(Beetje) dringende vraag over distriwissel 1.9 > opgelost
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 juli 2009 02:08 AM

Hallo BX-liefhebbers,

na een hoop geklus aan mijn bx break ben ik nu aangekomen bij de distri-wissel. De oude riem is er af, en ik wil nu de nieuwe spanrol monteren. Laatst heb ik bij een 1.6 tri de riem vervangen, en daar kon ik de riem vrij makkelijk ontspannen door de excenter van de spanrol te verdraaien (tikken met een schroevendraaier). Nu loop ik bij deze actie bij de 1.9 tegen een probleem aan. Het lijkt of de excenter hier een stuk groter is, en ik krijg de spanner lang niet zover ingedrukt dat ik de excenter de kwartslag kan verdraaien.

Tot m’n ergernis werd het op een gegeven moment te donker om te sleutelen en ben ik chagrijnig naar binnen gegaan. Ik ‘moet’ eigenlijk dinsdag op vakantie met de bx en dacht nog even de riem te verwisselen als afsluiter van alle opknapwerkzaamheden. Hoe doen jullie dit normaal? Ik snap niet hoe je die spanner zó ver ingedrukt krijgt. Ik heb wel de goede spanrol, want die is hetzelfde als de oude.

edit 1: Alvast duizend maal dank voor tips! Smile
edit 2: Ik heb in de Haynes gezien dat hiervoor een 4kant-ringsleutel nodig is. Ik heb echt zóveel kracht nodig om die veer helemaal ingedrukt te krijgen en ik kan me niet voorstellen dat ik die excenter rondgedraaid zou kunnen krijgen met zo’n ringsleuteltje?

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 05 juli 2009 09:45 AM
  [ # 1 ]

De vierkant-ringsleutel klingt als dezelfde sleutel waar je de aftapplug van het carter meer losdraait. Staat me iets bij dat hetzelfde stuk gereedschap werd gebruikt terwijl ik stond toe te kijken toen de riem van mijn motor werd vervangen.

Als ik het gruwelijk mis heb, sorry.

Maar dat er een standaard stuk gereedschap beschikbaar is voor deze klus weet ik wel zeker. Wat zegt het boek?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 juli 2009 10:35 AM
  [ # 2 ]

He Alcyone, bedankt voor je reply.

De vraagbaak zegt alleen ‘draai de excenter om de riem te ontspannen’. De haynes manual meldt eigenlijk hetzelfde. Ik heb wel na googlen hetzelfde antwoord gevonden als waar jij het over hebt. Maar de aftapplug wordt toch losgedraaid met een inbussleutel? Hier heb ik een ring/steek voor nodig. Ik zal toch iets anders moeten verzinnen ben ik bang, want aan zo’n speciale sleutel kan ik niet meer komen denk ik.

Vandaag een nieuwe dag en nieuwe kansen. Een vriend van mij komt waarschijnlijk even helpen, en wie weet krijgen we het vandaag gefixt. Ik vind het wel raar, want bij mijn 1.6 kon ik even een koevoet tussen de rol en de spanner wrikken, en zo de excenter verdraaien. Bij deze motor (1.9) lijkt het of de excenter veel langer is, want zover kan ik ‘m nu écht niet verplaatsen met een koevoet of schroevendraaier

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 05 juli 2009 12:34 PM
  [ # 3 ]

Idd heb ik ervaring met 1.6 en 1.8 motoren, maar deze verplaatste je idd even met een koevoet. Overigens volgens HBase moeten ze allemaal hetzelfde zijn.. Toch maar even goed kijken denk ik

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 juli 2009 03:16 PM
  [ # 4 ]

Ik kan deze ook verplaatsen met een koevoet, alleen bij het laatste stukje knalt de koevoet er onder uit omdat daar zoveel kracht gezet moet worden. Ik ga nu gelijk weer aan de slag, misschien wilde het gisteren niet lukken vanwege frustraties. Bedankt voor de replies in ieder geval.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 juli 2009 04:46 PM
  [ # 5 ]

HOPPA!

ik heb ergens in een vergeten hoekje een koppelstukje gevonden die precies op de vierkante bout kon van de excenter. Met nog 3 wazige koppelstukjes en een lange inbus kon ik ‘m vrij makkelijk rond draaien! Nu ga ik snel de riem er op leggen.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 05 juli 2009 05:06 PM
  [ # 6 ]

dat vierkante gat heeft toch de maat van een deur klink? Althans bij mijn 1.4 wel. Heb daar een afgezaagde deurkink bij gebruikt, ook om hem op de juiste spanning te krijgen.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 juli 2009 06:34 PM
  [ # 7 ]

Ah, nooit aan gedacht. Waarschijnlijk ook omdat ons huis geen enkele standaard klink bevat ivm. leeftijd van het huis Smile. Verder spant de rol zichzelf bij de 1.6 en 1.9 door de veer en hoef ik niks te stellen. Ik heb er gelijk 2 nieuwe lekretourtjes op gezet en andere aandrijfassen. Nu snel ergens bakolie vinden, dan kan ‘ie weer op z’n wielen staan Smile.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook