Ik merkte al enige tijd dat de airco niet meer goed koelde, dus maar een afspraak gemaakt met mijn ‘airco specialist’, Auto Airco Wilp. Vanavond langs geweest: de druk was gedaald tot 3 bar. En dat is helemaal niet zo gek na 4 jaar. Dus nieuwe filter/droger, afgeperst, gevacumeerd en opnieuw gevuld met 850 gr R134A. Het resultaat mag er weer zijn: de temperatuur in de luchtroosters bij stationair draaiende motor daalde tot 5,8 gr!
Het mooie is dat het nog de originele airco installatie is. Ik heb in 2005 een ‘retrofit’ laten uitvoeren die alleen maar bestond uit simpelweg toevoegen van een additief dat aan de compressor olie (retro stick van Cliplight). Hierdoor worden de alleen voor R12 geschikte olie en O-ringen geschikt voor het nu overal verkrijgbare R134A. Voor degenen die nog een niet werkend R12 systeem hebben: echt een aanrader (zomaar vullen met R134A kost je je compressor)
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Interessant. Maar hoe ben je aan die retro stick gekomen? Ik heb er even op zitten googelen, maar ik heb niet meer dan een paar catalogussen van cliplight gevonden. Geen webshop die het verkoopt…
Ik was eigenlijk van plan de airco in mijn GTi weer eens te laten vullen met R12, maar als een retrofit zo makkelijk is, dan kan ik dat ook overwegen.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
wat kostte dit ‘geintje’ ?
Ik zit in een zelfde situatie, ik heb een airco die al wel ooit eens ‘omgebouwd’ is geweest naar het nieuwe gas, maar niets meer doet.
Ik hoop dat het een kwestie is van een onderhoudsbeurt en bij laten vullen.
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
par eXeMple! schreef:Interessant. Maar hoe ben je aan die retro stick gekomen? Ik heb er even op zitten googelen, maar ik heb niet meer dan een paar catalogussen van cliplight gevonden. Geen webshop die het verkoopt…
Ik zou zeggen; stuur ze een berichtje (naar de Sales manager voor Europa) en je bent er snel genoeg achter.
goede vragen: toen ik het in 2005 liet doen was het een soort grote injectiespuit. Ik heb het nu gevonden op:
Volgens die site kost het rond de 110,-, en dat zou goed kunnen. Al met al ben je dan klaar voor zo’n 270,-: ik betaalde 95,- voor het drogen en vullen en de filter/droger voor een cx kost plm 75,-
Maar ik zie op cliplight site dat het product is veranderd: http://www.cliplight.com/automotive/products.php?catID=4&upperCatID=15
Het beste is om even contact op te nemen met Auto airco Wilp in Wilp of Boekel: http://www.autoaircowilp.nl/ .Zij weten er alles van. Men vertelde dat pas een Cadillac van Elvis Presley uit 1959 zo probleemloos naar R134A is omgezet.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
par eXeMple! schreef:Interessant. Maar hoe ben je aan die retro stick gekomen? Ik heb er even op zitten googelen, maar ik heb niet meer dan een paar catalogussen van cliplight gevonden. Geen webshop die het verkoopt…
![]()
Ik was eigenlijk van plan de airco in mijn GTi weer eens te laten vullen met R12, maar als een retrofit zo makkelijk is, dan kan ik dat ook overwegen.
Ik heb een soortgelijke “retrofit” een aantal jaren geleden bij van der Laan laten doen. Misschien kun je daar eens informeren ?