Vragen van een kersverse XM rijder
Dopie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-2009

Gepost: 12 juli 2009 01:21 AM

Hallo allemaal, dit is mijn eerste bericht hier. Ben al wel een regelmatige bezoeker.

Vandaag heb ik een XM 2.0 16V uit 1999 opgehaald. Het is mijn tweede XM, in het verleden heb ik een paar jaar een Turbo CT uit 1993 in bezit gehad. Daarna 5 jaar een Xantia break gereden. Nu dus weer terug bij de XM Very Happy

Hij rijdt fantastisch. En ik heb een half jaar garantie.

Misschien kan één van jullie een paar vragen van mij beantwoorden.

1. Als ik ‘m uitzet, zakt met name de achterkant toch wel een eindje in. Is dat normaal bij een ‘99-er?

2. Dat inzakken gaat (meestal) gepaard met een indrukwekkend geluid. Een hard, zeg maar krakend geluid. Wat is het? Is dat erg?

3. Tussen het kofferdeksel en de rest van de carosserie zit aan de ene kant meer ruimte dan aan de andere. Is een achterklep een beetje te stellen?

Hartstikke bedankt alvast!
(foto komt nog, als ik weet hoe)

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 12 juli 2009 01:31 AM
  [ # 1 ]

dat “krakende” geluid is meestal een kaduuke hydractive klep, of liever gezegd de doorgebrande diode in de klep die de oorzaak is dat de klep
niet meer goed aangestuurd wordt.
er zijn zat draadjes op het xm gedeelte van het forum waar je kunt lezen hoe en wat, het is een serie2 kwaaltje, doorgebrande diodes….

Sjako

Profiel  
 
Dopie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-2009

Gepost: 12 juli 2009 12:08 PM
  [ # 2 ]
Sjaak81 schreef:

dat “krakende” geluid is meestal een kaduuke hydractive klep, of liever gezegd de doorgebrande diode in de klep die de oorzaak is dat de klep
niet meer goed aangestuurd wordt.
er zijn zat draadjes op het xm gedeelte van het forum waar je kunt lezen hoe en wat, het is een serie2 kwaaltje, doorgebrande diodes….

Sjako

Maar de mijne heeft geen sportstand, dus (volgens mij) geen hydractive systeem.

Hoort een type 2 überhaupt wel in te zakken na het rijden?

[/img]

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 12 juli 2009 04:03 PM
  [ # 3 ]

Dat hangt heel erg van de uitvoering af, na 1997 hebben ze allemaal een antizinkbol dacht ik. Wij hebben ook een 99-er 2.0 16V en die zakt niet ver in na het rijden.

Gefeliciteerd met je XM trouwens! very good

Foto’s kan je makkelijk uploaden als je een account aanmaakt op www.mijnalbum.nl, de link van de foto kopieert en die hier tussen IMG tags plakt. Dus zo:

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Dopie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-2009

Gepost: 12 juli 2009 06:46 PM
  [ # 4 ]

OK, bedankt voor de uitleg. Bij dezen een foto. Zover zakt ‘ie dus in aan de achterkant.

Profiel  
 
Dopie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-2009

Gepost: 12 juli 2009 06:47 PM
  [ # 5 ]

Dan maar meteen een fotootje van de achterklep…

Wel een geweldige auto trouwens hoor!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 juli 2009 11:26 PM
  [ # 6 ]

Hydraulisch systeem spoelen, gymmen
(hoog-laag-hoog-laag etc), remmen doorspoelen en anti-zinkbol vervangen of laten vullen.

Komt best goed

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 13 juli 2009 02:40 PM
  [ # 7 ]

Gefeliciteerd met je xm, hopelijk levert ze je veel km’s genot!

Om je vragen te beantwoorden,

1. hij mag best een beetje zakken maar zeker niet al te snel. Er zit (als het goed is) een antizinkbol in, die ervoor zorgt dat je xm niet als een oude type 1 direct inzakt. Als die bol niet goed meer is, of de retourklep hapert, dan zakt ie inderdaad in.

2. dat geluid heeft volgens mij neit zoveel met je bollen te maken als wel met de achter-draagarmen. Die zijn slijtage gevoelig, zoek maar op ADALS op dit forum. Controleer eens met de auto op de hoogste stand, of de achterwielen nog keurig recht staan ( | | ) zo, zeg maar. Als ze lichtjes schuin staan ( / \ ), zijn de adals versleten.

3. voor het stellen van de klep moet je misschien de bouten even los maken, geen idee of er stelmogelijkheden zijn, maar dat lijkt me wel.


Als je de xm bij een goeie citroen kenner hebt gekocht, kun je 1 en 2 onder garantie laten repareren. Een willekeurige niet citroen garage (maar soms ook de dealer) zal absoluut niet begrijpen waar je het over hebt, en die antizink bol niet eens weten te vinden. Hou er dus rekening mee dat je met ‘beterwetende autoverkopers’ te maken krijgt, in plaats van citroen-kenners.

Succes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Bart-DY3
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006

- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Gepost: 13 juli 2009 04:14 PM
  [ # 8 ]

Is dat geluid bij het inzakken niet de remblokken die bij het inveren langs de remschijven schuren, op moment dat je bij het afzetten van de motor ook het rempedaal loslaat?

Profiel  
 
Dopie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-2009

Gepost: 13 juli 2009 04:53 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de antwoorden zover.

Het geluid laat zich alleen bij het inzakken horen. Het lijkt onder de wielkast linksvoor vandaan te komen. Mijn Citroënspecialist waar ik hem gekocht heb dacht dat draagarmrubbers wat droog waren. Tijdens het rijden hoor ik het echter niet. Hij zou er voor aflevering naar kijken, maar hij maakt nog steeds dat geluid.

Zal vanavond nog eens goed naar de stand van de wielen kijken in de hoogste stand.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 13 juli 2009 05:12 PM
  [ # 10 ]
Dopie schreef:

Hij zou er voor aflevering naar kijken, maar hij maakt nog steeds dat geluid.


Kijken zal niet helpen, hij moet er wat aan doen Wink

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 13 juli 2009 08:05 PM
  [ # 11 ]
Mark Nijenhuis schreef:
Dopie schreef:

Hij zou er voor aflevering naar kijken, maar hij maakt nog steeds dat geluid.


Kijken zal niet helpen, hij moet er wat aan doen Wink


carrot droogkloot

ik zou me niet veel zorgen maken over dat inzakken. Ik heb het ook, de ene keer zakt die naar jou niveau in 10 minuten, de andere keer staat ze een week op het goede niveau…

ut went…. tis frans he…

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 17 juli 2009 12:33 AM
  [ # 12 ]

Mijn XM uit 1997 staat nu ruim een maand noodgedwongen stil maar staat nog steeds op rijstand.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 17 juli 2009 01:30 AM
  [ # 13 ]
gompy58 schreef:
Mark Nijenhuis schreef:
Dopie schreef:

Hij zou er voor aflevering naar kijken, maar hij maakt nog steeds dat geluid.


Kijken zal niet helpen, hij moet er wat aan doen Wink


carrot droogkloot

sword tut tut tut.

Dopie schrijft dat zijn citroen specialist naar die vreemde geluiden zou kijken, maar heeft er blijkbaar niks aan gedaan…..

Ik had het dus niet over het inzakken, 1 interne lekkage is voldoende om dit te veroorzaken maar zolang er geen groene plassen onder de dame liggen is er naar mijn inzien niks mis.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 17 juli 2009 12:43 PM
  [ # 14 ]

Spoelolie erin gooien, flink gymen en verder alle bollen, ook de antizinkbol laten checken, bijvoorbeeld bij Chyparse. Kan geen kwaad, is deel van het onderhoud, en wellicht stuit je zo op oorzaken van je problemen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Dopie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-2009

Gepost: 17 juli 2009 07:39 PM
  [ # 15 ]

Het inzakken gebeurt niet elke keer, ben ik achter gekomen. Het geluid hoor ik dus ook niet altijd. ‘t Stoort me al stukken minder dan in het begin. Als je net een andere wagen hebt reageer je altijd een beetje hyper als zoiets zich voordoet. Ik laat er zeker naar kijken en neem de goede suggesties mee, maar heb er geen haast mee.

Nu de achterklep nog even voor elkaar zien te krijgen. Verder lijkt het een beetje of de achterbumper wat naar beneden hangt. Moet de chromen strip 100% horizontaal doorlopen na het achterwiel, of gaat íe bij andere ook een tikkie omhoog?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook