Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Was dat de vorige keer? Of de keer daarvoor? Ik weet ‘t niet meer.
Op het huidige tempo moet er volgende week donderdag weer iets breken. Dan kan John het mooi effe lassen .
Ik heb net voor de grap nog even wat draden en relais gebeund zodat als je het grootlicht aanzet, de mistlampen automatisch mee schakelen. Was ik ook al zeker een paar jaar van plan. “It does not matter how slow you go, as long as you do not stop”, zei Confucius.
Het klopt wel. Deze auto is nooit af. Ik richt me alleen nog maar op de volgende stap, en op het moment ben ik ervan overtuigd dat dat de aan/afvoer problematiek wordt… Ik betrap me er ook al op vaag een beetje te filosoferen over turbo/supercharger hybride oplossingen. Die zijn in de mode geloof ik.
Het is overigens best mogelijk dat hij ooit af is. Het is de wet van de afnemende meeropbrengsten. Op een gegeven moment kan je bijna niks lichter meer maken zonder het doel uit het oog te verliezen, en is de volgende pk alleen haalbaar met debiele investeringen voor heel weinig meer opbrengst. Op die dag, ga ik een CX 4x4 rallye bouwen. Daar beginnen de ideeen zich langzaam voor te vormen. Daarna wil ik een vliegtuig .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In de mode? hmm… Mooie rede om het dan niet te doen!
4x4 CX? Je donor wordt dan een BX 4TC?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hier zijn ook al ideeën ontstaan voor een echte mid engine in een break…
Neemt niet weg, dat ik even wil melden dan we komende donderdagmiddag in ieder geval niet thuis zijn.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zal proberen te plannen dat de uitlaat donderdagochtend gebroken is.
Ik wil een front engine 4x4 bouwen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat is mooi, maar erg lastig als je de huidige stuurinrichting wilt behouden op een CX.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Moet er dan niet misschien in een latere periode een 3 liter PRV blok ingelepeld worden? In een Venturi smaakje, met turbo uiteraard
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zonder drastische aanpassingen gaat dat niet passen.
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
PRV is denk ik stukje te groot…
Zover ik hier wel eens heb gelezen is de VR6 van VW 1 van de weinige V6en die gaat passen…
En ik denk dat de huidige 2.5 T in deze CX meer koppel leverd dan de gemiddelde 3L V6
Overigens levert het standaard blok al meer koppel als de V6en uit de XM
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Niet om ‘t een of ‘t ander, maar die lui van Venturi hadden wel 600 pk uit het blok gepeurd, met een 24v bi-turbo opstelling. Daar moet koppel genoeg te halen zijn denk ik.
Wild in de ruimte fantaserend… Je moet toch creatief zijn, als je met een 2,5 liter zwaar geblazen 4-pitter tegen een grens van verminderde meeropbrengst zit. Dan zou er toch iets met meer slagvolume in moeten, toch? Met uitboren en stroken kan er nog wel iets meer uit het huidige blok gehaald worden, maar heel veel zal dat niet zijn.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk aan een Renisis, daar kan je goed mee uit de voeten . Voor de diravi heb ik wel een paar ideetjes hoe dat op te lossen… het idee is toch om hem heel extreem te maken, de koets moet toch half verbouwd worden voor het voorsubframe wat er achter in moet… en er moet een rolkooi in. Wordt niet echt een ding voor dagelijks gebruik…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ah, ja natuurlijk Citroën heeft ook aan wankelmotoren gedaan, dus dat is vanuit historisch oogpunt wel erg gepast. Maar schiet je met een bi-rotor niet een beetje tekort?
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Daar gaat het niet om, GJ, uit dat blok is veel meer te halen, maar als je de standaard stuurhuisinrichting wilt handhaven, kom je in de problemen. Die zit vreemd laag waardoor het erg lastig wordt een achterwiel aandrijving te maken. Of de motor dus mid te leggen en dan nog zit je in de weg met die rare stuurhuisinrichting. Dat is het grootste probleem.
Edit: dit gaat dus over het eennalaatste bericht.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mocht het ooit van de grond komen dan wordt het echt een all-out competitie ding. Turbo gat intereseert me dan niet omdat ie toch niet onder de 6000 toeren gaat komen. Ik bouw hem dan voor de 6-10 duizend toeren ofzo met hele lage compressie voor totaal debiele hoeveelheden boost, 1.5+ bar zeg maar. Heel ander uitgangspunt dan de SV.
Een wankel wordt in de racerij aangeduid als dubbele inhoud. Een Renesis heeft zonder turbo 238pk. Met 1.5 bar boost moet er iets van 600pk zijn om mee te spelen inc de andere optimalisaties. En het ding weegt maar 156kg met alles er op en er aan. Ik heb al dyno run tabellen gezien van 414wpk met 1.1 bar boost zonder echt motormanagement zoals ‘t hoort. Mazda zelf heeft met een 4 schijfs 2.6liter wankel aan de le mans meegedaan, ongeblazen iets van 750pk. Dat was in de dagen voor de Multi-Side-Ports van de Renesis. Ongeblazen moet ie dus al 375pk kunnen leveren. Renesis rulez. ik hou van power to weight en compactheid. Renesis kan dat in bakken leveren. Dan moeten er nog wat quattro deeltjes gejat worden van de VAG maar dat mag wat mij betreft ook, want de gti t wastegate is ook van vag.
Een R32 motor is ook wel grappig, maar ‘t heeft niet de extreemheid in zich die ik uit een renisis zou willen. Als we van die primitieve zuiger motoren gaan blijven gebruiken dan blijf ik lekker bij de ouwe taaie M25/666. Een R32 is misschien leuk voor een prestige ofzo. Wellicht wat voor het gezamelijke projekt mocht dat ooit nog verder komen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Dan moeten er nog wat quattro deeltjes gejat worden van de VAG maar dat mag wat mij betreft ook, want de gti t wastegate is ook van vag.
Wat een briljante redenaties weer….
voor het koetswerk-aanpassingen deel biedt ik me hierbij alvast aan!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In mijn wereld volstrekt logisch. Een DSG bak mag ook, want die heeft M. Kegresse bedacht, dus dat is meer terugjatten zeg maar.
Voordat dit projekt van de grond komt zijn we wel weer even verder. Ik denk toch wel dat het handig is als de echte grote klussen aan beide de CX en de SM gedaan zijn voordat ik hier aan ga beginnen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!