Ik heb een AX 1.1 I first uit 1991 met 250.000 km op de teller. Sinds kort heb ik het volgende probleem. Als ik een korte tijd 110 km p/u rij dan valt ineens het vermogen weg. De motor blijft draaien maar het vermogen, dus de aandrijving is weg. Als ik hem dan even aan de kant zet moter uit zet en 30 sec. wacht kan ik hem weer starten en is er niks aan de hand zolang ik niet harder dan 100 km p/u rij. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit eventueel zelf kan oplossen. Ik ben wel een beetje handig maar niet echt thuis in alle termen, plaatjes over hoe en wat zijn dan ook welkom.
Alvast heel erg bedankt.
Hendrik
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Valt het vermogen ineens weg of is het stotteren?
Dit klinkt als een brandstoftekort.
Kijk even of er prut in je filter(s) zit, misschien is je pomp niet helemaal fris meer.
Succes
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:
Dit klinkt als een brandstoftekort.
Een Vapor-lock kan ook, ff kijken of er geen benzine leiding in de buurt van de uitlaat is komen te liggen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Pascal schreef:Valt het vermogen ineens weg of is het stotteren?
Het vermogen valt ineens weg. Ik rij nu een paar dagen niet harder dan 100km p/u en heb er dan nog steeds geen last van. als het vermogen weg valt reageert hij niet meer op het gas pedaal.
Ik heb ergens gezien waar de brandstoffilter zit dus daar kkan ik wel wat mee, denk ik. Maar de pomp dat weet ik niet. Als er een beschrijving ergens staat of als er iemand is die me wil helpen daarbij daar graag.
Ik zal ook eens kijken naar de brandstofleidingen i.v.m. een Vapor-lock. Moet ik daarbij nog ergens speciaal op letten?
Tevens bedankt voor de antwoorden en de moeite.
Groetjes,
Hendrik
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
kan je brandstof filter niet verstopt zijn dat hij dan gewoon niet genoeg benzine krijgt?
brandstof pomp zit onder 1 van de zwarte doppen onder je achterbank.
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Onder de achterbank zitten twee zwarte doppen. Onder één (ik dacht die aan bestuurderskant) is de brandstofpomp terug te vinden.
Met de sleutel op contact zou de pomp al aan moeten slaan.
Het relais zit aan de onderkant van de plaat waar de rijcomputer op zit. Het voedingskabeltje loopt onder het tapijt onder de bestuurdersstoel naar achteren. Met halverwege een klein stekkertje. Bij mijn AX was dat stekkertje afgebroken toen ik een keer het tapijt eruit had gehaald.
Het filter hangt onder de auto, bestuurderskant, aan de binnenkant van de dorpel, vlak voor het achterwiel.
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je de oorzaak hebt gevonden en verholpen moet je het even aangeven: anderen die soortgelijke problemen hebben/ krijgen kunnen er baat bij hebben.
‘Spirit of avant-garde’
Een heletijd geen problemen meer gehad tot vrijdag. Toen toch maar even de ANWB gebeld. Deze wist me te vertellen dat het aan de ontstekingsmodule ligt en deze moest vervangen. Nu heb ik het niet zo op 2de hands dus maar een nieuwe besteld. Maar mijn vraag is, kan ik deze nu zomaar plaatsen? Het lijkt mij namenlijk niet al te veel werk.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dat lijkt me heel raar dan: een module doet het of doet-hut-niet…
Een tussenweg is er niet.
Dit klinkt meer als een brandstofprobleem, anders zou je niet ‘gewoon’ 100 kph kunnen rijden.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch klinkt het mij niet zo vreemd in de oren: metname omdat de TS zegt dat als hij 30 sec wacht de boel weer ok is, mits hij niet boven de 100 komt. Die modules hebben al voor heel wat achterlijke storingen gezorgd
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Suikerbuik schreef:Maar mijn vraag is, kan ik deze nu zomaar plaatsen? Het lijkt mij namenlijk niet al te veel werk.
Deze kun je NIET zomaar plaatsen, of je wilt em na een tijdje om zeep helpen…
De achterzijde zal ingesmeerd moeten worden met koelpasta (een beetje computer winkel heeft het op voorraad) dit om oververhitting te voorkomen.
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Het lijkt mij ook wel logisch dat het aan dit onderdeel ligt. Toen de WW kwam stond ik al even stil. Ik kon hem toen weer gewoon starten en naar huis rijden zonder problemen. Ook vandaag weer een heel stuk gereden, en geen enkel probleem. Vrijdag was er veel file onderweg en veel benauwder dan vandaag. Ik ga hem donderdag plaatsen. Koelpasta lijkt me logisch maar ook weer niet. Betekend het dat er in het begin van de auto dit er ook al heeft gezeten? En dat er eigenlijk bij een grote beurt dit er ook tussen moet? Want het lijkt mij sterk dat deze auto uit 91 dit ooit heeft gehad, maar goed ik ben een leek dus dat kan best zo zijn hoor.
Die koelpasta bestaat al langer da 1991.
Bij een grote beurt moet de module er niet af dus blijft ze gewoon zitten.
Online te koop bij RS of Farnell…..., kost 10€ max..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Wat paso ook al zeg, koelpasta bestaat al heel lang. Het is er ook al opgedaan in de fabriek en zolang de module blijft zitten hoeft het ook niet vervangen te worden.
Het spul zorg voor een goede geleiding tussen de module en de koelplaat, doe je dit spul er niet tussen heb je geen goede geleiding tussen module en koelplaat (lucht is namelijk een zéér slechte warmte geleider).
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Vandaag de ontstekingsmodule geplaatst. In het doosje zat een kleine tube koelpasta, dus hoefde dat niet nog eens te kopen. Moest voor het plaatsen wel even de slang van de koeling los maken omdat we er anders niet bij kwamen. De motor draaide een stuk rustiger maar ik heb nog niet harder dan 100 gereden, doe ik wel binnen kort in de avond als ik alleen in de auto zit en het niet zo druk op de weg is.
De module, een nieuwe, koste me € 65,- maar ik denk dat ik bij de garage iets meer kwijt was geweest.
Hartelijk dank voor al jullie tips en adviezen!!