In mijn c35 2.5lt diesel zitten termometers voor olie en water temperatuur. Het valt me op dat deze vrij hoog op lopen. Ik ben benieuwd of dit door een slecht koelsysteem komt of dat dit normaal is (voor deze auto).
stad:
olie +/- 70
water +/- 70
80 km
olie +/- 80
water +/- 80
100 - 120 km (met de kachel vol aan)
olie 95 en hoger
water 95 en hoger
Hallo:
Dat je olie en water temperatuur vijrwel gelijk zijn is normaal, alleen bij hele hoge belastingen wordt de olie heter dan het water. Die olie kan makkelijk tot 125 graden hebben.
Wat verontrustend is is dat je temperatuur hoog oploopt als je harder rijdt: Dan stroomt er zoveel koellucht door je radiator en motorruimte dat de zaak niet te warm zou mogen worden.
Wat gebeurt er als je de auto stationnair laat draaien? Wordt hij dan ook te heet of koelt hij wel goed? Als hij niet te heet wordt bij stilstand dan is de koelcapaciteit niet voldoende:
Kijk de volgende zaken eens na:
1. de thermostaat: Kun je het gemakkelijkst test door hem in een pannetje kokend water te hangen, dan moet hij helemaal open gaan.
2. Heb je soms kalk in je radiator: Dan stroomt er te weinign water rond, en heb je niet genoeg capaciteit: Vervangen van de radiator is dan de enige oplossing.
Rijdt je met koelvloeistof? als je lange tijd “hard water” in je koelsysteem gooit, dan krijg je kalkvorming…. en dat is niet goed.
Als hij nooit boven de 95 graden komt, dan is er eigenlijk niets aan de hand, want dat mag best. Waarom heb je de kachelradiator aan? Als hij zonder te warm wordt dan…. kalk of vervuiling of een themrostaat die niet genoeg opent.
groet,
To err is human, not to err is divine.
de kachel zet ik idd aan om de temperatuur te beheersen, die loopt anders verder op. Bij stilstand loopt de temperatuur terug; de koeling heeft te weinig capaciteit lijkt mij.
Ik heb zelf het vermoeden dat de termostaat het euvel is, Hij gaat wel open (radiator wordt warm) maar mischien niet helemaal. Volgende week ga ik hem eens uitbouwen. Wanneer moet hij opengaan, 80 graden?
Zelf gebruik ik altijd koelvloeistof, het kan natuurlijk dat een van de vorige eigenaren dit niet deed. Kan je dan niet gewoon ontkalken met schoonmaakazijn?
De temperatuur hoort ook bij stadsverkeer gewoon 90 graden te zijn, sluit de thermostaat wel?
Durf ik niet te zeggen. Het zou natuurlijk kunnen dat de thermostaat ergens halverwege vastzit.
Continu 50 zal mischien wel rond de 80 graden liggen maar stationair zakt hij als snel tot 70 graden (bv voor stoplicht).
Met echte hitte (vorige week vrijdag) wordt de olie op de snelweg rond de 110 (als je even niet oplet). Water tegen de 100 graden. Dit is met kachel vol open en 100km/uur (onbeladen). Dat werd me een beetje te gek
Is het veel werk om de thermostaat uit te bouwen en te testen?
De radiateur en de slang er na toe moeten koel blijven tot dat de thermostaat (bij 85 graden?) begint met openen.
c35
hallo
de thermostaat zit in een zwart “potje” met 3slang aansluitingen
in principe kunje het potje niet open maken [zit gefelst] en zul je het hele ding moeten vervangen = kostbaar
verder hebje een olie koeler naast de radiateur= die wel goed schoon ?
de slangen voor de olie koeler lopen van je filterhuis naar de koeler maar gaan nog wel eens lek en worden soms gewoon afgeplugd op het filterhuis
afhankelijk van het bouwjaar hoort er achterop de cylkop een kort slangetje
naar het blok te lopen [kunje zo zien als je de m-kap binnen eraf haalt]
misschien heb je hier wat aan
succes
oliekoeler is (van buiten) goed schoon. Slangen lijken gewoon aangesloten te zijn.
Wat bedoel je hiermee:
afhankelijk van het bouwjaar hoort er achterop de cylkop een kort slangetje
naar het blok te lopen [kunje zo zien als je de m-kap binnen eraf haalt
scotch schreef:oliekoeler is (van buiten) goed schoon. Slangen lijken gewoon aangesloten te zijn.
Wat bedoel je hiermee:
afhankelijk van het bouwjaar hoort er achterop de cylkop een kort slangetje
naar het blok te lopen [kunje zo zien als je de m-kap binnen eraf haalt
verwijder de motorkap in de cabine
dan kun je de achterkant van de cylkop\motorblok zien [=vliegwielzijde/versnellingsbak]
net boven het koppelingshuis en onder de cylkop zit een afdek plaatje
evenals op de cylkop
deze beide afdekplaatjes hoort een kort gebogen slangetje tussen te zitten
dat slangetje is een modificatie vanaf +/- bouwjaar 1985 ??
en dient voor een betere koelwater circulatie
slang gaat nog weleens stuk en wordt dan weggelaten de afdekplaatjes worden dan vervangen door plaatjes zonder slangaansluiting
verder hoort er in de kop een sproei/verdeel buis te zitten [achter dat afdekplaatje ,soms is die [gedeeltelijk] weggerot waardoor je dan ook geen goede water circulatie meer hebt
zijn die temp meters origineel of later extra ingebouwd?
temp in de kmteller / klok ken ik wel maar olie temp niet
als dat later buiten de ‘klok ’ is ingebouwd zou dat kunnen duiden op al eerdere koelproblemen
raakt t"ie ook water kwijt / rook bij koude start of zoiets ??
ga ik even naar kijken, bedoel je die dikke rubber slang? Die zit er nog op zo te zien.
Temp meters zijn later ingebouwd, evenals een volt meter. Kan op problemen wijzen of een eigenaar die alles wil weten
Water raakt hij niet kwijt.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Deze bussen willen best wel warm worden als je zoveel van ze vraagt.
Ook met goede thermostaat, goede slangen, werkende oliekoeler en niet verstopte radiator.
De radiator is gewoon een beetje klein uitgevoerd bij deze bussen.
Het koelsysteem heeft een aantal eigen-aardigheden: de koelvloeistof stroomt heel hard rond door het blok ook bij koude moter. daarvoor is een by-pass leiding op het blok gemonteerd, hierdoor warmt het blok mooi regelmatig op (daar is dat kleine slangetje ook voor bedoeld, aanpassing in 1980, aanpassing is kort na invoering van de 2,5 l motor gedaan) Pas als het blok warmer wordt opent de thermostaat de weg naar de radiator en wordt de by-pass geleidelijk afgesloten. Vandaar dat zwart gespoten koperen huisje met drie grote aansluitingen.
Als je in de stad rijdt met een koude motor kan het vaak wat langer duren voor ie warm wordt. Koelt de motor ook af naar dat niveau als je na een langere rit (warm) weer in de stad gaat rijden?
Er zijn twee typen thermostaten op deze diesels gemonteerd: één die is ingeregeld op 78°C of één die op 83°C is ingesteld. Je kunt ze uitbouwen en testen in een pannetje, moet je wel goed onderdompelen en goed kijken door de buisjes
Ik heb sinds enkele jaren een grotere radiator met elektrische ventilatoren in de bus zitten en dat bevalt prima. (dan krijgt de waterpomp en de v-snaar ook niet zoveel meer op z’n flikker door die vaste ventilator (en je hebt ca. 6pk over!!!)
Ik kan nu met redelijk warm weer 120 km/h doorstampen terwijl de motor onder de 90°C blijft. Motorolie loopt dan wel op naar 110-115°C. Ik heb bij de laatste aanpassingen de oliekoeler echter vervangen door een warmtewisselaar die de warmte uitwisseld met de koelvloeistof. Dit bevalt goed bij koud weer (warmere olie) maar na montage van een beschermende staalplaat onder de motor en versnellingsbak warmt de olie in de zomer bij hard doorrijden dus iets te veel op naar mijn mening (max. 100°C is mooier) Vergeet niet dat de motorolie wordt gebruikt om continue de zuigerbodems te koelen!
Kortom het beeld wat je beschrijft is niet heel vreemd, kijk eens na wat de staat is van de radiator: met name de lamelletjes van koper tussen de kanalen willen na verloop van tijd compleet verpoederen, en dan geleiden ze niet zoveel warmte meer.
waar rook is, is…
LHM only!
Hey, van de week het systeem leeg laten lopen en de thermostaat uitgebouwd. Het zag er allemaal nog goed uit.
@ rinus, zal proberen even per punt te reageren:
1. wat bypast de bypas precies?
2. en heeft deze dan ook nog een eigen thermostaat??
3. radiator ziet er nog goed uit en de koelvloeistof is ook nog mooi schoon. Wijst iig niet op vervuiling.
Als je in de stad rijdt met een koude motor kan het vaak wat langer duren voor ie warm wordt. Koelt de motor ook af naar dat niveau als je na een langere rit (warm) weer in de stad gaat rijden?
ja dan zakt hij ook weer vlot terug.
Er zijn twee typen thermostaten op deze diesels gemonteerd: één die is ingeregeld op 78°C of één die op 83°C is ingesteld. Je kunt ze uitbouwen en testen in een pannetje, moet je wel goed onderdompelen en goed kijken door de buisjes
De thermostaat opent rond de 80 graden en sluit ook weer. Hij sluit niet volledig, aangezien er een gat in de klep zit (hoort volgens mij ook zo).
Weet je toevallig nog merk en type van de radiator die je later ingebouwd hebt?
Waar zit de kvs thermometer in je koelcircuit?
goeie vraag.
Hij zit volgens mij op de waterpomp of in de directe omgeving thermostaat. Zal ik zo nog even controleren.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
de temperatuur sensor voor koelvloeistof zit op de uitlaat van het pomphuis onder de rubber slang naar het thermostaat huis. Effectief geeft deze dus altijd de temperatuur aan van het koelmedium in de motor/cilinderkop
De by-pass creëert een directe verbinding tussen de heet water uitlaat van het blok naar de koel water inlaat op het pomphuis. Hierdoor circuleert het koelwater relatief snel door het blok en de kop en warmt alles mooi gelijkmatig op.
Bij veel andere voertuigen is er vaak wel een gat geboord in het thermostaathuis waardoor er bij gesloten thermostaat toch wat circulatie is, maar in dit geval is het vrij ruim opgezet.
Door je opmerking dat je koelwater vrij snel weer afkoelt als je rustiger rijdt lijkt het me duidelijk: normale werking bij dit net te kleine koelsysteem.
Het gat in de thermostaatklep is toch niet groter dan 2 a 3mm? Dit zit er alleen om te kunnen ontluchten! En beïnvloed de doorstroming nauwelijks.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ik heb er nu een nieuwe Renault Master radiator (53kW diesel uit ~1986) in zitten, die heeft een vergelijkbare opzet voor inlaat en uitlaat aansluiting, de maatvoering is wel totaal anders. Hiervoor heb ik een buizenframe gemaakt op de orginele rubber radiatorsteunen, waarin deze radiator past.
Daarnaast slangen aangepast, claxonbeugel verwijderd van de grille, stalen koeltunnel verwijderd en nylon ventilator van de waterpomp vervangen door 2 elektrische fans van elk 300Watt direct op de radiator. Eén is geschakeld op de temperatuur van het koelwater wat uit de thermostaat komt, de andere schakelt in bij een te hoge retour water temperatuur wat uit de radiator weer terug naar het blok loopt.
Ook heb ik een expansie vat gemonteerd (CX diesel) waarop de ontluchting van de radiator en het thermostaathuis op de bovenste aansluiting zit gemonteerd en aan de onderzijde is het expansievat gekoppeld met een t-stuk aan de koude aansluiting van de verwarming op het pomphuis.
dus ‘t is niet even omwisselen!
waar rook is, is…
LHM only!