Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Mijn vader zijn pas aangeschafte xantia, een 18i 16v harmonie uit 1996 met 92000km heeft een iritante kraak bij het sturen.
Bij het sturen is er een enorm schurend geluid hoorbaar en voelbaar in de auto. Zowel links en rechts. Na wat speurwerk komt het uit de veerpoten. Soms ook bij in en uitveren hoorbaar.
De vraag;
Zijn de veerpoten van een xantia net als van een bx te smeren?
Wie heeft nog tips om dit op te lossen zonder de poten te vervangen?
Alvast bedankt
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ik ben een beetje bang voor de lagers boven in de veerpoot…
Boven in de poot zit geen lager.
De zuigerstang van de veercillinder word vast op zijn plaats gehouden door een conische zitting in de veerbolhouder.
Hij mag hierin ook niet draaien, de aanvoer van LHM vind plaats via gaten die opgelijnd moeten blijven.
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het de veerpoten zijn?
Ik vermoed namelijk dat het de stabilizator rubbers zijn.
Deze gaan na verloop van tijd uitslijten waardoor de stabilizatorstang verdraaid in de rubbers, met piepen of kraken tot gevolg.
Tijdens het sturen zal de stabilizatorstang anders belast worden vanwege de helling van de fusé, het achterover liggen van de gehele veerpoot.
Hierdoor word één zijde omhoog getrokken en de andere omlaag gedrukt.
Groet, Piet
Geen lager?
Hoe draait die poot dan
Piet Visser schreef:
Ik vermoed namelijk dat het de stabilizator rubbers zijn.
Deze gaan na verloop van tijd uitslijten waardoor de stabilizatorstang verdraaid in de rubbers, met piepen of kraken tot gevolg.
Datzelfde vermoeden heb ik ook….komt bij de XM ook voor…
S
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Volgens mij draaid de zuiger tov de cilinder en zit er idd geen veerpootlager.
Tijdens het sturen in rijstand kwam het geluid van de poten, dus heb ik de poot beetgepakt en daar voelde ik een trilling die het geluid veroorzaakt.
De stabilisator heb ik nog niet aan gedacht. Het rare is wel dat je bij het inveren stilstaand hoor je praktisch niks, enkel bij het zakken van hoogste stand naar rij stand
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Gevonden, stabilisatorstang is het euvel. De bovenste kogel kraakt en draait niet lekker, met schokjes wat het geluid veroorzaakt.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge