Zo eindelijk klaar met werken denk je even snel met de auto naar huis racen , rij je de hele tijd in een rap tempo door kom je bij je favoriete bocht ( net zo één als op monaco maar dan tweebaans ), denk je mijn auto heeft een goede wegligging laten we het maar eens met 80 proberen , ben je bijna op de helft en SHIT wat gebeurt er , ik draai gewoon meer dan 180 graden rond en sta omgedraaid in de bocht , ik heb hierbij echt geluk gehad dat het al laat was en er niemand anders reed want anders was ik de lul geweest. Nu ruim een maand verder staan mijn banden sporen er nog. Op het moment was het freaky maar naderhand is het toch wel leuk om iedere keer mijn eigen slip te zien.
O sorry haalde ik je in. Of schrok je van me geluid
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Dan heb je waarschijnlijk abrupt je gas losgelaten in de bocht. Dan komt de kont je voorbij en sta je andersom.
Zodra je merkt dat de auto over de voorwielen begint weg te glijden, heel rustig je gas iets liften en dan zie je dat de neus zijn oorspronkelijke weg weer vervolgd…
Nooit gas loslaten of remmen in de bocht….!
Het is niet normaal, maar het zou goed aan je verlaging-set kunnen liggen.
Ik heb eigenlijk, ondanks mijn eigen stuntrijden, maar twee keer meegemaakt dat de achterkant de voorkant wilde inhalen.
Een keer met een VW Corrado VR6 (190pk in 1200kg) en nog niet warme achterbanden, ff gas bij en je trekt hem zo weer recht. De andere keer was met een Jag’ V8 in een zanderige bocht. IK wist dat het uitkijken zou zijn dus ik was erop voorbereid.
Nooit gas loslaten of remmen in de bocht….!
Hier ben ik het niet mee eens, maar ik snap wel waar het idee vandaan komt. Als je echt controle hebt over de auto en weet waar de grenzen liggen, kun je ook prima met gas en remmen spelen in bochten. Zeker met een grote voorwielaandrijver kun je erg ver gaan. Ik rijd al een paar jaar op Michelin Primacy. Die beginnen te piepen voordat je grip verliest, erg handige waarschuwing, zowiezo heeft mijn C5 ESP.
Als je bang bent om in een spin te geraken kan ik je ESP wel aanbevelen. Ik weet niet precies op welke C2’s dit te leveren is, maar het is zeker een betere investering dan een verlaging-set.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
eviltwin schreef:
Nooit gas loslaten of remmen in de bocht….!
Hier ben ik het niet mee eens, maar ik snap wel waar het idee vandaan komt. Als je echt controle hebt over de auto en weet waar de grenzen liggen, kun je ook prima met gas en remmen spelen in bochten. Zeker met een grote voorwielaandrijver kun je erg ver gaan. Ik rijd al een paar jaar op Michelin Primacy. Die beginnen te piepen voordat je grip verliest, erg handige waarschuwing, zowiezo heeft mijn C5 ESP.
Ja klopt, als je je auto goed beheerst (grenzen kent) kun je juist heel leuk spelen met remmen en gassen in een bocht. Vooral op opritten en afritten van de snelweg.
Maar ik doelde meer op mensen die daar weinig ervaring mee hebben. Die kunnen dat beter niet doen, remmen of gas loslaten in de bocht…
En ja, de Michelin Primacy is een wereldband!
beter gas los dan remmen,
en sowieso kan gas GEVEN ook wel eens helpen de boel weer recht te trekken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:sowieso kan gas GEVEN ook wel eens helpen de boel weer recht te trekken.
Dat kan alleen als de auto aan de achterkant uitbreekt, anders niet.
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:sowieso kan gas GEVEN ook wel eens helpen de boel weer recht te trekken.
Dat kan alleen als de auto aan de achterkant uitbreekt, anders niet.
Ja dat bedoelde ik ook
anders wil gas los meestal wel helpen (en meesturen)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Spin de bocht in
Beschikt de C2 eigenlijk niet standaard over ESP? ESP zou in dit geval een redelijk goede oplossing zijn geweest.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Hm Sandert is een snelle jongen…
Neemt iemand die tijdelijke afslag Leiden-Noord (richting A’dam) wel eens? Diverse bochten, aansluitend enkele overzichtelijke rotondes aan elkaar geschakeld…
Het rubber onder ieksEmmu wil maar niet piepen helaas, dus helemaal tot het uiterste gaan doe iek ook maar weer niet…
Is een slipcursus leuk om te doen eigenlijk, of is het vooral leerzaam?
Wel offtopic, maar hoe dan ook, het is niet leuk om vorige week tijdens de Luxemburg-toer van mijn band in noodweer met auto+bandaanhanger in een greppel te glijden. Stortregen, modder op de weg, bergaf, een duwende aanhanger, en een omhoogkomende tegenligger waren de ingrediënten om de drummer plus mijzelf met een Mondeo station in de goot te krijgen (nou horen muzikanten daar wel, maar op deze hadden we niet gerekend)
En, ieksEmmu, ik denk dat een cursus leuk en leerzaam is
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
ieksEmmu schreef:Hm Sandert is een snelle jongen…
Neemt iemand die tijdelijke afslag Leiden-Noord (richting A’dam) wel eens? Diverse bochten, aansluitend enkele overzichtelijke rotondes aan elkaar geschakeld…
Het rubber onder ieksEmmu wil maar niet piepen helaas, dus helemaal tot het uiterste gaan doe iek ook maar weer niet…Is een slipcursus leuk om te doen eigenlijk, of is het vooral leerzaam?
Je moet daar in ieder geval niet met je Xm aan komen zetten,
handrem op de voorwielen
met een pedaal
dat snappen die instructeurs daar echt niet
het resulteert dus in een oefenrondje met een Golfie of zo, dat kan je dus echt niet met een Xm vergelijken.
Eindresultaat=weggegooid geld
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
M&M schreef:Veel Citroën modellen hebben de handrem op de voorwielen ... dus altijd een slipcursus in de eigen auto doen , anders weet je nog niet hoe deze reageert
Uiteraard, een noodrem op de voorwielen is een verplichting bij HP-remmen. Maar de C5 heeft het ook nog
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Uiteraard met je eigen bakkie de baan op daar leer je het meest van…
CitroenAZU schreef:Uiteraard met je eigen bakkie de baan op daar leer je het meest van…
Geweldig! Mooi verhaal, ff die VW’s laten zien wie er de baas is!
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik ben ook wel es de bocht uit gegleden. Voorkant brak uit en ik stampte op de rem. Dom.
Schijt aan originaliteit.
ook ik heb voor mijn bijbaantje 2ton in een transporter (VW) gereden en daarna nog eens 2,5 ton in een mercedes sprinter met alles erop en eraan. En met glibberig weer in de winter is het helemaal niet onverstandig om wat uit te proberen, doe het alleen wel op een stuk waar je niemand tot last kunt zijn. Ik ben blij dat ik regelmatig met met name die sprinters nog wel eens vol gas gaf in een bocht, de kont komt er gelijk langs, gewoon op nat wegdek….de kunst is natuurlijk om dan gewoon te blijven sturen naar het punt waar je heen wilde, de rest volgt vanzelf…
Bij achterwielaandrijving is het natuurlijk een eitje om de kont te laten uitbreken, bij voorwielaandrijving is het wat lastiger, maar helemaal met wat grotere auto’s is ook dat niet moeilijk. Gas in een keer loslaten in een bocht die je net iets te optimistisch instuurde doet vaak al voldoende, naar gelang je harder rijdt maken de banden echt geen verschil meer….
En natuurlijk, hoe meer je dat soort oefeningetjes met je eigen auto op een parkeerplaats doet met sneeuw of beter nog ijsel, hoe sneller je leert om te gaan met je auto en weet wat er gebeurt wanneer het op de weg gebeurt.
Zo ben ik heel blij dat ik dat met die bussen (veel) voor de lol oefende, en helemaal later met mn eerste auto, de bx…. Het is me vaker dan 1 keer voorgekomen dat de auto alle kanten uit gleed, bij een noodstop, aquaplanning en noem maar op…dan ben je wel blij dat je enigszins weet hoe te handelen!
En helemaal als je net je rijbewijs hebt, dan denk je al snel de auto volledig onder controle te hebben….dat dacht ik uiteraard ook, maar ik begin nu eindelijk na 5 ton het idee te krijgen enigszins te kunnen anticiperen op rare glibbers en noodstops etc….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!