Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ron, nu je zeker weet dat het onderstel toppie is kun je nog 2 dingen doen:
Laat de uitlijning even controleren en daarna de diravi afstellen. Dan is het gewoon goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Dat was ik ook al van plan,.................. misschien dat ik eerst nog ga controleren of de diravi in zijn “middenstand” staat, als ik weet waar ik dat 6mm staafje moet plaatsen….. puur uit nieuwsgierigheid.
Anders gaat ze een keer richting een CX uitlijn specialist, ????
voor het eerst in mijn leven heb ik Ron eens zien werken/sleutelen Hij kan het wel, wil het alleen niet altijd
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
robbie25cx schreef:voor het eerst in mijn leven heb ik Ron eens zien werken/sleutelen Hij kan het wel, wil het alleen niet altijd
Tuurlijk wel,.................ik kan toch alles.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik ben net nog even onder de motorkap gedoken,........
Heb ik het zo juist, zie foto.
Hoe kun je zien of die bewuste diravi afstelling op het o punt staat ????
Ik zie een aantal streepjes maar er zal toch een beginpunt zijn neem ik aan.
Ik ben nieuwsgierig hoe het werkt en of we kunnen zien of er aan gedraaid is.
Meer foto’s hier;
Als de pin in de blokkeering zit van je stuurhuis zouden de wielen in de “rechtdoorrichting” moeten staan. De diraviunit zou standaard je stuurhuis in die stand moeten dwingen.
Met uitlijnen zou dus ook die positie als uitgangspositie genomen moeten worden.
op de beunmanier afregelen is de excenter proefondervindelijk zo stellen dat je rechtuit rijdt op de weg.
Met de borgmoeren zet je de excenter vast, met die enkele excenter stel je de fijnafstelling van de diravi.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Evan bedankt voor je antwoord, zeer duidelijk.
Maar als er ooit geprutst / gesteld is aan deze excenter, dan moet deze voor het uitlijnen ook eerst naar een “beginstand” neem ik aan.
Hoe kun je zien of er ooit aan gedraaid is of hoe moet deze origineel staan, ik zie daarboven wel een aantal strepen.
Bij uitlijnen ga je uit van het stuurhuis. Dus die blokkeer je met de pin.
Dan wordt de wagen uitgelijnd/sporing gesteld. Als laatste regel je je diravi af met de excenter. Daar is dus geen specifieke beginstand van.
Mocht de afwijking tov de nulstand van het stuurhuis te groot zijn, dan kun je de koppeling, waar de excenter deel van uitmaakt, losnemen van de gekartelde as van het stuurhuis en ‘m iets tov het stuurhuis verdraaien…...
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
BON,....
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Hierbij een opsomming wat ik 1,5 jaar en 5500 km CX rijden heb gedaan en vervangen.
* Remblokken voorzijde vervangen
* Remslangen L en R voor vervangen
* Linker stuurhuishoes vervangen
* Grote LHM retour slang gerepareerd ivm lekkage
* Uitlaatdemper achter vervangen
* Middendemper gelast
* Voorwielen links en rechts voor gewisseld
* Achteruitrijschakelaar vervangen
* Hemel profesioneel vastgezet met punaise’s
* Fuseekogel links voor vervangen
* Dim en grootlicht voorzien van een relais
* Olie en oliefilter vervangen
* Brandstofslangen in de motorruimte vervangen
* Volledig gekleid, gecleand en in de wax gezet.
* Linker en Rechter draagarmlagers vervangen
* Achterremblokken vervangen
* Lekzakken links en rechts achter vervangen
* Wielen voor en achter gewisseld
* Kleine retour octopus vervangen
* LHM ververst, filters schoongemaakt
Best wel een lijstje maar dit alles valt toch onder de noemer waar de meeste CXen die weinig gelopen hebben en of lang stilgestaan hebben;
achterstallig en nodig onderhoud.
Wat wil en moet ik binnenkort nog doen;
* Uitlijnen
* Taxatie
* Bougies vervangen
* Kleppenstellen
* Koelvloeistof verversen
* Fatsoenlijke audio
* Paar rammeltjes oplossen
Optisch;
* Velgen opknappen.
* Inwendig een tectylbeurt geven.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En een nieuw scharnier voor de achterklep. Toch?
Als ik ooit een serie 2 moet hebben, dan zeker die van jou. Wat een mooie auto. En in goede handen.
heeft niet iemand een setje oude scharnieren voor Ronnie, zodat ik eens kan smurfen naar een oplossing? Moet toch iets aan te doen zijn
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
robbie25cx schreef:heeft niet iemand een setje oude scharnieren voor Ronnie, zodat ik eens kan smurfen naar een oplossing? Moet toch iets aan te doen zijn
Ja, uit elkaar halen en een nieuw bussie maken.
ik ken wel iemand die een nieuw bussie wilt draaien, nu nog 2 oude scharniertjes….....
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nou ja, die heb ik hier wel, maar bussies kan je ook voor die scharnieren van Ron draaien. Daar heb je niet zozeer een oude set voor nodig, want die heeft Ron zelf al. Toch?