18 van de 97
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
Citroen BX : pg 96: In The End… Nothing Else Mathers
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 28 juni 2009 01:07 AM
  [ # 256 ]
BunnY schreef:

Ow ja, op LPG. Als dat helpt.

Natuurlijk helpt dat niet!

Laughing

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 28 juni 2009 09:27 PM
  [ # 257 ]

@Stan: en die uitnodiging neem ik dan graag uit.

Maar het ‘K’-lampje heeft gebrand, dan zou er toch een foutcode opgeslagen moeten zijn? Dus als ik de computer uitlees zou ik iets ‘wijzer’ moeten worden. Toch?

Want dan kijk ik eens hoe ik dat juist doe Cool .

Over die LPG: eigenlijk zou ik eens een lange rit op benzine moeten doen en kijken of hij het dan ook doet. Maar dat is weer zo pijnlijk in de portemonée.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 03 juli 2009 09:49 PM
  [ # 258 ]

Ok, morgen avond wil ik graag even onder de BX kruipen om het olielekje te ontdekken.

Eerste stap lijkt me dus om eerst de olieresten die er aan hangen te verwijderen (dus wat proper te maken).
Met welk huis/tuin/keukenspul kan ik de motor van die olie ontdoen? Smile

Alvast bedankt

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 03 juli 2009 11:31 PM
  [ # 259 ]

(Was)benzine schijnt goed te helpen. Diesel ook. (Bij allebei opletten met rubbers, die houden daar niet zo van).

2CV 1985

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 03 juli 2009 11:49 PM
  [ # 260 ]

Dat heb ik ook gehoord. Maar die 2 dingen heb ik niet in huis en heb ook geen tijd om het te gaan halen.

En eventueel white spirit? Ofzoiets?

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 03 juli 2009 11:56 PM
  [ # 261 ]
BunnY schreef:

Dat heb ik ook gehoord. Maar die 2 dingen heb ik niet in huis en heb ook geen tijd om het te gaan halen.

En eventueel white spirit? Ofzoiets?

proberen zal niks kapot maken.. maar wasbenzine verkopen ze hier gewoon in de supermarkt, daar niet? Smile

2CV 1985

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 04 juli 2009 07:33 PM
  [ # 262 ]

Remmenreiniger.

Spul spoelt werkelijk fantastisch, betere vetoplosser ken ik niet. Is zo vluchtig dat het amper tijd heeft om rubber aan te tasten, waar benzine langer blijft plakken en diesel eigenlijk bijna niet weg gaat.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 05 juli 2009 12:24 AM
  [ # 263 ]

Ik heb hem net op de oprijbruggen gereden en er even onder gaan liggen. Qua olie viel het goed mee. Ik heb hem dus even gestart en laten lopen. Ik zag niks lekken maar heb er proper karton onder gelegd dus hopelijk ( allé ja, klinkt nogal verkeerd) zie ik morgen een plasje/druppels liggen.

Dan kan ik er weer onder gaan liggen en kijken waar de lek vandaan komt.

En ow ja, weer een LHM lek (aan de andere kant nu). Het is bij een bundeltje van 3 leidingen aan de rechterkant van de motorkap (moeilijk te beschrijven). Hij lekte (niet overdreven maar toch) bij het laten zakken van de auto (zodat ik wist hoe laag hij komt als ik er onder lig en hij zou belissen te gaan liggen Laughing ). Dus ik veronderstel octopus?

Als ik er morgen niet aan uit kom dan ga ik proberen een afspraak te maken emt mijn Citro-kerel en er met hem eens naar kijken Surprisedops:

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 05 juli 2009 02:22 PM
  [ # 264 ]

Ok, na daarjuist even onder de auto te zijn gaan liggen zag ik duidelijk waar ik de lek moest zoeken en heb ik hem ook gevonden.

Hier zijn alvast de foto’s:

En hier zie je het beter:

Sorry voor de slechte foto’s maar het compacte cameratje ligt nog op kamers. Dus ik moest het met de reflex van papa doen Surprisedops:

Je ziet op de 2de foto een druppeltje hangen ook. Als er uitleg nodig is waar de foto’s juist genomen zijn moeten jullie het maar zeggen en dan probeer ik het te omschrijven.

Ow: er zijn nog meer foto’s maar dat is meer van hetzelfde Wink .

Edit: is dat nu ‘gewoon’ die vijzen wat aandraaien of…?

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 05 juli 2009 02:51 PM
  [ # 265 ]

Ok, nog even gaan kijken en het is dus het onderdeel waar de 2 aandrijfassen (??) uitkomen. Links van het onderdeel zit het deel met plaatje ZF… er aan vast. Ik veronderstel dus dat dit het differentieel is?

De olie is bruin/rood trouwens. Mijn conclusie (als leek) is dus dat het de automatische transmissie is die lekt?

Edit: en ow ja, mijn octopus lekt aan het blokje rechts van de motor ook (dus waar de retourleiding van de rechter-voor-veerpoot toekomen). Maar niet de ‘korte’ retourleiding van de veerpoot maar het verlengde ervan (kwestie van duidelijk te blijven Rolling Eyes )

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 05 juli 2009 07:09 PM
  [ # 266 ]

Even update

 

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 10 juli 2009 07:31 PM
  [ # 267 ]

Wat heb ik vandaag gedaan?

Dag startte met het ophalen van de platen bij bompa. Op de auto gevezen, even het stop-leak middeltje toegevoegd en hup, starten (van de eerste keer uiteraard Cool ).

Even laptop bij bomma afzetten (want ze moest iets gekopieerd hebben) en op naar Staf (mijn Citro-kerel). Tsjah, daar ben ik dus niet geraakt. Na paar keer stil te vallen en moeilijk weer in gang te krijgen (onder andere op het moment dat ik 1 van de drukste banen van A’pen aan het oversteken was, waar ik ‘op startmotor’ overgeraakt ben uiteindelijk). Na elke keer remmen problemen te hebben met afslaan (en wel weer willen starten maar zodra ik hem in D zette weer uit te vallen).

Uiteindelijk weer stil gevallen bij het gas lossen bij een rood licht. Gelukkig kon ik me op een parkeerplaats laten bollen waar ik hem weer probeerde te starten. Zonder enig resultaat, startmotor ging rond maar daar stopte het dan ook (vermoedde dat hij of geen vonk kreeg of dat ik gewoon zonder brandstof stond). Daar stond ik dan, zonder verzekering, zonder keuringsbewijs, zonder inschrijvingsbewijs enzovoort.

Mjah, mama bellen of ze met bompa kon komen. Ondertussen batterij afgekoppeld zodat de ECU tijd had om zich te resetten en mijn Citro kerel gebeld of die wist hoe het kwam. Niet dus.

Uiteindelijk maar gewacht tot mama en bompa er waren en ondertussen al eens op benzine proberen te starten, bougiegaten proper geblaasd (was mss vocht?) maar niets hielp. Dan besefte ik dat bompa wegenhulp heeft. En omdat ik met bompa zijn platen aan het rijden was kon ik die misschien inschakelen :angel: (na eerst een vaatje van 5 liter benzine te gaan halen, @15 euro Surprised inclusief vaatje).

En tsjah, dan een uur wachten op de wegenwacht (ja hallo meneer, mag ik uw nummerplaat… en het is een Fiesta? mijn antwoord? jaja :angel: ).

NA 2 koffies (stond voor een café) was de wegenwacht er eindelijk. Na wat gestart en gekijk of er een vonk was concludeerde hij dat of de onstekingsmodule kapot was of kabelbreuk en dat hij gesleept moest worden. Waarop ik zei ‘slepen? En als die opeens zin krijgt om te zakken vanachter?  Surprised Surprised Surprised ). Nam hij toch zijn multimeter om wat te gaan meten. Conclusie: kabelbreuk is waarschijnlijk te schrappen van de lijst.

Tsjah, uiteindelijk heb ik mijn BiXje dan maar op de sleepwagen geduwd (dat type waarbij de voorwielen van de grond zijn). En meegereden (fingers crossed dat hij op hoogte blijft :-\ ).
aangekomen hem met de wegenwachter de garage in geduwd waar hij nu zielig staat te staan. Geen leven meer in te krijgen of wat dan ook.

Kortom, deze zomer zal hij niet meer de baan op raken :’( :’( :’( . En geconcludeerd: hij moet eens een keer écht helemaal nagelopen worden, alle slijtagegevoelige onderdelen die vervangen gaan moeten worden ook echt vervangen, en zien dat hij gewoon weer goed is. Ook al kost het mij dan een maand werken :-\ . Kan het gewoon niet aanschouwen dat hij zo zielig in de garage staat te staan (als ik binnen rijdt dan kijkt hij echt droevig, ook al heeft hij het volledig zélf gezocht Mad Mad ).

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 10 juli 2009 07:46 PM
  [ # 268 ]

Er is ook al geopperd dat ik hem misschien beter sloop omdat het een straatje zonder eind gaat worden. Misschien momenteel de slimste oplossing maar toch, zie hem nu staan. Hoe kan je zo’n ding nu weg doen?

Maar zoals ik al hoorde van een bevriende technieker ‘wat als de automaat er morgen mee stopt?’

Pff… What to do…?

Lijstje dat écht vóór de keuring gedaan moet worden is:
-ontsteking(niet meer willen starten)
-octo
-lekkage automaat

Wat er ook nog aankomt in élk geval:
-remblokken
-voorraadbol (psshht elke 4 à 5 seconden als ik voor het rode licht sta).

Dat is wel het enige waar ik me écht van bewust ben.[/img]

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 10 juli 2009 08:16 PM
  [ # 269 ]

Aangezien je weinig geld hebt zou ik maar eens een spoedcursus BX techniek gaan doen. Autorijden kost OF geld OF tijd en verstand & zweet.

De auto is het zeker waard. De vraag is ben jij de auto waard? Dat antwoord hangt echt af van de moeite die je er vanaf nu in gaat steken. Dus echt de boeken van A tot Z lezen en de hele tijd met zwart onder je nagels lopen van het vele sleutelen.

De BX is een gevoeligere auto dan meeste van z’n tijdgenoten, echter de zwakke plekken zijn allemaal bekend. Jij krijgt er nu een aantal tegelijk en dat is zuur als je afhankelijk bent van anderen en een beperkt budget hebt.
De lekkage aan de automaat is minder vanzelfsprekend, en wat mij betreft ook het meest dringende, aangezien een goede automaat niet uit de lucht komt vallen en het verwijderen en aanbrengen van zo’n ding niet bepaald een kleine klus is (heb ik zelf ook moeten doen). Ik hoop voor je dat het de keerringen van de aandrijfassen zijn, als je mazzel hebt een lekkende plug ergens. Bij iets anders valt er niets anders te doen dan de gehele bak te vervangen. Wederom: veel remmenreiniger gebruiken.

De ontsteking is kinderspel. Module of bobine of toch draadbreuk, in zeldzame gevallen een gebroken rotor.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 10 juli 2009 08:25 PM
  [ # 270 ]

Ik ben zeker bereid om onder de auto te liggen en veel zelf te doen/proberen te doen.
Maar ik heb gebrek aan durf om iets te demonteren om ergens aan te raken. Want als ik het dan niet meer in orde krijg dan sta ik er. Daarom ook dat ik de klus om de octo te vervangen wou doen samen met mijn garagist die een brug heeft.
Als ik dan vast loop dan kan ik zijn hulp inroepen en dan heb ik ergens in het achterhoofd de kennis van ‘het komt sowieso wel goed Cool ‘. En dat heb ik niet als ik er in de garage hier thuis gewoon aan begin. Want als ik het dán verpruts dan zit ik wel met de gebakken peren.

Ik kan er zelfs van genieten om aan die auto te werken. Toen ik de retourleiding van de veerpoot verving, toen ik de thermoswitch verving enzo voelde ik me echt wel in mijn nopjes. En dat je er zo zwart als een hoge hoed van wordt… so be it Cool .

Hmm, krijg hier ook al het advies om gewoon deze BX te verkopen en een Belgische te nemen. Die dan al die miserie van zelfs nog geen papieren te hebben niet heeft.

Weet het écht niet momenteel. Pfff.

Edit: ga sowieso eens kijken rond welke prijsklasse de Belgische BX 1600 automaat schommelen. Want dan heb ik toch tenminste al een Belgische. En opties openhouden kan zeker geen kwaad.

Profiel  
 
 
18 van de 97
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook