Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Bonjour à Tous!
Sinds maandag 6 juli ben ik, geheel ongepland maar zéér gewenst, de
trotse eigenaresse geworden van een schitterende DS 21 Pallas uit 1966!
Volgens het chassisnummer is het bouwjaar wel 1965, maar op het kenteken staat 1-1-1966. In elk geval heeft ze niet de smalle bandjes.
Het betreft een auto uit de Belgische productielijn. Daardoor draagt ze een prachtige, zeer bijzondere kleur blauw en is haar (aluminium) dak in dezelfde kleur gespoten. Hoewel de kleur officieel -volgens mij- Gris Ardoise heet, ziet het er als blauw uit. Het plaatje met het kleurnummer is echter helaas nergens meer te traceren, dus ik moet het doen met vergelijkende foto’s op internet. Mocht iemand een idee hebben, laat het dan weten.
Maar hoe de kleur ook heet, ik vind het in elk geval fantastisch en frivool, helemaal omdat het -vrijwel ongeschonden- interieur geheel bijpassend is! Gezeten op de ongekend comfortabele dikke zetels krijg ik dan ook steeds het vakantie-gevoel en wil ik eigenlijk meteen doorzweven naar Cannes of een andere mondaine bestemming!
Die elegante neus met de extra verstralers erop, in combinatie met het mooiste dashboard met al die chrome/RVS details… wat een voorrecht om daar te mogen vertoeven!
Ik heb haar Magali genoemd.
Haar verschijning doet mij denken aan een elegante actrice die in een blauwe Chanel-jurk, behangen met Bvlgari -juwelen op een première verschijnt!
Ik kan er eigenlijk nog niet over uit…. Ik was niet eens op zoek naar een DS, maar Magali kwam op mijn pad en ik kón, nee mócht haar gewoon niet laten staan!
Ze is, zoals gezegd, werkelijk behangen met alle mogelijke strips en ornamenten die uit de catalogus te bestellen waren
Ik vermoed, dat dit ook weer te maken heeft haar Belgische afkomst. Zo draagt ze een dikke strip over haar kofferdeksel, iets dat ik nog niet vaak op een DS zag (al ben ik geen doorgewinterde DS-kenner wat dat betreft hoor).
In principe was ik niet zo’n liefhebster van ‘stropdassen’ op de DS, maar in dit geval, hoort het er toch echt bij. Ik vind ‘m inmiddels zelfs zeer goed staan. Bovendien loopt boven de stropdas nog weer een extra bies.
Verder heeft ze een schuifdak en… rijdt ze voortreffelijk op LPG!
Ooit was ze voorzien van een halfautomaat, maar waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar hier problemen mee gehad, zodat de hele boel is omgebouwd naar een 4-bak, die overigens prima functioneert. Ben daar dus zeker niet triest over.
Waarschijnlijk heeft men toen ook meteen het rode systeem omgezet naar het groene. Eveneens pluspunt, naar mijn idee.
Originaliteit vind ik belangrijk, tot op zekere hoogte, maar als dingen technisch beter kunnen, omdat de techniek nu eenmaal werd verbeterd, ben ik daar voorstander van.
Oplettende mensen zien, dat de buitenspiegels niet echt van een DS zijn. Wie ze herkent, mag het zeggen!!
Ik kreeg van de verkoper ook nog een hele berg onderdelen erbij (waaronder een differentieel, twee keiharde achterportieren en een goed stuurhuis). Daarbij zaten ook de de twee originele buitenspiegels. Probleem is alleen, dat er nu meerdere gaten in de portieren zitten, zodat ik gaten moet gaat dichtstoppen, als ik de spiegels zou wisselen. Doe ik dus nog maar even niet.
De achterlichten kloppen ook niet. Eén remlicht is oranje en de andere rood. Ik meende, dat de rode de juiste zijn voor een niet-franse wagen.
(??)
Oh, en dat domme, bungelende mistachterlicht, typisch Belgisch: aldaar wettelijk verplicht, gaat ook flux verwijderd worden.
Ja en verder zijn er wel wat oppervlakkige ‘plekjes’ die ik eerst zal bijwerken, for the time being, zodat het beter oogt en niet verder roest. Het schuivend gedeelte van het dak is serieus aan het craqueleren, dus dat laat ik wel spoedig spuiten.
Verder wil ik er vooral eerst fijn mee rijden en op langere termijn echt gaan denken aan geheel opnieuw spuiten.
Waarschijnlijk zijn de veercilinders achter versleten (krassen) want ze veert achter vrij stug. Als de motor uitgezet wordt, zakt ze bovendien direct als een pudding ineen, dus dit heeft ofwel te malen met een ooit verkeerd aangesloten retourleiding ofwel is het ‘staafje’ dat zich ergens bij het linkervoorwiel in een leiding bevindt, gaan vastzitten. Ik gok dit, maar heb ‘t nog niet verder onderzocht.
En ach… een enkele massastoring, het gebruikelijke werk hè
Als je de vérstralers aan wil zetten, dooft er één koplamp en gaat slechts één verstraler branden. Dat werk.
Vandaag heb ik wel lekker de gesplitste kentekenplaat (aan de voorzijde) er weer op geschroefd. Schijnt niet te mogen voor de APK en van de Wet, maar ik vind zo’n gevouwen plaat over de rozet echt geen gezicht.
Als Oom Agent mij aanhoudt, klets ik mij daar met wat vrouwelijke charme -hopelijk- uit
In dit topic zal ik proberen bij te houden wat ik aan de auto gedaan heb, of van plan ben te doen.
Opmerkingen en tips zijn van harte welkom! Ik ben inmiddels een echte CX-kenner, maar hoewel ik de DS als kind al adoreerde (zie foto hieronder: thats ME), moet ik de praktische details nog beter onder de knie krijgen.
Merci beaucoup!
La Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Gefeliciteerd Leo dus Pallas Moët gaat weer de mottenballen in?
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
geoarthc35 schreef:Gefeliciteerd Leo dus Pallas Moët gaat weer de mottenballen in?
NEEEEE!! Daaraan werk ik gewoon verder!!
Dit is beslist geen vervanging voor Pallas Moët hoor! Die zal ook weer gaan schitteren!
Geloof me, niemand was meer verrast dan ikzelf dat er ineens een DS tussendoor kwam!
Note to self: EINDELIJK EEN TOPIC OPENEN VOOR PALLAS MOËT!!!! ops:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:geoarthc35 schreef:Gefeliciteerd Leo dus Pallas Moët gaat weer de mottenballen in?
NEEEEE!! Daaraan werk ik gewoon verder!!
Dit is beslist geen vervanging voor Pallas Moët hoor! Die zal ook weer gaan schitteren!Geloof me, niemand was meer verrast dan ikzelf dat er ineens een DS tussendoor kwam!
Note to self: EINDELIJK EEN TOPIC OPENEN VOOR PALLAS MOËT!!!! ops:
zetem op je kunt het.
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Prachtig prachtig!!!
Nu jij nog in een bijpassend blauw avondkleed, en dan een nieuwe fotosessie
jezus wat een stijvolle voiture….....
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Geweldig Leontien, gefeliciteerd
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
He Leo,
Leuk zeg, van harte. Wat een gaaf ding zeg. En ook nog eens een Belg. Ik had em ook zien staan die advertentie…het kriebelde wel weer maar ik moet dat niet doen….(zei het stemmetje in het verstandelijke deel van me…)
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Wauw, wat een wagen is dat Leontien. Complimenten en ik twijfel er niet aan dat dit een nog veel geweldigere wagen gaat worden dan het nu al is. En als ik jou zo zie op die foto uit ‘79 dan lijk je er gewoon serieus op…
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Zij is mooi!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Erg mooie voiture, Leontien…....van harte en veel geluk met haar!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mooie dame Leontien!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooi hoor! Geniet er maar van. En kom haar maar eens laten zien, opweg naar Cannes.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tjeemig Leontien, wat een droomkar zeg! Gefeliciteerd…
“Die wil ik…”, zei je in ‘79. Je hebt er 30 jaar op moeten wachten maar nu heb je haar!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Lieve mensen,
Zeer bedankt voor jullie mooie complimenten!
@Mark: Tja, ik moet eens op zoek naar een bijpassend ‘kleedje’, zoals de Belgen dat zo mooi zeggen.
@Rik: ja, je kunt al zien dat het er al vroeg inzat! En ja, ik lijk er nog best op hè?:D
En dat ik dan nu, na veel omzwervingen (en nét ietsje meer dan 30 jaar later) zelf zo’n voiture bezit…
Hoofddoekjes draag ik echter nu niet meer. Maar mijn moeder knoopte mij er altijd een om, omdat ik altijd snel last van mijn oortjes had (oorontsteking). Mijn vader nam mij in die tijd zeer vaak mee uit fietsen. Dan zat ik in een zitje op het stuur en ving ik veel wind. Het hoofddoekje was ter bescherming van m’n oortjes.
De laarzen/rokjes combinatie heb ik er overigens wél ingehouden haha!
@Wendela: dat zal er zéker toch een keer van komen. Alleen….wanneer? ops:
@CitroenAZU: Goh ik wist niet dat jij een verstandelijk deel had, als het om auto’s aanschaffen gaat. Ik heb altijd alleen het gevoels-deel gezien namelijk!!
....En hou dat vooral zo!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special