Het schema hoort bij een Citroën-patent uit 1996. (WO9630224)
Het lijkt op een combinatie tussen het Williams F1 systeem en een Ha1/Ha2 systeem. N.B. de voorpoten zijn geinverteerd, dwz dat de plunjers vast zitten aan de koets en de cilinders aan de wielophanging. De voorpoten hebben twee kamers, de achterpoten zelfs drie. Er is ook een patent voor deze speciale veerpoten. Volg de vloeistofstromen en er wordt wel iets duidelijk van de werking.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
eviltwin schreef:winnetou schreef:De MG-F wel, maar opvolger TF heeft weer normale vering gekregen.
oops sorry, weet je ook waarom ze er vanaf gestapt zijn? (na 30jaar dus… )
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Mogelijk was het goedkoper om met conventionele veer/demper-elementen te gaan werken. Er werd toen ook iets geroepen over de gewenste wegligging, dat dat met hydragas niet te realiseren zou zijn…. Persoonlijk denk ik dat het wel een centenkwestie zal zijn.
Laat ik dit oude topic weer eens nieuw leven inblazen…..Soms kom je een artikel tegen die ontzettend tot de verbeelding spreekt. En dan ga je meer info zoeken en val je van de ene verbazing in de andere. Ik weet niet of de Gérin Aérodyne op het forum de revue al eens gepasseerd is? Voor mij was het in ieder geval een leuke ontdekking!
Zoals het tweede artikel suggereert is dit onze ‘missing Link’?
http://oldtimerblog.nl/te-koop-bij-bonhams-de-auto-die-nooit-af-kwam/
https://books.google.nl/books?id=YIJ8AwAAQBAJ&pg=PT91&lpg=PT91&dq=Gérin+Aérodyne+suspension&source=bl&ots=t26bsjxZmr&sig=i61aZGNn2Bky398lUpR8Ybg2TXg&hl=nl&sa=X&ei=cHDHVNSrCIquPICZgJAH&ved=0CCsQ6AEwAQ#v=onepage&q=Gérin Aérodyne suspension&f=false
http://www.motorauthority.com/news/1098714_citron-says-revoir-to-its-famous-hydraulic-suspension
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, dan is dit hét moment om nog even een nieuwe C5 met bollen te kopen! Nu ook te krijgen met 150 of 180 pk diesel! Die 150 pk is er al vanaf slechts 31.000 euro. Tel daar nog wat bollen en andere leuke dingen bij op en voor zo’n 35000 euro ben je helemaal de man.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In stijl afscheid van de veerbollen van Citroën….. vanaf 4min50
http://www.autoweek.nl/video/4653/achteruitkijkspiegel-citroen-gs
Weer wat geleerd: zelfs in de porsche 959 zat HP
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.