VEEL langer dan 5 seconde aan wanneer de auto in de laagste stand heeft gestaan (mbv de knop) (nooit getimed, maar 10 a 20sec toch wel zeker). Gaat wel direct uit wanneer je gas bijgeeft.
Wel gaan de lampjes direct uit na starten wanneer ik de auto niet omlaag heb gekregen met behulp van de knop. als ie 3 dagen staat, en dus op de grond ligt, en daarna start, gaan die lampjes direct uit. zet ik em met de knop omlaag, blijven de lampjes veel langer branden.
Van laag naar hoog in 20 seconden.. dat haalt ie nooit. gewoon tot ie hoog lijkt, of dat ie ook uitgetikt is? want als ie omhoog is blijft ie zeker 15 seconde door sissen/tikken.
Terugkomend op die site.. De stuurbekrachtiging werkt wel gewoon prima, dus ik denk niet dat het aan de pomp ligt. Misschien aan de HD regelaar, voor zover ik weet wordt SB VOOR de HD regelaar afgetapt… Ik heb het gevoel dat er iets zodanig rot is dat daar HEEL veel LHM naartoe gaat, en er bijna nix over is om de bix omhoog te pompen.
Mijn BX heeft ook last van het tiksyndroom. Alle bollen rondom en de accubol zijn vervangen en dat heeft even geholpen. Echter tijdens het rijden tikt de pomp om de 5 seconden. Wat me ook opvalt is dat als ik wat gas geef bij het optrekken dat de kont dan wat inzakt en dan hoor je de pomp de achterkant weer oppompen. Ik vermoedt dat het de remservo is maar eigenlijk wil ik binnenkort eens een dagje naar Chyparse rijden, kunnen die een tiksyndroom analyseren?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Chyparse? Die zijn specialisten op dat gebied, ik verwacht dat juist zij er wel uit kunnen komen.
deur63 schreef:Hmm, een van die poten wil nu al niet meer inveren.. da’s niet erg goed
Even erop hangen/leunen en zakt ie dan niet door? Daar heb ik wel eens last van dat de poten even blijven ‘hangen’.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Even erop hangen/leunen en zakt ie dan niet door? Daar heb ik wel eens last van dat de poten even blijven ‘hangen’.
Ik leunde er eerst op -> nix
Ik legde m’n been op de bumper en probeerde zoveel mogelijk gewicht erop te leggen -> nix
Misschien strax maar smeren & gymnastieken, anders maar weer een andere poot.
Hopelijk lag m’n donorBX niet op de sloop door de veerpoten…
De beste veerpoten zijn die van type 1’s schijnbaar. Iemand anders weet vast waarom Mocht je nog eens gaan klussen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!