Electrische ruitbediening in staking.
Man@work
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 21-01-2007

Gepost: 02 juli 2009 02:35 AM

Toen ik aan het eind van deze hete middag Cool  in onze Xantia (Break 2000) wilde stappen ging de electrische bediening van de bijrijderszijruit in staking.  Shocked 

Voordat ik eventueel onderdelen ga vervangen wil ik weten hoe ik de juiste diganose kan stellen. Wie kan me vertellen hoe ik dat doe Confused:

Beide schakelaars (zowel bij bestuurder als bijrijder) hebben het zelfde effect: niets. Er is zelfs geen relais-klik-achtig geluidje te horen.  Rolling Eyes

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 02 juli 2009 02:51 AM
  [ # 1 ]

Lijkt me een zekering.  Toevallig alletwee stuk lijkt me sterk

 

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 02 juli 2009 09:48 AM
  [ # 2 ]

Beide ruiten worden door dezelfde zekering gezekerd. In geval van defecte zekering zou niets het dus meer doen.

Je zal in ieder geval de deurbekleding moeten verwijderen.
Het makkelijkst is even checken of de motor het überhaupt doet. Connector lostrekken en met 12V direct op de motoraansluiting kijken of deze loopt. Zo ja, hou ik het op kabelbreuk in de overgang portier / koets. Een vaker voorkomend euvel.

Doet de verlichting van de schakelaartjes het nog wel?

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
Man@work
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 21-01-2007

Gepost: 02 juli 2009 01:53 PM
  [ # 3 ]

Zekering is het zeker niet raam links voor functioneert prima.

Verlichting van het knopje heb ik niet gecheckt. Daar zie je niet veel van overdag bij zoveel zonlicht.

Overmorgen gaan we op vakantie.Om ellende te voorkomen laten we het raam dicht in de vakantie. (Gelukkig hebben we airco)
Misschien haal ik voor dezekerheid de stekker van de schakelaar.

To be continued in augustus

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 02 juli 2009 07:55 PM
  [ # 4 ]

Succes bj de tolpoort.

 

Profiel  
 
Man@work
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 21-01-2007

Gepost: 02 juli 2009 08:34 PM
  [ # 5 ]

huh In Scandinavië rijdt men al heel wat jaartjes aan de rechter kant van de weg dus hoeft alleen het raam aan de linkerzijde open te doen om de creditcard in de automaat te steken.

Heb jij een “Britse” Citroën of rij jij achteruit door de tolpoort?  haha

Je weet wel links is daar waar de duim rechts zit   bye

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 02 juli 2009 09:50 PM
  [ # 6 ]

Kan wel degelijk in de rechter schakellaar zitten….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Man@work
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 21-01-2007

Gepost: 02 juli 2009 10:51 PM
  [ # 7 ]

daar zeg je me wat:
Natuurlijk kan weigering van het rechterraam in de rechterschakelaar zitten maar natuurlijk ook in de linkerschakelaar van ditzelfde rechterraam…

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 03 juli 2009 02:23 AM
  [ # 8 ]

Nope want als het in de linker schakellaar zou zitten, dan deed de rechter het wel.
De linker loopt via je rechter schakellaar namelijk.
Wip de schakellaar van je linker ruit eruit en dan die van je rechterruit in rechterdeur en zet daar de schakellaar van links in….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Man@work
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 21-01-2007

Gepost: 03 juli 2009 12:00 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de tip.

Ik ga er pas in augustus mee an de slag want komend weekend gaan we op vakantie.  Cool

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©

Profiel  
 
Man@work
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 21-01-2007

Gepost: 02 oktober 2009 03:37 PM
  [ # 10 ]

Zo ben weer terug. Niet alleen van vakantie maar ook van een stuk of zes “vijfdaagse stedentrips op kosten van m’n werkgever”.

Om de vakantie vreugde te verhogen begon de raambediening rechts achter ook kuren te vertonen:

Ook die ruit reageert niet meer op het knopje in die deur.  Mad

Af en toe wordt er nog wel geluisterd naar het knopje op de middenconsole.  Confused:

Wie heeft nog een advies voor het storing zoeken?

Het schema in de Haynes Manual bevat enkel de electisch bediende zijruiten aan de voorkant.

Wie heeft voor mij een elektrisch schema van de Xantia (Break) bj 2000 waarop ook de achter ruiten staan?

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©

Profiel  
 
Man@work
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 21-01-2007

Gepost: 12 december 2009 02:49 PM
  [ # 11 ]

Bij de achteportieren bleek draadbreuk het euvel te zijn. Was dus goed te verhelpen.

Het rechter voorportier had een versleten motor.
Volgens de man de van de sloop komt daar bijna nooit iemand voor.
Waarscijnlijk is bij de aanrijding tegen die deur, twee jaar geleden, er iets een beetje krom geraakt waardoor de motor het zwaarder gekregen heeft.

Met behulp van de foto’s van het Xantia forum heb ik op de sloop het mechaniek uitgebouwd en daarna thuis ingebouwd.

Bewdankt voor alle adviezen en tips.

Op naar het volgende klusje!

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook