sinds een tijdje heb ik met mijn dame last van een af en toe opflikkerend lampje in het dashboard wat betrekking heeft op de spanningsregelaar.
De spanningsregelaar is een omgebouwde naar een electronische in nog de originele behuizing (zwart kastje op accuraam). Er zit nog 1 originele spoel in. Dit is gecheckt en ziet er allemaal wel goed uit incl. alle aansluitingen en bedradingen (ook mijn garagist in Apeldoorn heeft er naar gekeken).
Wat kan het nog anders zijn dat er voor zorgt dat onverwacht en zonder patroon aan gaat en even onverwacht ook weer uit? De dynamo is ca. 4 jaar geleden geheel vervangen.
gr.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
koolborstels dynamo
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:koolborstels dynamo
Ok, dank.
Neem aan dat dit een eenvoudig klusje is om ze te vervangen? Waar kan ik deze koolborsteltjes verkrijgen?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Vroeger werd de rotor er ook even uitgehaald, in een draaibank gezet en werden de slijtagesporen er uit gehaald. De ruimte tussen de lamellen van de collector even uitgestoken en daarna even een fijn schuurpapiertje om de boel glad en braamloos te maken. En dat gaat ie weer als een nieuwe.
....intussen heb ik op dit forum al wel voldoende gevonden dat mij verder op weg helpt. Ik ga aan de slag met de koolborstels. Laat nog wel even weten of daarmee mijn euvel verholpen is.
Dank voor het op weg helpen.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check even of de sporen waar de borstels op lopen niet zijn onderbroken of ingebrand. Dat moet allemaal netjes koperkleurig zijn.
Koolborstels bij de betere auto elektra boer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han S schreef:Vroeger werd de rotor er ook even uitgehaald, in een draaibank gezet en werden de slijtagesporen er uit gehaald. De ruimte tussen de lamellen van de collector even uitgestoken en daarna even een fijn schuurpapiertje om de boel glad en braamloos te maken. En dat gaat ie weer als een nieuwe.
Collector van alternator heeft geen lamellen, maar ononderbroken ringen. Maar mooi weer koperkleurig maken is altijd aan te raden
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
tis opgelost….... Het probleempje lijkt veroorzaakt te zijn door “vuile” koolborstels. Ik heb ze er eruit gedraaid (2 x) en ze zagen er eigenlijk prima uit en ook op lengte. Ik heb ze wat schoongemaakt met contactspray en drooggeblazen met perslucht. Ook het binneste van de dynamo zelf onder handen genomen met wat perslucht. De koolborstels er weer in gedraaid. Ziedaar, het opflikkerent lampje is al ruim een week weggebleven.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012