Een vriend van me heeft een nieuwe auto nodig en nu heeft ie op marktplaas een BX gezien van 750 euro. Het gaat om 19 TRS automatic Nu geeft de verkoper aan dat deze wagen is uitgerust met een weber carburateur,welke op nieuw afgesteld moet worden. Dat brengt mij op een aantal vragen, Ten eerste: klopt het dat het hier gaat om een de weber carburateur? Ten tweede: Hoe bewrkelijk is het afstellen daarvan?
Ten derde: wat zou dat gaan kosten? Hopelijk kun iemand hier uitkomst bieden. Alvast bedankt!
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Zelf weten maar ik vind hem flink aan de prijs voor een bx uit 89 (!) op carbs (die nog afgesteld moeten worden in het gunstigste geval, schoongemaakt in een slecht geval en vervangen in het ergste geval)
afstellen is volgens mij best lastig.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik ken die auto, heb met de man nog een tijdje gewerkt aan het oplossen van het probleem omdat mijn eigen TRS automaat min of meer hetzelfde probleem heeft. We hebben zoveel mogelijk onnodige shit afgekoppeld (zoals een koudestartregeling voor de (inmiddels overleden) katalysator en het Pulsair systeem).
De automatische choke van een Weber 34 DRTC afstellen is specialistenwerk geworden, dealers en garages die ze kunnen afstellen zijn bijna uitgestorven.
Het beste kun je bij BCCP een handchoke conversie kopen omdat ook bij deze carb de automatische choke aan het varken is. Deze kit kost inc. verzendkosten zo’n 125 euro. Hele grote kans dat het probleem daarmee opgelost is. Ik ga die kit ook bestellen voor mijn auto.
Leuk dat ie 750 vraagt… dat biedt perspectieven voor m’n eigen TRS, want de mijne heeft ook nog airco.
Oh en de carb is zeker schoongemaakt. Niet met ultrasoon maar de man is een ouwe rot in het vak.
Nog 1 ding: Zo’n 19 TRS Automaat is eigenlijk een BX 19 GT in type 2 uitvoering met bijbehorende prestaties, maar door die automaat met een fors verbruik als je je niet kan beheersen (en dat is moeilijk want het is echt een geweldige auto, leuker dan een GTI automaat omdat het kreng bliksems snel is en je het er niet aan af ziet).
De auto is relatief zuinig op de snelweg, bij 120 draait de motor maar 2500 tpm. en wordt de hele koppelomvormer overgeslagen (direkte vaste verbinding)
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: Vraagje over ‘89 BX 19 TRS uit met weber carburateur
TinusTussengas schreef:Nu geeft de verkoper aan dat deze wagen is uitgerust met een weber carburateur,welke op nieuw afgesteld moet worden. Dat brengt mij op een aantal vragen, Ten eerste: klopt het dat het hier gaat om een de weber carburateur?
Een BX 19 TRS automatic heeft altijd een Weber carburateur.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Okay mensen. Bedankt voor de snelle reacties. Dit forum heeft haar nut weer bewezen. Toen ik die vriend van me vertelde wat het probleem met die TRS was heeft ie weloverwogen besloten van de aankoop af te zien. Hij heeft namelijk een auto nodig om te rijden en niet om gelijk aan te sleutelen. Vanavond gaan we in Rijswijk kijken naar deze BX 16 TZI automaat Nogmaals bedankt voor de hulp :thumbsup
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Wow, die 16TZI automaat is wellicht nog veel leuker
Zie je niet elke dag, een automaat in een type 3, en dan ook nog een 1600.
Succes ermee.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Wow, die 16TZI automaat is wellicht nog veel leuker
Zie je niet elke dag, een automaat in een type 3, en dan ook nog een 1600.Succes ermee.
Elvin (Citroenbxcx) heeft er ook zo 1 en die zijn toch best mooi!
Ziet er netjes uit. En een bijzonder lage km-stand. Echt 1 van de laatste met 3e zijruitje denk ik zo. Natuurlijk wel goed letten op de standaard dingen:
- automaat moet goed schakelen zonder schokken. let op werking kick-down. atf olie verversen bij aankoop. Moet vaak ververst worden, dan blijft de bak wel goed.
- klepseals heeft ie nog niet echt de kms voor, maar is wellicht meer een leeftijjdsprobleem dan een km-probleem. Olieverbruik kan dus best aanwezig zijn.
- adallen heeft ie wel de leeftijd voor. Ook bollekes kunnen wel eens plat zijn.
Meja. voor de prijs mag je wel verwachten dat er niet accuut dingen hoeven te gebeuren.
Ja, zo op die foto’s ziet het er veelbelovend uit. Ik hou jullie op de hoogte. Vanavond gaan we dat wagentje eens uitvoerig bekijken. Als ie net zo goed is als de advertentie en de prijs doet vermoeden,komt het wel goed. Dan zou ik hem zelf wel willen hebben….. ops: Naast mijn GTi dan he?
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
wat je op google al niet tegenkomt.
ik kan die carb afstellen hihi met de autochoke dus…
ik heb zelf een bixbreak met die carb gehad, en die liep op benzine 1 op 12.
automaat versie dus..
mvgr wupke:
tss een beetje ouwe topics naar boven halen! Ik schrok al, ik zag alcyone z’n verhaal over z’n trs automaat terwijl ik juist zit te azen op de airco daarvan
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Die TRS… tja zonde maar een auto met 235.000 KM, 19 jaar oud EN automaat + carb, daar wil niemand genoeg geld voor geven. Wat Ton suggereerde om dat ding op te slaan voor 10 jaar was ontzettend leuk geweest ware het niet dat dat monstrueus veel geld kost in nederland.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
hehe je gaat je niet meer bedenken he? Ik heb me voorgenomen om in de zomer om een meeting aan te komen en te zeggen “ik kreeg het ZO koud door de airco dat ik de stoelverwarming in m’n leren zetel maar heb aangezet”