Hmm, nu ik met m’n zoektocht naar een Citroen dan toch geslaagt ben, wordt het tijd me eens in m’n andere idee te gaan verdiepen :
We willen wel eens met een Camper op stap, ipv ieder jaar weer dat gedoe met hotels (we trekken vaak rond, bljven hooguit 3-4 dagen = 3 nachten) die soms nog wel eens knap duur uitvielen (211 euro!), doordat het de enige overgebleven optie was.
Nu dacht ik dat een relatief eenvoudige, ‘goedkope’ manier zou zijn om een flink uit de kluiten gewassen busje (nog wel rijbewijs B) van een belastingsvrij bouwjaar te kopen. Uiterlijk zou dan van minder belang zijn, aangezien ik er dan de nodige tijd en ‘zakgeld’ in zou stoppen om e.e.a om te bouwen te spuiten etc. Daarom goedkoop in aanschaf en mnd kosten : belastingvrij, oldtimerverzekering en voor de deur zetten en sleutelen maar. Al moet ‘ie dus technisch wel in orde zijn, en dus APK hebben…
Nu rijzen er bij mij de nodige vragen:
- Hoe groot mag zo’n bus maximaal zijn voor rijbewijs B ? Max. Gewicht is neem ik aan 3500 kg
- Moet ‘ie, eenmaal af, opnieuw opnieuw gekeurd worden en telt dan dus de inrichting mee ? ( )
- Is een combinatie rijden op LPG - Koken op LPG haalbaar cq. toegestaan ?
- Iemand suggestie’s voor een type bus ? (voorkeur heeft natuurlijk een citroen, hoewel een Chevrolet Van of stevige Bedford ook wel wat heeft )...
- Zie ik (zou me niet verbazen ) nog iets vreselijk obvious over het hoofd ?
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
- Moet ‘ie, eenmaal af, opnieuw opnieuw gekeurd worden en telt dan dus de inrichting mee ?
Tja je valt in een andere voertuig categorie, dus de bus zal opnieuw gekeurd moeten worden bij de RDW. De inrichting telt in zoverre mee dat er een bed aanwezig moet zijn en dat er “sta-hoogte” is in je bus als deze als camper geregistreerd dient te worden; de rest van het interieur interresseert niet.
- Is een combinatie rijden op LPG - Koken op LPG haalbaar cq. toegestaan
Voor zover mij bekend is dit niet toegestaan omdat er dan teveel aanpassingen gedaan dienen te worden aan je lpg-instllatie waardoor deze niet meer wettelijk goed te keuren is. Houd het op een simpele losse gasfles is mijn advies.
- Zie ik nog iets vreselijk obvious over het hoofd ?
De houderschapsbelasting voor een camper is relatief laag, waarom dus een oldtimer…...je bent vaker meer met een oldtimer aan het sleutelen dan aan het rijden en val je in panne onderweg is de kans dat je onderdelen voor een oldtimer kunt krijgen vele malen kleiner dan met een moderner voertuig.
- Iemand suggestie’s voor een type bus ?
Tja…je vraagt erom he???
Op marktplaats.nl…hoef je (bijna) niks meer aan te doen…....
€ 7.400,00
Beschrijving: Unieke Citoen HY uit ‘71. Gebruikt als marktverkoopwagen wordt te koop aangeboden wegens vertrek naar portugal. Deze schitterende oldtimer en vroegere camper is voorzien van 2 accu’s, nieuwe electr. ontsteking en bobine, automatische acculader en 220V. Het keukenblok is voorzien van een 50L watertank, 15L boiler, autom. waterpomp, driepits gasstel, gootsteen met zwenkkraan, en RVS heteluchtoven!
Een bijzonder goed uitgerust wagentje zonder roest, noch binnen of buiten. Voor een enthausiaste ondernemer of avonturier!!Eventueel stuurbekrachtiging mogelijk als extra optie. En originele ramen en camperkussens zijn nog aanwezig.
OF:
marktplaats.nl…...en hobby er maar op los…..
€ 1.000,00
Beschrijving: Citroen HY bus uit 1968. Kleur grijs.
Buitenkant moet opgeknapt worden. Motorisch in redelijke staat.
Zelf gehaald uit Frankrijk. Compleet met papieren.
In elk geval succes met je project.
(p.s. ik zal m`n broer eens contacteren…die heeft nog een dikke Dodge camper staan en is momenteel bezig een Volvo touringcar tot camper te verbouwen)
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zoals hierboven al beschreven zul je idd. naar de RDW moeten voor een omkeuring. Aan de camperinrichting op zich worden niet zulke zware eisen gesteld, maar het moet wel een vaste inbouw zijn, dus geen losse elementen. Een vaste eis is idd. de stahoogte, al wordt hiervoor geen vaste minimummaat aangehouden, op ongeveer een meter tachtig moet je toch wel rekenen. Eventuele kachels, koelkasten e.d. moeten deugdelijk zijn ingebouwd, veilige verbindingen, goede ventilatie etc.. Dat brengt ons meteen op de gedeelde lpg-installatie. Die kun je vergeten. Op lpg koken kan, maar daarvoor zul je dan een aparte installatie/tank moeten aanleggen. Gewoon koken op butagas is eenvoudiger en goedkoper (niet de ruilflesjes van campinggaz nemen he, of je moet een gasboer hebben die deze gewoon voor je opvult met butagas). Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je vanwege de omkeuring van grijs naar camper je een deel bpm zult moeten betalen over het voertuig. Niet over de camperinrichting. In het geval van een oldtimer zal dit dus de 10 procentregeling worden.
ok, nog even wat verduidelijken;
als het ff kan, zou ik de bus liever helemaal niet laten herkeuren tot camper, maar laat ik ‘em liever als busje geregitreerd staan. Of moet hij echt opnieuw gekeurd worden ? ik wijzig immers alleen de ‘bagageruimte’ maar…
vandaar ook de keuze voor een oldtimer; geen belasting. bovendien kan ik dan gerust kiezen voor een zwaardere bus, bv een flinke diesel, of een amerikaan op gas ofzo…
meer dan een aanrecht, een zithoek en wat kastjes zullen er niet inkomen. ik denk zelfs nog aan een te ontkoppelen systeerm; kunnen we toch ff weg, en het slaapgedeelte laten staan (dan moet ik eerder een soort pickup hebben denk ik).
het koken-op-lpg idee laat ik maar varen. jammer, had me handig geleken; 1 gasvoorraad voor alles.
Zo’n HY is wel gaaf natuurlijk.
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
jpiek schreef:ok, nog even wat verduidelijken;
als het ff kan, zou ik de bus liever helemaal niet laten herkeuren tot camper, maar laat ik ‘em liever als busje geregitreerd staan. Of moet hij echt opnieuw gekeurd worden ? ik wijzig immers alleen de ‘bagageruimte’ maar…
vandaar ook de keuze voor een oldtimer; geen belasting. bovendien kan ik dan gerust kiezen voor een zwaardere bus, bv een flinke diesel, of een amerikaan op gas ofzo…
meer dan een aanrecht, een zithoek en wat kastjes zullen er niet inkomen. ik denk zelfs nog aan een te ontkoppelen systeerm; kunnen we toch ff weg, en het slaapgedeelte laten staan (dan moet ik eerder een soort pickup hebben denk ik).
Qua ruimte en oldtimer kom je al gauw bij een HY. Dat omkeuren tot camper, vraag ik me af. Het is toch een oldtimer. Dan maakt dat toch niet meer uit, maar daar moet de expert maar iets over zeggen
jpiek schreef:
het koken-op-lpg idee laat ik maar varen. jammer, had me handig geleken; 1 gasvoorraad voor alles.
Zo’n HY is wel gaaf natuurlijk.
Totdat ie op is
Trouwens, completer kan niet http://www.marktplaats.nl/markt/autos/citroen/64895.htm
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zoek de minimum eisen op om tot camper te komen. Bouw daarna alle extra’s in zoals kachels e.d. Koken op LPG gaat heel erg goed. Heb er goede ervaring mee. Is alleen niet officieel toegestaan maar als je het netjes weg bouwt kraait er geen haan naar. Ik heb mede gebouwd aan een mercedes 507 diesel die dus ook een 60 liter lpg tank heeft om op te koken! ook de kachel , douche en koelkast werken op LPG.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Zoek de minimum eisen op om tot camper te komen. Bouw daarna alle extra’s in zoals kachels e.d. Koken op LPG gaat heel erg goed. Heb er goede ervaring mee. Is alleen niet officieel toegestaan maar als je het netjes weg bouwt kraait er geen haan naar. Ik heb mede gebouwd aan een mercedes 507 diesel die dus ook een 60 liter lpg tank heeft om op te koken! ook de kachel , douche en koelkast werken op LPG.
Ijs schreef:Qua ruimte en oldtimer kom je al gauw bij een HY. Dat omkeuren tot camper, vraag ik me af. Het is toch een oldtimer.
Oldtimer of niet, je voertuigcategorie veranderd; weet je wie dat ook interressant vindt? Je verzekeringsmaatschappij; `t zal ze een biet schelen als je de verzekering afsluit…...maar als ze moeten uitbetalen…....“Mijnheer, U heeft een bestelbus bij ons verzekerd en dit is toch echt een camper hoor.” Vul de rest dan zelf maar in.
Globaal hetzelfde verhaal geldt voor die lpg-combinatie. Je weet wat er met die Belgische vrachtwagenchauffeur is gebeurd wiens truck in de tunnel in de fik vloog, wat denk je dat er gebeurd als er na een dodelijk ongeval een technisch onderzoek komt en er blijkt dat je geen deugdelijke lpg-installatie aan boord hebt ?
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Ik heb nog steeds een leuke hy te koop.compleet ingericht als camper,met gasstel en koelkast en watertank,voor twee tot drie personen, die als camper geregisteerd staat.En belasting vrij.motorisch in zeer goede staat,Alleen de buitenkant moet even opgeknapt worden.Ik heb er eventueel een andere neus en andere deuren bij
beter langharig als kortzichtig
Ijs schreef:jpiek schreef:
Zo’n HY is wel gaaf natuurlijk.
Totdat ie op is
Mja, da’s ook waar, maar dat probleem zul je ook met een andere oldtimer bus hebben. Maar een Citroen is geen must hoor, voor alleen de vacantie kan ik me in een Cevvy of Bedford ook wel redden. En wat ik van de HY tot nu toe gezien heb ? Hmm, dan liever niet…
Enne, gezien de links en aanbiedingen : Sorry, geen interesse, het moet echt een eigenbouw projectje worden… Ik wil dus echt zelf de inrichting bepalen, geheel naar eigenwijze wens
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG