Na aanschaf (vorig jaar) heb ik de draagarmlagers - zwart - laten vervangen, maar eigenlijk hebben ze nooit gestaan zoals het hoort. Het ziet eruit alsof de draagarmlagers nog steeds versleten zijn. Met rijden merk ik niet veel bijzonders, soms lijkt de achterkant om te komen in een ferme bocht. Mijn tempo in de bochten is hoger dan op het rechte stuk, dit tot fikse ruzie met mijn vriendin die dan niet meer gelooft in een natuurlijke dood. (bochten rond Amsterdam - Zaanstad). Pas als mijn hart sneller gaat kloppen, dan bevind ik me in het grensgebied niet eerder. Iets wat zelden gebeurt. Van nature heeft een BX natuurlijk een wegligging van een lamstraal op schaatsen, iedere andere auto kan het beter. Je lijn bepalen met je rechtervoet ipv je stuur…. Ik vraag me af wat het rijgedrag wordt als de draagarmlagers werkelijk verrot zijn, is dat levensgevaarlijk?
Versleten draagarmlagers zullen je wegligging zeker niet bevorderen!
Ben de Hoog schreef:Van nature heeft een BX natuurlijk een wegligging van een lamstraal op schaatsen, iedere andere auto kan het beter.
Dat is met enige aanpassingen goed te verhelpen!
Menig automobilist houd mij niet meer bij in de bochten
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: Draagarmlagers vervangen en toch zijn de wielen scheel.
Ben de Hoog schreef:.....Van nature heeft een BX natuurlijk een wegligging van een lamstraal op schaatsen, iedere andere auto kan het beter. Je lijn bepalen met je rechtervoet ipv je stuur….
Ha, jij durft te schoppen zeg! Goed, ik pak de handschoen op. Van nature is een BX, zoals de meeste voorwielaangedreven auto onderstuurd. Maar dat wil echt niet zeggen dat je met een BX niet hard de bocht door kan. Integendeel, juist in de bochten rij ik de meeste medeweggebruikers eraf, inclusief BMW’s die hun best doen om die rottige BX voorbij te komen!
Nu spelen daarin wel een paar factoren een rol: ik heb wat bredere banden onder mijn BX (GTI maat, 185/60 R14), en hou die banden goed op spanning, en beschik daarnaast over stuurbekrachtiging wat tevens een wat directere stuuroverbrenging inhoudt.
Als ik de standaard BX 14 TE van mijn zusje pak nodigt dat inderdaad heel wat minder uit tot een lekker partijtje hoeken, maar dat wil niet zeggen dat het niet KAN!!! Bovendien wordt juist van erkende stuurauto’s vaak gezegd dat ze zo lekker met het gas te sturen zijn… Nu jij weer!
Maar weer even on-topic: is het misschien mogelijk dat je draagarmen zelf al te ver heen waren? Er is een punt waarop het verslijten van de draagarmlagers zo ver is gekomen dat de boel invreet op de draagarmen zelf, en op dat moment zul je helaas ook de draagarmen zelf moeten vervangen. Het is helaas een zwak punt bij de meeste hydraupneumatisch geveerde Citroens….
heeft dat mannetje er niet gewoon een stel tweedehands armen onder geschroefd, die ook niet goed blijken?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Volgens de tekst heeft Ben ze LATEN vervangen. Dan moet het wel een enorme beunhaas zijn geweest als er alleen maar andere armen met net zo rotte lagers onder is gezet. Maar het is natuurlijk best mogelijk….
WYD schreef:Versleten draagarmlagers zullen je wegligging zeker niet bevorderen!
Ben de Hoog schreef:Van nature heeft een BX natuurlijk een wegligging van een lamstraal op schaatsen, iedere andere auto kan het beter.
Dat is met enige aanpassingen goed te verhelpen!
Menig automobilist houd mij niet meer bij in de bochten
Ik wou al zeggen, de bx heeft best een prima wegligging !
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ben de Hoog schreef:Van nature heeft een BX natuurlijk een wegligging van een lamstraal op schaatsen, iedere andere auto kan het beter.
Verklaar u nader. Ik zou graag willen weten in hoeveel verschillende BXen je tot die conclusie bent gekomen. Ik deel je mening niet.
Wat kwalificeer je als goede wegligging? Een BX van nature behoorlijk onderstuurd wat maakt dat ie in de bochtenn over de voorwielen gaat wegglijden. Dit maakt nog niet dat je niet lekker bochten kan nemen. Goed kunnen hoeken is trouwens iets anders dan goede wegligging.
Sommige mensen hebben liever een stabiel liggende auto die goed rechtuit stuurt, zich niet van de wijs laat brengen door zijwind, spoorvorming of ongelijke oppervlakken (wiel in de berm). Andere mensen hebben liever een auto die lekker stuurt, maar wel een goede hand vraagt (205 GTI). Sommige auto[s hebben van beide net niks.
Een BX met een goed werkend onderstel is weinig zijwindgevoelig, goed te sturen, redelijk ongevoelig voor het oppervlak maar wel duidelijk onderstuurd.
Belangrijke parameters voor een goed werkend onderstel.
rondom:
- goede bollen
- banden : 4 gelijke exemplaren bij voorkeur 185/60 op 16/19/diesel OF 165/70 op 14 modellen
- voor:
draagarmrubbers (gaan kapot tussen de 2.5 en 3.5 ton)
reactiestangen (van nde stabilisatorstang) (gaan kapot tussen de 2.5 en 3.5 ton).
- achter
achterdraagarmlagers (gaan kapot tussen de 1.5 en 2.5 ton afhankelijk van de leeftijd tussen de 9 en 13 jaar)
Als bovenstaande niet in goede conditie is kun je het effect krijgen dat je de wagen op de snelweg nauwelijks meer tussen de lijnen kan houden en dat ie al heel snel gaat glijden in de bochten.
Graag commentaar.
metro2005 schreef:Ik wou al zeggen, de bx heeft best een prima wegligging !
Verbaast me dat jij dat zegt, met een hydractive Xantia ernaast…
Bedoel, de BX rijders (die niet beter weten ) zullen hun wagen met hand en tand verdedigen hier, maar verder?
Het is maar zo-zo hoor, wat een BX presteert qua handling. Je rijdt misschien vanalles voorbij in de bochten maar dat komt omdat de meesten niet kunnen of willen sturen.
Wellicht dat er met een compleet gereviseerd 16v MK2 onderstel ($$$) en wat aanpassingen nog wat van te maken is, maar dan kan je toch net zo goed met een betere basis beginnen als het je daarom gaat…
Een bx rijd je voor het comfort en omdat je het een leuke auto vindt, niet voor de wegligging… wees reeel…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:metro2005 schreef:Ik wou al zeggen, de bx heeft best een prima wegligging !
Verbaast me dat jij dat zegt, met een hydractive Xantia ernaast…
Bedoel, de BX rijders (die niet beter weten ) zullen hun wagen met hand en tand verdedigen hier, maar verder?
Het is maar zo-zo hoor, wat een BX presteert qua handling. Je rijdt misschien vanalles voorbij in de bochten maar dat komt omdat de meesten niet kunnen of willen sturen.
Wellicht dat er met een compleet gereviseerd 16v MK2 onderstel ($$$) en wat aanpassingen nog wat van te maken is, maar dan kan je toch net zo goed met een betere basis beginnen als het je daarom gaat…
Een bx rijd je voor het comfort en omdat je het een leuke auto vindt, niet voor de wegligging… wees reeel…
Haha, had wel verwacht dat je “erbij” zou komen. Dat een BX niet gemaakt is voor het betere stuurwerk is mij echt wel bekend hoor. Wat wel goed gaat is lekker doorboenderen op Franse landweggetjes met slecht wegdek (of kroatisch).
Maar goed: we hadden het over wegligging. Ik beschouw leuk hoeken maar als 1 deel van de wegligging. Hoe goed is de rechtuitstabiliteit bij div. snelheden, hoe reageert het onderstel op invloeden van buitenaf (spoorvorming, aquaplaning, zijwind). Hoe is de afstemming: stug/soepel..
Misschien dat ik wegligging wat breder zie. En in dat opzicht ben ik best tevreden over de BX (mits het onderstel in goede staat verkeert) maar ik moet ook gelijk toegeven dat er veel moderne auto’s zijn die véél lekkerder sturen.
web schreef:metro2005 schreef:Ik wou al zeggen, de bx heeft best een prima wegligging !
Verbaast me dat jij dat zegt, met een hydractive Xantia ernaast…
Bedoel, de BX rijders (die niet beter weten ) zullen hun wagen met hand en tand verdedigen hier, maar verder?
Het is maar zo-zo hoor, wat een BX presteert qua handling. Je rijdt misschien vanalles voorbij in de bochten maar dat komt omdat de meesten niet kunnen of willen sturen.
Wellicht dat er met een compleet gereviseerd 16v MK2 onderstel ($$$) en wat aanpassingen nog wat van te maken is, maar dan kan je toch net zo goed met een betere basis beginnen als het je daarom gaat…
Een bx rijd je voor het comfort en omdat je het een leuke auto vindt, niet voor de wegligging… wees reeel…
Misschien komt dat doordat mijn BX momenteel rijdt als een kart door platte veerbollen
En ja met de xantia zijn hogere bochtensnelheden mogelijk, heb ik in frankrijk veelvuldig uitgetest
Maar slecht is de wegligging van een bx zeker niet vind ik.
stap maar eens in een andere auto van die leeftijd.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Twee dagen geleden mogen rijden in een Xantia Activa. Okee, dat gaat hard en heeft een geweldigde grip, absoluut. Geen enkele produtkieauto komt daar bij in de buurt zonder enorme concessies op gebied van comfort.
Maar de eigenaar van die Activa reed daarna in mijn Digit met 185/60 R14 en die was ook zeer te spreken over mijn wegligging/grip. Toch een leuke opsteker!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Zonder te lachen?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
René van Maren schreef:Zonder te lachen?
Ja, zonder te lachen
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Dit is mijn vijfde BX, Een D, TRD, GTI, Sport en nu een 19TZI. Ze kunnen wel hard door de bocht als je de auto vertrouwt. Ze hangen behoorlijk, maar ik heb altijd het gevoel dat ze zich eerst “zetten” in de bocht om vervolgens in die positie lekker hard te vervolgen. Ik heb gewoon de standaard bandenmaat van 175 en dat is tegenwoordig smal te noemen, wel natuurlijk Michelins. Check geregeld de spanning. Ik denk dat bredere banden een hele verbetering zouden zijn, zodra de weg maar enigszins nat is dan holt de grip achteruit. Dan voel ik de auto snel licht worden in het stuur tijdens mooie doorlopers.
Hard door de bocht, dat wil een BX wel. Maar als je een grens overschrijdt, dan gaat hij wel vreselijk glijden met een doorslippend binnenwiel. Dan merk je dat het een zachtgeveerde auto is die zijn wielen niet goed tegen de grond kan drukken. Vooral met een nattige weg is het dan sturen met je rechtervoet, iets waar leuk mee te spelen is. Omdat de auto nogal overhelt maak je een hele beweging als je van de ene bocht de andere induikt. Maar ik heb telkens het idee dat bijna iedere andere (moderne) auto het sneller kan dan de BX. Ik kom bijna nooit iemand tegen die sneller een bocht neemt dan ik, en dat ligt dan niet aan de auto’s die ik tegenkom. Mensen weten gewoon niet waar een hedendaagse auto toe ik staat is en remmen terwijl ze best gas bij kunnen geven. Ik erger me vaak heel erg aan die gasten die met 140 voorbij komen en bij de eerste bocht weer rechts moeten worden ingehaald omdat ze remden tot 80. Ik probeer altijd dezelfde snelheid vast te houden, of zelfs te verhogen in de bochten. Dus met 120 erin en met 140 eruit……als het kan. Natuurlijk heeft niet iedereen zin in lekker bochtenwerk, of hebben ze eieren in de kofferbak. Helaas komen die mensen dan op het rechte stuk weer voorbij kachelen en lijken zich een coureur te voelen…….tot de volgende bocht. Een BMW, Focus, 406, 156 noem maar op……..allemaal toonaangevend qua wegligging. En dan moet ik in mijn slapgeveerde BX met dunne bandjes er weer rechts voorbij in de bocht omdat de coureur voor me alle aandacht heeft voor de “spannende” bocht. Een BX heeft dus geen slechte wegligging (met droge weg), maar iedere andere moderne auto kan het beter. Of heb ik hierin ongelijk?
Ben de Hoog schreef:Een BX heeft dus geen slechte wegligging (met droge weg), maar iedere andere moderne auto kan het beter. Of heb ik hierin ongelijk?
Ja, er zijn genoeg moderne auto’s die het veel beter kunnen. Niet vergeten dat de BX een ontwerp heeft dat nu al 25 jaar oud is als we het laatste deel van de ontwikkelingsfase meenemen. Hij stuurt best lekker tot de grens. Op de grens van de grip (inderdaad opletten met nat wegdek) is ie hopeloos onderstuurd. Dat doet bijv. een 206 of Xsara veel beter (om maar wat moderne auto’s te noemen) of leuker.
Meja, ik mis wat vergelijkingsmateriaal. Ik rij wel eens in andere auto’s maar krijg meestal niet echt de kans om ze eens uit te proberen. Als je normaal rijdt zijn veel moderne auto’s gewoon goed.
Ben de Hoog schreef:Dit is mijn vijfde BX, Een D, TRD, GTI, Sport en nu een 19TZI. Ze kunnen wel hard door de bocht als je de auto vertrouwt. Ze hangen behoorlijk, maar ik heb altijd het gevoel dat ze zich eerst “zetten” in de bocht om vervolgens in die positie lekker hard te vervolgen. Ik heb gewoon de standaard bandenmaat van 175 en dat is tegenwoordig smal te noemen, wel natuurlijk Michelins. Check geregeld de spanning. Ik denk dat bredere banden een hele verbetering zouden zijn, zodra de weg maar enigszins nat is dan holt de grip achteruit. Dan voel ik de auto snel licht worden in het stuur tijdens mooie doorlopers.
Hard door de bocht, dat wil een BX wel. Maar als je een grens overschrijdt, dan gaat hij wel vreselijk glijden met een doorslippend binnenwiel. Dan merk je dat het een zachtgeveerde auto is die zijn wielen niet goed tegen de grond kan drukken. Vooral met een nattige weg is het dan sturen met je rechtervoet, iets waar leuk mee te spelen is. Omdat de auto nogal overhelt maak je een hele beweging als je van de ene bocht de andere induikt. Maar ik heb telkens het idee dat bijna iedere andere (moderne) auto het sneller kan dan de BX. Ik kom bijna nooit iemand tegen die sneller een bocht neemt dan ik, en dat ligt dan niet aan de auto’s die ik tegenkom. Mensen weten gewoon niet waar een hedendaagse auto toe ik staat is en remmen terwijl ze best gas bij kunnen geven. Ik erger me vaak heel erg aan die gasten die met 140 voorbij komen en bij de eerste bocht weer rechts moeten worden ingehaald omdat ze remden tot 80. Ik probeer altijd dezelfde snelheid vast te houden, of zelfs te verhogen in de bochten. Dus met 120 erin en met 140 eruit……als het kan. Natuurlijk heeft niet iedereen zin in lekker bochtenwerk, of hebben ze eieren in de kofferbak. Helaas komen die mensen dan op het rechte stuk weer voorbij kachelen en lijken zich een coureur te voelen…….tot de volgende bocht. Een BMW, Focus, 406, 156 noem maar op……..allemaal toonaangevend qua wegligging. En dan moet ik in mijn slapgeveerde BX met dunne bandjes er weer rechts voorbij in de bocht omdat de coureur voor me alle aandacht heeft voor de “spannende” bocht. Een BX heeft dus geen slechte wegligging (met droge weg), maar iedere andere moderne auto kan het beter. Of heb ik hierin ongelijk?
140 uit de bocht..
Dus jij wil met 170 door de bocht zonder piepende banden.. ?