Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aha. EEn auto die zachtjes daalt en daarna weer stijgt, enkele mm tot cm dan kan je wel een of meer hele gare veercylinders hebben of een HELE gare hoogte regelaar.
Stabilisator kan je zo laten. check de grote ringen in de koffer die de achteras lagers vast houden. Met een stompe beitel vast(er) slaan.
Hmmm. La leo, in deze DS met een jurkje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
La Léo schreef:Verwarrend van die achterlichten. Maar als ik je goed begrijp horen dus toch de rode erop?
Ja, de rode horen erop. Als je dan echt verrantwoord bezig wilt zijn geen gele dimlicht/verstralers lampen heh, want dat was ook alleen in frankrijk…
Toch wil ik wel zeggen dat die gele remlichten wel kan! Op een 73-er kan dat echt niet, maar die kappen met gele remlichten zijn in 66 wel op de pallas geleverd. Zowel die rode als die gele zijn erg zeldzaam, dus als je een van de 2 te pakken kan krijgen zou ik daar maar gewoon voor gaan!
Verder echt een gewelidige wagen, als deze op mijn pad was gekomen had ik haar zeker gekocht.. (ik heb zelfs al een Jaeger tableau liggen voor m’n toekomstige 2de neusje pallas )
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:Aha. EEn auto die zachtjes daalt en daarna weer stijgt, enkele mm tot cm dan kan je wel een of meer hele gare veercylinders hebben of een HELE gare hoogte regelaar.
Dank voor de suggesties Joris!
Update dan maar: We (mijn sleutelmaatje Sjors en ik) hebben gisteravond erg lopen pielen. Allereerst leek het alsof er bij de hoogteregelaar achter, een T-stuk en het ‘kruis’ verkeerd om zaten.
We hebben om te testen wat leidingen gewisseld, maar zonder resultaat. De hoogteregelaar gewisseld door een andere. Was ooit een wartel scheef ingedraaid, dus die lekte. Maar ook het andere exemplaar lekte, dus onbruikbaar. We hadden er nog velen liggen, maar alles van de CX. Daar zitten echter kleinere gaten in, omdat op de CX 3,5mm leiding gebruikt werd.
Natuurlijk hadden we ALLE maten tappen, behalve M9
Lekzakken gecheckt, maar daar zat zo weinig olie in, dat het aan de veercilinders niet kon liggen. Wel alvast 2 nieuwe achterbollen erop gezet, maar het probleem bleef (uiteraard).
Ikke vanmorgen dus een tap M9 gehaald en de CX regelaar erop gezet. helaas NOG STEEDS geen verbetering !!!
Dusss… het voorscherm eraf en kijken hoe het aan de voorkant geregeld was.
Toen kwamen er allerlei apen uit mouwen:
Allereerst was het daar één groot LHM-bad. werkelijk álles leek te lekken.
Maar de problemen ontstaan dus, doordat men ooit het rode systeem heeft gewisseld voor het groene, maar alleen aan de achterzijde (qua lay-out) het nieuwe systeem heeft aangelegd. Aan de voorzijde was vrijwel alles nog zoals het systeem van vóór 1967. Dus met een verdeelblokje met 3 uitgangen i.p.v. 4. Allerlei leidingen komen op onlogische wijze bij elkaar. Bijvoorbeeld een retourleiding kwam op hetzelfde blokje waar ook een uitgaande leiding naar een veercilinder gaat.
Wij vermoeden dus, dat er hierdoor allerlei onjuiste drukniveaus en stromen ontstaan en dat op bepaalde plaatsen te hoge -of te lage druk ontstaat. Dit kan ook wel verklaren waarom de auto zo bizar hard remt.
Ziehier wat foto’s van de situatie:
Het LHM-festijn werd dus veroorzaakt door talloze net niet goed vastzittende wartels. Die hebben we dus alvast aangedraaid. Verder was er een retourleiding met een lubberend koppelstuk verbonden. Hebben we dus vervangen door iets passends.
Goed beschouwd moeten we alles aan de voorzijde goed gaan ombouwen naar de nieuwe lay-out. Maar natuurlijk heb ik geen zin (of tijd) om nu alles te gaan ombouwen. Ik wil nu gewoon lekker rijden.
Ik heb dus besloten om het ‘deinen’ voorlopig maar voor lief te nemen.
Je kunt niet alles (tegelijk) hebben hè. Bovendien, nu het overmatige lekken is gestopt, is er gewoon mee te leven. Het stuurhuis lekt nog wel iets, maar dit blijft binnen de perken.
Als mijn CX is klaar is en het hobbyhoekje weer vrij én de zomer is voorbij, dan pas zullen we hieraan gaan beginnen. Ik wil het namelijk wel gewoon goed hebben. Geen geklooi of halfbakken gerommel!
Ben ik nu teleurgesteld in Magali?
NEE natuurlijk niet!!! Ik heb een fantastische, unieke voiture gekocht waar ik - nu al!- heel veel plezier aan beleef. Dit soort dingen hoort erbij. Het is erg leerzaam voor mij, bovendien. Je hebt altijd wel wat, toch? Ik ben al heel blij en gezegend dat ik de ruimte en de spullen (en niet te vergeten: een sleutelwizard) heb/ken, zodat ik deze werkzaamheden kan uitvoeren.
Mij hoor je dus écht niet klagen!!
Oh en ondertussen heb ik wel al de achterlichtunits gewisseld en dat malle mistachterlicht verwijderd.
To be continued….
La Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als er van rood naar groen gewisseld is, en niet alle leidingrubbers zijn gewisseld, dan kan je wartels strakker blijven draaien, maar gaat het toch lekken, vroeger of later.
Tip: alle leidingrubbers vervangen door goede, geschikt voor LHM, dan krijg je waarschijnlijk rust.
Succes!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ziet er allemaal zeer fascinerend uit. Ik ben blij, dat ik een CX heb.
Succes! Maar alles komt goed, dat is nou altijd.
Het verdeelblok met 3 in/uitgangen (bloc de repartition) zit op de modellen (niet ID 19B en ID 20) tot december 1967. Dus ook modellen voor LHM-olie. De onderste leiding uit het verdeelblok hoort rechtstreeks aangesloten te zijn op de hoogteregelaar. Op de foto’s is te zien dat er in deze leiding een T-stuk is geplaatst, met een leidingaftakking naar….?
Misschien is het handig eerst uit te zoeken hoe de leidingen moeten lopen,
wellicht is dan een kleine wijziging al voldoende.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Pierre schreef:Misschien is het handig eerst uit te zoeken hoe de leidingen moeten lopen, wellicht is dan een kleine wijziging al voldoende.
Succes!
Dank je voor de info Pierre!
Ja, die vertakking klopt volgens ons ook niet…
Moeten dus even uitzoeken wat er op de plaats van het vraagteken moet komen te staan.
Het zou natuurlijk zeer tof zijn, indien een kleine wijziging al voldoende is.
Onze logische redenatie is als volgt: het deinen (ook onder het rijden) wordt veroorzaakt doordat retourleidingen uitkomen op T-stukken die ook weer rechtstreeks naar de veercilinders gaan. Het geheel werkt dus tegen elkaar in.. De pomp draait dan ook haast onafgebroken, om dit alles te kunnen bijhouden.
De nieuwe bollen verhogen dit effect helaas (maar logisch) alleen maar.
Overigens, als ik in de iets-verhoogde rijstand rijd, is het effect wel iets minder. De auto hoeft dan minder te compenseren.
Ik manoeuvreerde trouwens zojuist onder de carport (heen-terug, sturen, remmen etc.) en toen zakte de auto aan de voorzijde langzaam helemaal in op de laagste stand.
Nee, er is iets echt niet in de haak.
Hopelijk, is het zoals jij zei, met een simpele aanpassing te verhelpen! Als dat zo is, maak ik dat spoedig in orde, maar ja.. het risico is, dat we toch verzanden in eindeloos proberen, omdat het tóch niet zo eenvoudig bleek… Een traject, dat ik nu dus niet wil ingaan.
Hmmm….
Niettemin is het een genot om met Magali te zweven!! Ook al voelt het dan een beetje als een boot!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Simpelste lijkt me dan om te zorgen dat je uitgetekend hebt hoe het hoort (dat is vast wel te vinden) en vervolgens eens uit te tekenen hoe het nu zit.
En dan de verschillen zoeken en oplossen.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
La Leooooooo
Ik zie dit topic nu pas, gefeliciteerd, het leven zit vol verassingen .
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
EW schreef:Simpelste lijkt me dan om te zorgen dat je uitgetekend hebt hoe het hoort (dat is vast wel te vinden) en vervolgens eens uit te tekenen hoe het nu zit.
En dan de verschillen zoeken en oplossen.
Op zich een goed idee EW, dat ik in het kader van mijn ‘leertrject’ ook heel graag zou willen en ok ga doen.
Maar we hebben gelukkig ook een ‘levend’ voorbeeld staan dat goed functioneert, dus dat moet geen probleem zijn. Plus ik heb grote hulp aan mijn maatje Sjrs, die al ruim 30 jaar aan DS’en sleutelt.
Tis alleen een grote klus hè.
Want bij nader inzien is het toch echt niet zo simpel. Toevallig belde SJors me n.l. zojuist op en hij zei: post maar n’s een foto van de rest van de leidingen, bijvoorbeeld die bij het stuurhuis etc.!
Oké die foto heb ik dus niet gemaakt, maar het komt erop neer dat ze er een potje van gemaakt hebben. Overal waar ze blijkbaar niet wisten waar een leiding op uit moest komen, is ‘ie maar op een T-stuk aangesloten. Verder zijn op meerdere plaatsen om onduidelijke redenen koppelstukken gebruikt. Sommige leidingen zijn wel eerst aangelegd, maar daarna weer afgeknepen.
Nee, dit moet echt grondig opnieuw hoor.
Oh, en dat 3-weg verdeelblokje is dan wel correct voor LHM modellen tot ‘67, maar aan de achterzijde is wel een lay-out van een nieuwer systeem (67 ->) gemaakt. Zie de 1e foto. Dus het is gewoon niet consequent aangelegd.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:het komt erop neer dat ze er een potje van gemaakt hebben. Overal waar ze blijkbaar niet wisten waar een leiding op uit moest komen, is ‘ie maar op een T-stuk aangesloten. Verder zijn op meerdere plaatsen om onduidelijke redenen koppelstukken gebruikt. Sommige leidingen zijn wel eerst aangelegd, maar daarna weer afgeknepen.
Nee, dit moet echt grondig opnieuw hoor.
Tja….
Dan sta je inderdaad voor de keuze: of uittekenen hoe het nu zit, of echt overnieuw beginnen…
Op zich staat de achterkant los van de voorkant (mits goed aangelegd).
Achter is de scharnierende remleiding vervangen door een remslang. De manier waarop het hier gedaan is, is zoals het bij de laatste modellen geconstrueerd is. Daar is dus niks mis mee. Er is op zich geen noodzaak de voorkant aan de achterkant aan te passen.
Wel is duidelijk dat aan de voorkant ,voorzichtig gesteld, niet alles klopt.
Uitzoeken hoe het hoort te zijn en dan kan de oplossing wel eens makkelijker blijken dan het geheel te vervangen door het leidingstelsel van een nieuwer model.
Pas als blijkt dat er teveel vernield is en de beschikbaarheid van passende leidingen bij het oude systeem wat lastig is en die van het latere typeleidingsysteem wel voorhanden is, dan zou ik het geheel volledig ombouwen.
Ach met al die LHM hoef je niet bang te zijn dat het gaat roesten. Das dan weer een voordeel
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Hoe staat het er inmiddels mee?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou er niet meer mee rijden nu leo!
Als er iets fout zit en opeens is de druk uit je stuurhuis weg of erger, je remmen, dan ben je de sjaak!
Eerst dit goed maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>