Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De XM heeft in mijn ogen zeker iets van de SM. Of liever: ik heb ooit eens ergens gelezen dat de vormgeving van de XM een soort hommage aan de SM was. En ik herken bepaalde lijnen in verbasterde vorm wel in de XM. De opgaande lijn van het achterste zijruitje van de SM bijvoorbeeld komt in zekere zin ook terug in de XM, de brede koplampunits… Nou ja, het meeste is wel genoemd. Dit wil overigens niet zeggen dat ik vind dat deze hommage aan de SM geslaagd zou zijn. Een beetje te druk, qua belijning, en in dat opzicht dus volstrekt niet te vergelijken met de SM. Het ontwerp van de XM ontbeert de eenvoud en subtiliteit die de ontwerpen van de SM en de CX wel hadden. Het origineel blijft veruit het mooist.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mulder schreef:De XM heeft in mijn ogen zeker iets van de SM. Of liever: ik heb ooit eens ergens gelezen dat de vormgeving van de XM een soort hommage aan de SM was. En ik herken bepaalde lijnen in verbasterde vorm wel in de XM. De opgaande lijn van het achterste zijruitje van de SM bijvoorbeeld komt in zekere zin ook terug in de XM, de brede koplampunits… Nou ja, het meeste is wel genoemd. Dit wil overigens niet zeggen dat ik vind dat deze hommage aan de SM geslaagd zou zijn. Een beetje te druk, qua belijning, en in dat opzicht dus volstrekt niet te vergelijken met de SM. Het ontwerp van de XM ontbeert de eenvoud en subtiliteit die de ontwerpen van de SM en de CX wel hadden. Het origineel blijft veruit het mooist.
Dit is dus precies wat ik er over wilde zeggen
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
jullie vergeten nog de perfecte uitvinding die de XM en SM beiden hebben: het 3 hoekige ruitje in het voor portier, tot ruim 100 km/uur geen pestherrie en wind.
Verder zetten alle topmodellen van Citroën een traditie voort, namelijk om met hoge snelheid en comfortabel vele kilometers te maken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:jullie vergeten nog de perfecte uitvinding die de XM en SM beiden hebben: het 3 hoekige ruitje in het voor portier, tot ruim 100 km/uur geen pestherrie en wind.
Verder zetten alle topmodellen van Citroën een traditie voort, namelijk om met hoge snelheid en comfortabel vele kilometers te maken
Bij de Sm geldt dat dus niet helemaal, het afstellen van de stiijlloze ramen is een crime, met als gevolg dat het nooit goed sluit vooraan en ze bij hoge snelheden naar buiten gezogen worden. Gelukkig wordt het niet veel erger van 100 tot 160km/h. Het driehoekige ruitje is qua constructie een must vanwege het ontbreken van een raamlijst.
Overdreven gezegd, kan je met de Sm beter met de ramen open dan dicht rijden, dan merk je de tocht niet.
Op mijn C5 en daarvoor Xantia en Cx zit niet zo’n ruitje maar je hebt pas echt last van buffeting boven 180km/h met het raampje open.
Die dikke aluminium profielen van de Xm zijn wel weer een uitvinding, daar heeft menig boef zijn schroevendraaier op verbogen.
Als stijlelement is het op de Xm wel geslaagd, maar vooral doordat ook de achterportierruit gedeeld is en er nog een “derde” zijruit is. Op de Sm werkt het als stijlelement pas echt op de Opera.
Je hebt wel gelijk dat het een van die kleine dingen is die de Sm met de Xm linkt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij de Sm geldt dat dus niet helemaal, het afstellen van de stiijlloze ramen is een crime, met als gevolg dat het nooit goed sluit vooraan en ze bij hoge snelheden naar buiten gezogen worden. Gelukkig wordt het niet veel erger van 100 tot 160km/h. Het driehoekige ruitje is qua constructie een must vanwege het ontbreken van een raamlijst.
Ik weet nog wel een goede truc om je sm een heel stuk stiller te krijgen bij die voorste ruitjes….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kom maar op met die tip, of, als de mods het niet goed vinden, in het Sm-hoekje natuurlijk :
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
SM hoekje is handiger voor als later iemand de oplossing zoekt..?