Iedereen bedankt voor de reacties, dan ga ik eerst maar op vakantie.
Is de reparatie een klus die zelf gedaan kan worden, of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig.
Ik heb tot nu toe alleen nog kleine klusjes gedaan bv handremkabel, remblokken retourleidingen en dashbordlampjes maar nog niet zoiets als aandrijfassen.
Gr Rene.
Basss schreef:Na, kijken wie het volgende geluidje raadt?
![]()
Mijn BX doet geen pok pok in de bochten maar
een soort van prrrrrr pprrrrrrrr..(T klinkt een beetje als het druppelen van regen op de dakgoot tot het spinnen van een kat)
(en er zit toch echt geen poes onder mn motorkap)
![]()
![]()
Geen idee wat t is, alles ziet er goed uit, geen kapotte hoezen, geen lekkages van een of ander..
Wie herkent dit geluid?
Kromme remschijven? Rammelt ie ook (soms) als je remt?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
reneesther schreef:Iedereen bedankt voor de reacties, dan ga ik eerst maar op vakantie.
Is de reparatie een klus die zelf gedaan kan worden, of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig.
Ik heb tot nu toe alleen nog kleine klusjes gedaan bv handremkabel, remblokken retourleidingen en dashbordlampjes maar nog niet zoiets als aandrijfassen.Gr Rene.
Met een beetje theoretische voorbereiding is het goed te doen voor de beginnende klusser. Tis ig niet een ontzetttend moeilijke klus.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Je moet wel een grote dop hebben voor de aandrijfasmoer (welke maat het is is mij even ontschoten) en het kreng ook los kunnen krijgen. En geloof mij, dat kreng zit vast. Je kan het beste je BX NIET opkrikken, de wieldoppen van de velgen halen, auto op de handrem (handrem asociaal strak aantrekken), versnellingsbak in zijn 1 zetten en dan de dop + een pijp van 3 kilometer er op zetten. Als de moeren an beide kanten een stukje los zijn auto opkrikken, wielen er af, voor alle zekerheid de wielbouten weer even terug zetten en dan de moeren helemaal losdraaien.
Bij het monteren de moeren flink in het kopervet zetten. Dat kan geen kwaad, de moeren zijn toch geborgd.
Schijt aan originaliteit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
dop is 35, maar de dichtstbijzijnde persoon waar ik grote doppen kan lenen heeft alleen 36 en dat gaat ook perfect. Ik hoefde deze keer maar met 1.5 meter te verlengen .
Als iemand die ze al eens heeft vervangen, een beschrijving heeft voor mij , erg graag, dan kan ik samen met m’n haynes een poging wagen.
Is het handig om ook de keerringen en de stofhoes te vervangen of onnodig.
Verdere tips van harte welkom.
Gr Rene
Over welke stofhoes heb je het ? En die keerringen ... ? Ach, als je toch bezig bent, waarom niet ?
Ik heb zelf mijn aandrijfassen al eens vervangen, maar dat was met een diesel. Geen idee of het voor jullie BX hetzelfde is ...
Hoe de aandrijfasmoeren los moeten heb ik al verteld, daar begin je ook mee. Vervolgens de voorkant omhoog krikken. Stevige assteunen onder het subframe of de krikpunten zetten en je BX in de laagste stand zetten. Zorg er voor dat je ook makkelijk onder de auto kan komen.
Vervolgens haal je de moer waarmee de fuseekogel in de draagarm vast zit los. Deze zit achter de remschijf en is -op de remschijf na- het laagste punt daar in de buurt. Met een kleine poulytrekker of ander geschikt stuk gereeedachap (bijvoorbeeld een breekijzer of een speciale vork, maar tot nog toe heb ik alleen een polytrekker gebruikt) pers je het stuk schroefdraad uit de draagarm. Op de draagarm zitten nokjes, en daar kan je ook op meppen. Een dikke hamer op het ene nokje zetten, met een kleinere, andere hamer meppen. Dan moet het (op den duur) losshieten.
Vervolgens druk je dr draagarmen omlaag en til je de remschijf op zodat het fuseehuis (het blok staal waar je wiellager in zit, de aandrijfas dootheen loopt, je fuseekogel in zit, je remmen aan vast zitten, enzovoorts) los komt van de draagarm. Vervolgens trek je het fuseehuis naar buiten zodat de aandrijfas uit het fuseehuis valt. Aan de linker kant kan je nu de aandrijfas uit de versnellingsbak trekken. Die heb je natuurlijk al afgetapt, anders valt er een plens olie uit.
Aan de rechter kant zit de aandrijfas nog vast. Die as is ook langer en wordt ongeveer halverwege ondersteund door een speciaal tussenlager. Dat lager zit in een motorsteun en logischerwijs loopt de aandrijfas weer door die motorsteun heen. De motorsteun hoef je niet los te halen. Wel zitten er in de motorsteun 2 speciale boutjes met op elk boutje 1 moertje. De sleutelwijdte daarvan is 11mm. De boutjes zijn speciale haakjes die het tussenlager van de aandrijfas op hun plek houden. De kop heeft daarom geen zeskantige kop. De hele bout is een soort haak in de vorm van een L. Waarschijnlijk valt het je op dat bij die boutjes er nog een heel stuk schroefdraad ‘over’ is. Het moertje zit dus heel ver om het boutje gedraaid en het boutje lijkt dus te lang. Dat is niet zo. Draai de moertjes los en je kan de boutjes naar binnen drukken (dus dat de moertjes weer tegen de motorsteun aan zitten). Vervolgens draai je de boutjes een kwart slag en dan zijn de haakjes die het lager vast houden los.
Nu moet de as nog uit de motorsteun. De haakjes zijn wel los, maar toch zit het lager na al die jaren vaak vast. Daar heeft Citroën rekening mee gehouden (of het is stom toeval) want er zitten wat randjes op de aandrijfas. Daar kan je mooi een beitel tegenaan zetten. Doe dat, huf met een hamer tegen de as en de as schuift er uit.
Vanwege de homokineet is het even passen en meten, mar als het goed is kan je de as nu zo uit je BX plukken. Als het goed is past alles net langs elkaar.
Als laatste vervang je de keerringen en monteer je alles in omgekeerde volgorde. De ‘haakmoertjes’ voor het tussenlager zet je handvast (niet echt aansjorren, anders gaan de haakjes krom), de moeren van de fuseekogels zet je, als ik mij niet vergis, vast met 70Nm. Die moeren moeten niet te los, maar ook niet te vast anders trek je het conische deel van de fuseekogels door de draagarmen. Hoe vast de moeren van de aandrijfassen zelf vast moeten weet ik niet meer, maar er staat mij iets bij van 700Nm. Wuelbouten moeten vast met 90Nm. Maar pluis al die aandraaimomenten voor de zekerheid even uit.
Als laatste zet je je BX weer op de grond en vul je de versnellingsbak met olie. Vergeet vantevoren niet de aftapplug er in te draaien want het geeft nogal een rommel als je dat vergeet ops: Er moet 2 liter 75W80 in (zeg ik ook nu weer uit mijn hoofd).
Zowieso is een Olving vraagbaak aan te raden
Schijt aan originaliteit.
hier heb ik nog wat gevonden http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz;=&q=aandrijf+as+vervangen&meta=lr=&aq=f&oq;=
en dan de tweede hit van boven die pdf. Succes ermee!!
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!