Heb een probleem waar weinigen een antwoord op hebben. Mijn Xantia houdt in bij doortrekken in welke versnelling dan ook, ook bij gas los gaat hij schokken. Dit voorkom ik een beetje door de koppeling te laten slippen, maar dat is natuurlijk ook niet goed. Doet dit op gas en op benzine, al is het op gas erger. Heb inmiddels de bobineplaat vervangen door een nieuwe en heb er de beru platina bougies ingezet. Dit verminderde de klacht een beetje, maar gaf niet het gewenste resultaat. Een paar minuten de min pool eraf deed wonderen, maar slechts een korte tijd en de klacht komt terug zij het in mindere mate. Op benzine gaat (soms wel en soms niet) het MM lampje branden, op gas ( AG DGI ) gaat het storingslampje op de console knipperen ( soms ook niet ).
Warm of koud maakt niet uit, lijkt af en toe wel of het gasgeven vertraagd reageert bij optrekken. Weet iemand raad??
op eerste gedacht gok ik op een te rijk mengsel, wil dus zeggen dat je richting de luchtmasssameter of gasklepsensor of zo gaat moeten zoeken.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Als het motormanagementlampje gaat branden ben je het snelst klaar door het ding even uit te laten lezen. Dan weet je direct in welke richting je moet zoeken. De genoemde auto heeft overigens geen luchtmassameter, maar DIS ontsteking met een MAP sensor.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
streetfighter schreef:op eerste gedacht gok ik op een te rijk mengsel, wil dus zeggen dat je richting de luchtmasssameter of gasklepsensor of zo gaat moeten zoeken.
Zoals Prutsy al schreef is er bij een xantia geen LMM (=luchtmassameter) aanwezig. Brandstofmengsel word door de genoemde MAP-sensor in samenwerking met de Lambdasensor geregeld. Een eerste CO meting kan je al veel leren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb een afspraak staan bij de dealer aanstaande dinsdag. Heb een sterk vermoeden dat het de MAP sensor is. Lamda sonde is al reeds 2x vervangen door de dealer, waarbij 1x onder garantie ( 15.000 km geleden) Heb laatst de koppakking laten repareren en gisteren brak de draad van het ruitmechanisme LV ( met comfort functie )
Hier wordt ik niet vrolijk van zou Rob zeggen.
Laat wel weten of het de sensor was. Kan het ook vervuiling zijn van gasklep en/of stappenmotor ( of maakt dat niet uit op gas en benzine )
Dat laatste kan, maar uit zich meestal in afslaan van de motor als deze terugvalt naar stationair toerental.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Uitvallen doet hij nooit, wel vertraagd gas geven vanuit stilstand.
Zal dus wel de map sensor zijn??
Bedankt voor de input in ieder geval. Ik denk dat het beter is een tweede Xantia (x2) erbij te kopen voor onderdelen (haha)
Heb de MAP sensor laten vervangen, maar de klacht blijft iets minder maar nog steeds aanwezig. Zou het dan toch weer de lambda zijn ( zou mijn derde worden in drie jaar)?
MM lampje brandt op benzine maar niet op LPG, echter het storingslampje van de AG installatie gaat wel knipperen!!
Soms weet ik het echt niet meer. Help
Als er een storingslampje gaat knipperen, moet er een duidelijke foutmelding uit te halen zijn. Is het niet via het originele motormanagement, danwel via de ECU van de gasinstallatie gezien het feit deze ook een foutmelding geeft. Een welwillende gasboer of dealer die het ding dus even aan de testkast hangt, kan je heel snel laten zien in welke richting je moet zoeken
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005