Potjandikkedozies,
Is m’n ZX nét (afgelopen dinsdag) met glans door de APK gegaan (alleen 1 wiellagertje moeten vervangen ), breekt donderdag m’n uitlaat finaal af bij de kat, het middenstuk met middendemper komt op de grond en vliegt er totaal onderuit, dat terwijl nu nét dat stuk afgelopen mei vervangen was, helemaal krom!!!!!!
Zullen wel weer grote kosten aan zitten, sjit, sjit, sjit!
Edit moderator: krachttermen uit topictitel gehaald. Zullen we het een beetje netjes houden svp??
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop
ai dat is wel balen zeg. Maar hoe kan een uitlaat nou ineens afbreken zonder dat ie al compleet doorgerot is.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Misschien ben ik te simpel, maar ik zie het probleem niet zo
Je brengt de auto terug naar waar de uitlaat gemonteerd is en je zegt dat ze het opnieuw moeten doen. Ik snap niet waarom hier voor jou kosten aan gaan zitten…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
@ moderator, oké, oké, excuses
@ metro: tja, het zou zo kunnen zijn dat er na de kat vocht aan de binnenkant voor de roest heeft gezorgd, dus dat er aan de buitenkant geen doorrotplekken zaten, uitlaten zijn per definitie m.i. roestig na een tijdje. De ZX had dinsdag notabene de APK mét steekproef doorstaan!
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
hij breekt toch juist daar waar het niet vervangen is?
Dat je net vervangen deel naar de haaien is, is zuur, maar daar kun je de uitlaatboer toch niet op aanspreken?
@ Ree, de uitlaat is niet bij het nieuwe gedeelte afgebroken, maar bij de kat, die indertijd niet vernieuwd is, omdat hij juist daar afgebroken was, kwam het nieuwe gedeelte op de grond terecht en daardoor brak het nieuwe gedeelte af.
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je hebt volgens mij gewoon garantie op het spul, zéker als het er pas twee maand onder zit..
-> terug naar de fitter en je verhaal daar doen.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Aah, ik snap het
Een kat wordt in pricipe zo heet dat er geen water blijft hangen en dus geen last van roest. Een dergelijke breuk komt in principe door spanningen. Het kan dus nog steeds door foutive montage komen maar dat kan je natuurlijk nooit bewijzen…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Dan nog: terug naar de uitlaatboer.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Doordat een uitlaat vooral van binnenuit rot, is het vrij moeilijk om te beoordelen dat een deel op termijn vervangen moet worden. Daarbij komt dat uitlatenboeren die daar wel uitspraken over doen vaak als oplichters worden weggezet. Tricky dus.
In dit geval is het gewoon vette pech dat je gevolgschade hebt omdat je een brak deel voor je verse middendemper had zitten. APK zegt hierbij niets, ook al was de uitlaat dicht gemaakt d.m.v. een stukje klei welke je vlak voor de APK uit de grond had getrokken. Dicht is dicht, en daarmee geen APK-afkeur.
Jammer, lullig, maar in mijn ogen niet veel meer dan dat.
Tja, linksom of rechtsom, zónder uitlaat klinkt wel stoer, maar dan gaan ‘s ochtends alle lichten in de straat aan als ik de auto start, dus naar de uitlaatboer moet ie.
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik verwacht eigenlijk niet dat je uitlatenboer een nieuw kat-deel voor je gaat monteren met de knip dicht. Wellicht kun je een deal sluiten dat je een knappe kat van de sloop meeneemt en dat ze die er even voor je onder zetten. Misschien stellen ze zich dan coulant op v.w.b. je nieuwe middenstuk.
Er zijn trouwens ook reparatie-delen verkrijgbaar.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
patje74 schreef:... APK zegt hierbij niets, ook al was de uitlaat dicht gemaakt d.m.v. een stukje klei welke je vlak voor de APK uit de grond had getrokken. Dicht is dicht, en daarmee geen APK-afkeur.
...
ik hoorde eens de apk man zeggen dat de uitlaat van voor tot achter gasdicht moet zijn. Maarja, wat is achter? Schroef je de einddemper eraf omdat die lek is, dan is de uitlaat ineens weer gasdicht tot achter. Was bij wijze van grap hoor, niet dat ik zonder einddemper rond rij!
Ik heb hier nog een complete uitlaat in redelijk goede staat liggen, laat het maar weten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@ paso; bedankt voor je aanbod, we gaan morgen eerst maar eens kijken wat er nog te redden valt, mocht het echt einde oefening zijn, dan laat ik weten.
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop
opgelost
gelukkig is het allemaal goed gekomen, helaas kreeg ik van de uitlaatboer geen coulance, de breuk was immers niet ontstaan bij het nieuwe middenstuk (dat daardoor het nieuwe middenstuk naar beneden kwam zeilen had hij geen boodschap aan) maar samen met een goede maat hebben we de eerst alles gedemonteerd (dat stuk wat er nog niet onderuit lag, that is…) de boel nog wat rechtgebogen en daarna met wat laswerk alles weer aan elkaar gebreeën, kosten???? paar pintjes en een paar uurtjes werk….
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop