Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
baroen schreef:Toch nog maar een keer over de schakelaar en het relais. Bij mij zitdat relais er ook op na eerder doorbranden schakelaar. Alles is meerdere keren nagekeken. Echter de schakelaar blijft warm worden, ook als ik GEEN licht voer. En dat is dus bijna altijd overdag. Heeft iemand enig idee hoe de schakelaar zonder licht te voeren toch warm kan worden?
jaco schreef:Dat heb ik ook. Ik denk dat het gewoon door de zon komt.
Kan dan eigenlijk geen stroom meer lopen als je licht uit staat. Ja, het stroompje van je dashboardverlichting langs de potmeter. Maar daar kan het niet warm van worden.

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Precies. En toch wordt hij echt goed (verontrustend) warm. Misschien toch iemand die dat verklaren kan? De zon is het in ieder geval niet.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De stroom van je achterlichten gaat nog steeds door de schakelaar. Dat is zo’n 2 ampere. Daar kan je schakelaar ook nog warm van worden als er een overgangsweerstand in zit. Heb je de contacten van de schakelaar schoon gemaakt met een veiltje/schuurpapier?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ree schreef:De stroom van je achterlichten gaat nog steeds door de schakelaar. Dat is zo’n 2 ampere. Daar kan je schakelaar ook nog warm van worden als er een overgangsweerstand in zit. Heb je de contacten van de schakelaar schoon gemaakt met een veiltje/schuurpapier?
Groet,
Ree
Wordt warm met de lichten uit, dus ook geen achterlichten…

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ooh, ik kan niet lezen
En als je de zekering eruit haalt (bij mij is het de derde van boven) en dan gaat rijden? Wél eerst even kijken of je remlichten op een andere zekering zitten…
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik ben er denk ik uit.
De dimmer van de dashbordverlichting is geen potmeter maar een printplaat met weerstandjes van verschillende lengtes. Deze geven veel warmte af maar dat lijkt me geen probleem, dit is het ontwerp.
Bij mij is mijn dashbordverlichting geschakeld met het contact, niet met de verlichting. De enige manier om het niet warm te laten worden is om de dimmers dusdanig te draaien dat ze uit staan. Niet dat het belangrijk is, maar zo kan je testen of je warmte daardoor komt.
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik zal het eens proberen. De sfeerverlichting wat dimmen dus….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik wil dit ook nog eens netjes gaan toepassen op mijn CX
Net even met stationair lopende motor gemeten.
De spanning op de accu is netjes 14.3 V.
De spanning op brandend dimlicht lijkt rond de 12 V te zijn, ik denk dat het dus nog meevalt hoeveel spanningsverlies er is op het moment (wellicht is mijn schakelaar nog in redelijke toestand?).
Iets wat ik op internet nog niet kon vinden en ook zo snel niet even kon opmeten was welke pin op de H4 lamp nu waar voor dient.
Je heb 2 gele draden en 1 witte. De witte is de middelste.
Kan ik er vanuit gaan dat de witte de massa is?
Is de dimlicht draad dan bestuurderskant of bijrijders kant (niet van links of recht spreken want het is maar net vanaf welke kant je kijkt ). Dan is de andere draad automatisch voor het grootlicht.
Ik zou het liefst niet knippen in de orginele draadboom.
Na een tijdje op internet zoeken kwam ik eigenlijk alleen deze website tegen die zowel male als female stekkers voor H4 levert: http://www.comagination.com/parts.htm
Als iemand nog iets weet dan hoor ik het graag (liefst in NL dat is wat makkelijk/goedkoper met verzenden).
De H3 lampen hebben weer een apparte stekker. Deze is zowel male als female in de auto aanwezig. Misschien zijn deze gewoon in een sloper te vinden.
Ik zat ook nog even over het relais te denken. Zou het niet makkelijker zijn om een dubbel relais te hebben? Oftewel een relais met 2 interne schakelingen die beide onafhankelijk van elkaar bedienbaar zijn.
Het voordeel van zo’n relais is naar mijn idee dat je minder massa draden en voedings draden nodig heb en natuurlijk minder ruimte.
Je hoef dan denk ik ook maar 1 zekering aan te brengen (neem aan in de + draad?).
Misschien dan wel een goede optie om beide kanten van zo’n relais te voorzien om te voorkomen dat je al je verlichting tegelijk kwijt raakt. Ook een apparte zekering dus.
Ik heb alleen nog even niet zo’n relais gevonden…
Kan iemand bevestigen of de mistlampen al wel via een relais geschakeld worden?
Nu ik erbij nadenk, volgens mij hoor ik wel een relais schakelen bij het inschakelen van de mistlampen

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Je kan de stekker van de lamp halen en dan met een spanningszoeker of multimeter kijken wanneer op welke draad spanning staat. Eerst met dimlicht en dan met grootlicht. De draad waar nooit spanning op komt is de massa.
Waarom heb je een dubbel relais nodig? Alleen je dimlicht kan over een enkel relais. Als je ook grootlicht wilt schakelen dan heb je een 2e relais nodig. Samen zou dat met een dubbel relais kunnen. Je hebt nog wel 2 zekeringen nodig, want je schakelt twee verschillende circuits.
Edit: eh nee, je kan met 1 zekering werken idd in de +

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
maar even gekeken in de voiture voor de H4 aansluiting:
links (bestuurder) is massa.
boven is de + voor gewoon dimlicht,
en rechts de + voor groot licht
maar dat kan je zo nameten met een multimeter op een H4 lamp.
ik heb de dimlicht draad geknipt en als schakeldraad gebruikt voor het relais.
dikke gezekerde + vanaf de accu, relais ernaast gehangen, dan dikke draden terug naar de H4 stekkers (li/re).
verder soldeer + krimpkous. makkelijk, en zit !
H4 male vind je zo, ik kwam ze tegen met een stukje kabels er al aan (10 cm of zo), heb ik denk ik nog wel liggen.
H4 female is wat lastiger.
op deze site veel stekkers te vinden, alle varianten, behalve H4 in female.
wel leuk adresje. moet nog wat hebben voor Bosch stekkers, daar nieuw samen te stellen !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- CX 25 GTi Turbo 2
Zo zou ik nog even kunnen meten voor de zekerheid.
Als ik een dubbel relais heb dan kan ik toch 1 grote + draad van de acccu halen en die zekeren?
Bij een dubbel relais heb je minder draden nodig, dus minder contacten die vuil kunnen worden. En doordat je minder heb ook minder ruimte wat weer wat netter is. En het is allemaal al redelijk vol
Als ik even bedenk hoeveel draden.
2 relais:
Relais dimlicht
1 plus vanaf de accu (gezekerd)
1 schakeldraad vanaf de schakelaar dimlicht
1 geschakelde draad naar het dimlicht
1 aarde draad vanaf het dimlicht
1 aarde draad voor het relais
Relais groot licht
1 schakeldraad vanaf de schakelaar groot licht
1 geschakelde draad naar het groot licht
1 aarde draad vanaf het groot licht
In totaal dus 10 draden.
Bij dubbel relais
1 schakeldraad vanaf de schakelaar dimlicht
1 geschakelde draad naar het dimlicht
1 schakeldraad vanaf de schakelaar groot licht
1 geschakelde draad naar het groot licht
1 aarde draad vanaf het dimlicht en groot licht
Dat scheelt dus 1 zekering en 3 draden. Plus de ruimte

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
par eXeMple! schreef:Je kan de stekker van de lamp halen en dan met een spanningszoeker of multimeter kijken wanneer op welke draad spanning staat. Eerst met dimlicht en dan met grootlicht. De draad waar nooit spanning op komt is de massa.
Waarom heb je een dubbel relais nodig? Alleen je dimlicht kan over een enkel relais. Als je ook grootlicht wilt schakelen dan heb je een 2e relais nodig. Samen zou dat met een dubbel relais kunnen. Je hebt nog wel 2 zekeringen nodig, want je schakelt twee verschillende circuits.
Edit: eh nee, je kan met 1 zekering werken idd in de +
ik dacht dat de mistlampen en de grootlicht stand vd H4 reeds een relais hadden…..
en alleen de dimlicht stand niet, dit voor serie 2. toch ?
serie 1 dimlicht is ook niet voorzien van een relais
weet niet of grootlicht een relais heeft. dus hebben we nog wat te doen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- CX 25 GTi Turbo 2
Mooie site, bedankt!
Ze hebben hier H4 pinnen:
Pinnen
En stekkers: Stekkers
Daar moet ik misschien wel een eind mee komen.
Dan alleen de stekkers voor de H3 lampen nog, maar die hebben ze misschien ook wel.
Eens even kijken welke dat precies zijn. Anders moeten die maar uit een sloper komen.
Nu nog op zoek naar een goed relais

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb de losse relais naast geplaatst en gevoed met dezelfde plus en geaard met dezelfde massa. Dan hoef je ze alleen even door te lussen en heb je geen extra draden.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:Mooie site, bedankt!
Ze hebben hier H4 pinnen:
PinnenEn stekkers: Stekkers
Daar moet ik misschien wel een eind mee komen.
Dan alleen de stekkers voor de H3 lampen nog, maar die hebben ze misschien ook wel.
Eens even kijken welke dat precies zijn. Anders moeten die maar uit een sloper komen.Nu nog op zoek naar een goed relais
ik weet niet of ik een los mannetje (H4 pin) in de originele H4 female plug wil stoppen om door te lussen naar het relais. die mag er niet uitvallen, die is behoorlijk niet geïsoleerd !
dat heb ik er een beetje op tegen. als ik losse female en male H4 stekkers had dan had ik daar wat mee gedaan. 1 knipje ging sneller !
relais heeft hij ook in z’n shop.
die zijn standaard, verder niks bijzonders.
hij heeft ook een dubbel relais ! 2 aparte relais in 1 huisje dan wel.
en een met een zekering. dus keuze genoeg !
maar volgens mij hoef je alleen de dimlicht stand nog na te relais-en ! toch ?? check dat even voordat je dingen geschakeld hebt over meerdere relais in serie !
ik pak verder een stukje binnenband van een fiets, 15 cm of zo. die schuif ik over de bedrading, dan relais er op, en dan binnenband omhoog, vast over/op het huisje van het relais. dan minder kans op vocht problemen thv de stekkers en het relais binnenwerk.
2x relais (de rode pijlen) voor resp. dimlicht en luchthoorn: