Elektronica problemen
VoitureDAzur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11

Gepost: 08 juli 2009 01:14 AM

Hallo allemaal Smile

Ik heb een XM ct turbo exclusive uit 95 met airco. En heb 2 problemen. Mijn zekering van mijn verwarmingsunit brand door(30A bij linkerkoplamp)1en de koelvinnen slaan niet aan bij contact afzetten motor2.(Hierdoor wordt temperatuur koelvloeistof te hoog en loopt over)

1. Wat kan hiervan oorzaak zijn?Ikzelf denk aan kachelventilator?Deze maakte nl. vreemd geluid. Ik heb ook al gehoord dat t aan aircopomp zou kunnen liggen. Hoe kan ik dit controleren/opzoeken??

2.Hierbij denk ik aan een slecht contact bij sensor aan radiateur.Bij contact oplaten geen problemen met koelvloeistof.

Of hebben deze 2 zaken met elkaar verband door slecht functioneren van climatecontrol/verwarmingsunit?

Profiel  

Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 09 juli 2009 11:57 PM
  [ # 1 ]

Probleem 1, volgens mij hoort er een 40A zekering in die kast te zitten. Dus is het niet gek dat’ie steeds doorbrandt.
Mogelijk loopt de ventilatormotor enigszins zwaar, een beetje teflonspray zou wonderen moeten doen.

Probleem 2? heen idee

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  

whiteshepard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Gepost: 10 juli 2009 02:04 AM
  [ # 2 ]
Paul Cornelisse schreef:

Probleem 1, volgens mij hoort er een 40A zekering in die kast te zitten. Dus is het niet gek dat’ie steeds doorbrandt.
Mogelijk loopt de ventilatormotor enigszins zwaar, een beetje teflonspray zou wonderen moeten doen.

Probleem 2? heen idee

Af fabriek zit er een 30A zekering in, maar door de jaren heen gaat alles wat zwaarder lopen, en dus meer vermogen trekken. 30A steker vervangen door een 40A is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe airco-compressor, en het werkt net zo goed. Wink
Ik denk niet dat er nog veel XM’s rondrijden met een 30A steker…

Probleem2: temperatuursensor misschien?

"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 10 juli 2009 03:55 PM
  [ # 3 ]

Aircocompressor wordt met een snaar aangedreven, dus zal electrisch geen bal uitmaken als je deze vervangt. Ik moet zeggen dat ik zelf wél met een 30A zekering heb rondgereden, maar het voetje is weg aan het smelten. Beter een zwevende zekering aanleggen daar achter de koplamp.

Dus de kachelventilator is de grootste verbruiker achter die zekering. En als deze zwaarder gaat lopen door vervuiling of slijtage gaat ie inderdaad (veel) meer stroom trekken.

Maar als een 30A zekering er zo uitflitst is het niet best meer met die kachelventilator als je het mij vraagt.

Groetjes Erik!

Profiel  

Gepost: 10 juli 2009 06:44 PM
  [ # 4 ]

Door de hitte in de zekering verbrand ook langzaam het kastje en worden de kontakten vernield. Goed schoonmaken dus voor je een nieuwe 40 A zekering monteerd. In nieuwere autos worden voor 40 Amp komleet andere zekeringen gebruikt. De XM versie is ook zeldzaam bv niet bij brezan te verkrijgen.

Profiel  

whiteshepard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Gepost: 11 juli 2009 07:13 AM
  [ # 5 ]
Lampie schreef:

Aircocompressor wordt met een snaar aangedreven, dus zal electrisch geen bal uitmaken als je deze vervangt. Ik moet zeggen dat ik zelf wél met een 30A zekering heb rondgereden, maar het voetje is weg aan het smelten. Beter een zwevende zekering aanleggen daar achter de koplamp.

Dus de kachelventilator is de grootste verbruiker achter die zekering. En als deze zwaarder gaat lopen door vervuiling of slijtage gaat ie inderdaad (veel) meer stroom trekken.

Maar als een 30A zekering er zo uitflitst is het niet best meer met die kachelventilator als je het mij vraagt.

Surprisedops:  Surprisedops: Dat zeg ik, kachelventilator Surprisedops:  Surprisedops:
Alleen typten mijn vingers airco-compressor, de rakkers!!

"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 11 juli 2009 07:49 AM
  [ # 6 ]

Persoonlijk heb ik zelf nog nooit mijn radiatorfans horen draaien na afzetten contact. (wat ik altijd als een gemis beschouwd heb). Ik vemoed dat dit niet ingebouwd zit in de XM ? (of ik heb 2 foute exemplaren gehad ?)

Als structureel jouw koelsyteem over de zeik gaat na afzetten contact is er m.i.z. iets anders loos…..Vertopte radiator, dichtzittende thermostaat, enz….

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 11 juli 2009 04:40 PM
  [ # 7 ]

Als het lekker warm is buiten, draaiden mijn fans wel na, ik meen 8 minuten op de langzame stand. Als het wat kouder is zijn ze meteen mak als ik het contact afzet.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 juli 2009 12:45 AM
  [ # 8 ]

bij mj hoor je bij sleutel op ACC de fans wel nadraaien, maar contact helemaal af = fans uit

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 12 juli 2009 01:11 AM
  [ # 9 ]

idem Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  

slingshot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 88

- XM 2.0 TCT
Gepost: 12 juli 2009 07:10 PM
  [ # 10 ]

Bij de mijne draaien de fans bijna altijd na. Heb daar al opmerkingen over gekregen Razz

Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 juli 2009 11:28 PM
  [ # 11 ]

Nog nooit meegemaakt bij m’n V6-en en TCT. Wel bij m’n 1e Renault die een sensor op de radiator had. Die stopte pas als het water koud genoeg was.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook