Ik zat te denken, de spanrol van de multiriem zit tussen de poelie vd motor (weet niet precies hoe die heet) en de aircopomp waarna het geheel via de dnamo loopt, zo dus:
Beetje lomp plaatje margoed, bovenste rondje is de dynamo, linksonder is de poelie , middelste onder is de (dode) spanrol en rechts is de aircopomp.
De dynamo heeft nog enorm veel ruimte voor stellen over (omhoog) dus zie ik eerlijk gezegd het nut van die spanrol niet zo goed in. Kan ik die niet gewoon helemaal weglaten (mocht ik geen goede spanrol meer kunnen kopen want die dingen schijnen echt schaars te zijn)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Spanrol noodzakelijk?
metro2005 schreef:Ik zat te denken, de spanrol van de multiriem zit tussen de poelie vd motor (weet niet precies hoe die heet) en de aircopomp waarna het geheel via de dnamo loopt, zo dus:
Beetje lomp plaatje margoed, bovenste rondje is de dynamo, linksonder is de poelie , middelste onder is de (dode) spanrol en rechts is de aircopomp.
De dynamo heeft nog enorm veel ruimte voor stellen over (omhoog) dus zie ik eerlijk gezegd het nut van die spanrol niet zo goed in. Kan ik die niet gewoon helemaal weglaten (mocht ik geen goede spanrol meer kunnen kopen want die dingen schijnen echt schaars te zijn)
Bij de originele constructie die Citroen bedacht had voor de airco zit er geen spaninrichting voor de dynamo. Vandaar dus de aparte spanner. Ook de dynamosteun was bij die constructie anders.
Re: Spanrol noodzakelijk?
mpostma schreef:metro2005 schreef:Ik zat te denken, de spanrol van de multiriem zit tussen de poelie vd motor (weet niet precies hoe die heet) en de aircopomp waarna het geheel via de dnamo loopt, zo dus:
Beetje lomp plaatje margoed, bovenste rondje is de dynamo, linksonder is de poelie , middelste onder is de (dode) spanrol en rechts is de aircopomp.
De dynamo heeft nog enorm veel ruimte voor stellen over (omhoog) dus zie ik eerlijk gezegd het nut van die spanrol niet zo goed in. Kan ik die niet gewoon helemaal weglaten (mocht ik geen goede spanrol meer kunnen kopen want die dingen schijnen echt schaars te zijn)
Bij de originele constructie die Citroen bedacht had voor de airco zit er geen spaninrichting voor de dynamo. Vandaar dus de aparte spanner. Ook de dynamosteun was bij die constructie anders.
Ik vraag me af of die spanner wel zoveel nut heeft, echt veel kracht oefent het niet uit op de snaar en hij piept wel enorm . En na een hoop vruchteloze belpogingen schijnt dat ding nog flink schaars te zijn ook.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik weet het niet zeker…..maar zou het niet te maken hebben met het feit dat zowel de Dynamo (bij veel stroomgebruik) als de compressor van de airco beiden nogal weerstand opleveren als ze alletwee in werking zijn ?
En daarom alleen de spaninrichting van de Dynamo niet genoeg is ??
Bram schreef:Ik weet het niet zeker…..maar zou het niet te maken hebben met het feit dat zowel de Dynamo (bij veel stroomgebruik) als de compressor van de airco beiden nogal weerstand opleveren als ze alletwee in werking zijn ?
En daarom alleen de spaninrichting van de Dynamo niet genoeg is ??
Je bedoelt dat de snaar dan zou gaan slippen door de weerstand vd dynamo en airco?
Ik zie niet in hoe zo’n simpel rolletje dat wel voor elkaar zou krijgen (behalve dat ie nu een iets groter oppervlak vd dynamo en aircopomp als loopvlak heeft)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Bram schreef:Ik weet het niet zeker…..maar zou het niet te maken hebben met het feit dat zowel de Dynamo (bij veel stroomgebruik) als de compressor van de airco beiden nogal weerstand opleveren als ze alletwee in werking zijn ?
En daarom alleen de spaninrichting van de Dynamo niet genoeg is ??
Het is niet zo dat 2 spanners tegelijk op 2 verschillende plekken meer rek leveren. De spanner met de minste veerkracht bepaalt de spanning in zo’n geval. Eigenlijk een kwestie van de zwakste schakel.
Ik denk dat ivm aftermarket airco de dynamo constructie niet is vervangen door een vaste ophanging. Het maakt denk ik ook niet zoveel uit. Waarschijnlijk doet die onderste spanner als het goed is het meeste werk. Tenminste, als ie nog fit is.
Het is volgens mij niet zo gebruikelijk dat een riem afhankelijk van de belasting wordt gespannen. Wel zijn er automatische spanners die de riem strakker kunnen bijstellen (dynamisch) als de riem door slijtage wat langer wordt. Eigenlijk rekken de riemen niet. Wel kunnen ze aan de binnenkant uitslijten waardoot het praktisch lijkt of ze iets uitrekken.
Je zult toch moeten kiezen of delen. Je kan eens proberen zonder spanrol onder en dan alleen met de dynamoriem bijspannen of ie dan strak genoeg komt en niet slipt. Misschien heb je dan toch weer een kortere riem nodig. Ik neem aan dat die extra spanrol er niet voor niets is bijgekomen. Hierdoor wordt het deel waar de riem om de krukaspoelie en aircopomppoelie ligt ook wat groter waardoor ze meer grip krijgen. Ik zou zeggen dat die spanrol er niet voor de katse viool zit. Aan de andere kant: waarom niet proberen? Het enige risico is dat ie gaat slippen. Als je dat merkt kun je hem alsnog wel weer met spanner uitrusten.
mpostma schreef:Bram schreef:Ik weet het niet zeker…..maar zou het niet te maken hebben met het feit dat zowel de Dynamo (bij veel stroomgebruik) als de compressor van de airco beiden nogal weerstand opleveren als ze alletwee in werking zijn ?
En daarom alleen de spaninrichting van de Dynamo niet genoeg is ??
Het is niet zo dat 2 spanners tegelijk op 2 verschillende plekken meer rek leveren. De spanner met de minste veerkracht bepaalt de spanning in zo’n geval. Eigenlijk een kwestie van de zwakste schakel.
Ik denk dat ivm aftermarket airco de dynamo constructie niet is vervangen door een vaste ophanging. Het maakt denk ik ook niet zoveel uit. Waarschijnlijk doet die onderste spanner als het goed is het meeste werk. Tenminste, als ie nog fit is.
Het is volgens mij niet zo gebruikelijk dat een riem afhankelijk van de belasting wordt gespannen. Wel zijn er automatische spanners die de riem strakker kunnen bijstellen (dynamisch) als de riem door slijtage wat langer wordt. Eigenlijk rekken de riemen niet. Wel kunnen ze aan de binnenkant uitslijten waardoot het praktisch lijkt of ze iets uitrekken.
Je zult toch moeten kiezen of delen. Je kan eens proberen zonder spanrol onder en dan alleen met de dynamoriem bijspannen of ie dan strak genoeg komt en niet slipt. Misschien heb je dan toch weer een kortere riem nodig. Ik neem aan dat die extra spanrol er niet voor niets is bijgekomen. Hierdoor wordt het deel waar de riem om de krukaspoelie en aircopomppoelie ligt ook wat groter waardoor ze meer grip krijgen. Ik zou zeggen dat die spanrol er niet voor de katse viool zit. Aan de andere kant: waarom niet proberen? Het enige risico is dat ie gaat slippen. Als je dat merkt kun je hem alsnog wel weer met spanner uitrusten.
De spanner gaat er vanavond sowieso af, als de spanrol die de dealer had liggen niet past om het te proberen zonder en als die van de dealer wel past om de nieuwe erop te zetten.
Als het zonder spanner kan heb ik dat net zo makkelijk.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
De spanrol zorgt er vooral voor dat er genoeg contactoppervlak is tussen de poeli’s en de multiriem. Als bij jou de spanrol weggelaten wordt heeft de multiriem een contacthoek met de krukaspoeli van ongeveer 120 graden, wat erg weinig is. Als de spanrol wel gebruikt wordt wordt de contacthoek van zowel de krukaspoeli als de aircopoeli een aantal graden groter, waardoor er meer vermogen overgebracht kan worden.
Aangezien een airco behoorlijk veel vermogen gebruikt, denk ik dat de spanrol wel nodig is.
Jorg schreef:De spanrol zorgt er vooral voor dat er genoeg contactoppervlak is tussen de poeli’s en de multiriem. Als bij jou de spanrol weggelaten wordt heeft de multiriem een contacthoek met de krukaspoeli van ongeveer 120 graden, wat erg weinig is. Als de spanrol wel gebruikt wordt wordt de contacthoek van zowel de krukaspoeli als de aircopoeli een aantal graden groter, waardoor er meer vermogen overgebracht kan worden.
Aangezien een airco behoorlijk veel vermogen gebruikt, denk ik dat de spanrol wel nodig is.
okee.
ga vanavond even langs de dealer en hoop dat ze een goede hebben of in elk geval kunnen bestellen. Mag jij gelijk helpen met wisselen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Is alleen lagers vervangen niet voldoende?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Jorg schreef:De spanrol zorgt er vooral voor dat er genoeg contactoppervlak is tussen de poeli’s en de multiriem. Als bij jou de spanrol weggelaten wordt heeft de multiriem een contacthoek met de krukaspoeli van ongeveer 120 graden, wat erg weinig is. Als de spanrol wel gebruikt wordt wordt de contacthoek van zowel de krukaspoeli als de aircopoeli een aantal graden groter, waardoor er meer vermogen overgebracht kan worden.
Aangezien een airco behoorlijk veel vermogen gebruikt, denk ik dat de spanrol wel nodig is.
Wat versta je onder een contacthoek? Ik zie in de tekening grofweg een gelijkzijdige driehoek (60 gradenhoeken).
Zou dan denken met spanrol dat de contacthoek juist kleiner wordt.
Vandaar mijn vraag wat men onder een contacthoek verstaat?
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik kan alleen bedenken dat de spanrol er voor zorgt dat de riem meer oppervlak gebruikt op de airco en motor poelie en zo het slippen tegengaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
toniclight schreef:Jorg schreef:De spanrol zorgt er vooral voor dat er genoeg contactoppervlak is tussen de poeli’s en de multiriem. Als bij jou de spanrol weggelaten wordt heeft de multiriem een contacthoek met de krukaspoeli van ongeveer 120 graden, wat erg weinig is. Als de spanrol wel gebruikt wordt wordt de contacthoek van zowel de krukaspoeli als de aircopoeli een aantal graden groter, waardoor er meer vermogen overgebracht kan worden.
Aangezien een airco behoorlijk veel vermogen gebruikt, denk ik dat de spanrol wel nodig is.
Wat versta je onder een contacthoek? Ik zie in de tekening grofweg een gelijkzijdige driehoek (60 gradenhoeken).
Zou dan denken met spanrol dat de contacthoek juist kleiner wordt.
Vandaar mijn vraag wat men onder een contacthoek verstaat?
Jeroen
Er is een deel van de omtrek van poelie die bedekt wordt door multieriem. Dat kun je ook uitdrukken in een hoek. Stel dat een kwart bedekt wordt dan is de kontacthoek 90 graden. (1/2 pi voor de wiskundigen onder ons). Stel dat de helft van de poelie wordt bedekt door de riem dan is de contacthoek 180 graden. Dus hoe groter het gedeelte van de poelie dat contact maakt met de riem, hoe groter de contacthoek.
bogaard77 schreef:Ik kan alleen bedenken dat de spanrol er voor zorgt dat de riem meer oppervlak gebruikt op de airco en motor poelie en zo het slippen tegengaat.
Hoewel dit over een BX gaat, zie ik overeenkomsten met de constructie van de multiriem in mijn Xantia. Ik heb ook een (loop)rol tussen de krukaspoelie en aircopomp zitten, bij mij is het inderdaad om het contact oppervlak van de riem met de aircopomp en krukaspoelie te vergroten.
Het spannen van de riem gaat immers d.m.v. een vaste spanrol en verende spanrol.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Er is een deel van de omtrek van poelie die bedekt wordt door multieriem. Dat kun je ook uitdrukken in een hoek. Stel dat een kwart bedekt wordt dan is de kontacthoek 90 graden. (1/2 pi voor de wiskundigen onder ons). Stel dat de helft van de poelie wordt bedekt door de riem dan is de contacthoek 180 graden. Dus hoe groter het gedeelte van de poelie dat contact maakt met de riem, hoe groter de contacthoek.
Helder!!
Dan klopt het als de hoek van de driehoek kleiner dan 60 graden wordt de contacthoek dan groter wordt.
Jeroen
Nou, ik heb hem draaien.. Zonder spanrol zelfs. Maar je moet de riem echt Megastrak zetten wil die inderdaad niet slippen. Voor nu zit het prima zo zonder die spanrol ertussen, hij piept niet en alles werkt maar als ik een nieuwe spanrol te pakken kan krijgen dan zet ik die er toch mooi weer tussen, al was het maar voor het idee
plaatjes vd oude spanrol: (ja ik heb hem gesloopt maar hij was toch al stuk )
Niet zo heel vreemd dat ie herrie maakte, er zat speling op dat wil je niet weten, bovendien waren er een paar kogeltjes vergruist
Overigens wel humor, ik was bezig met die auto komen er 2 gastjes van een jaar of 14 ofzo naar me toe met de vraag of dit zo’n auto was die omlaag en omhoog kon
Je moest die ogen zien toen ik het voordeed
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX