Ik ben me wat aan het verdiepen in alternatieven voor de gebruikelijke rubbers in de CX met name.
Op internet is het een en ander te vinden in het algemeen over polyurethaan toepassingen. Geen bedrijven die kant en klare rubbers leveren voor de CX natuurlijk.
In de VS zijn wat enthousiastelingen die zelf rubbers gieten met PU giethars. Zoiets lijkt me ook wel intressant.
Er zijn meerdere toepassingen te bedenken:
-in de motor- en baksteunen van de CX, elk type is dan te “reviseren”
-in de krukaspoelie van de vroege CXen zit een rubber silentbloc. Deze zijn vaak versleten en worden dan vervangen voor een serie2 poulie.
-evt in de ophaninging van de onderste draagarmen voor.
-silentblocs tusse koets en subframe
maw er is wel een toepassing voor te verzinnen. Sommige kunnen lonend zijn.
Er zijn diverse rubberdelen die schaars worden.
Zelf maken van rubbers is wel redelijk arbeidsintensief.
Je kunt PU gieten, en ik heb ook een beschrijving gevonden van iemand die bussen uit PU draaide.
Polyurethaan giethars is in ieder geval niet heel kostbaar. Daarnaast heb je natuurlijk nog wat andere zaken nodig zoals losmiddelen en TIJD…..
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Kunnen we straks bij jou die dingen aanschaffen?
ha ik ga er niet in handelen. voorlopig is het als ik ermee egin alleen voor eigen productie tot ik weet dat het sterk is en de directe hechting op de metalen componenten goed genoeg is.
Als iemand goed onderbouwde ideeën heeft waarom het wel of niet werkbaar is hoor ik dat natuurlijk graag.
weinig reacties
vandaag een baksteun voorbereid op het aanbrengen van nieuw rubber….
morgen even giet-rubber scoren…...
Wat je zegt, in het is in eerste instantie alleen voor eigen gebruik. Het is zeker cool om te doen maar dus niet voor iedereen mogelijk. Ik denk dat je vooral bij het rijden een verschil merkt als je de draagarmen aanpakt, tenminste als je kijkt wat voor een verschil dit vaak heeft bij andere auto’s.
@ Wendela; begreep ik goed dat John ook zoiets wil ondernemen in de toekomst?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
weinig reacties @
Evan schreef:Als iemand goed onderbouwde ideeën heeft waarom het wel of niet werkbaar is hoor ik dat natuurlijk graag.
Dus is het gewoon zien wat de Mark 1 testversie qua eigenschappen in huis heeft…...
de reden om te starten met een baksteun is vrij simpel:
ze zijn momenteel moeilijk te krijgen. en CX basis is te duur….
en dit biedt momenteel de makkelijkste testopstelling, aangezien ik nu een wagen heb met een totaal rotte baksteun

- BX 1.9 TURD, de Euro
Laurensvzb schreef:
@ Wendela; begreep ik goed dat John ook zoiets wil ondernemen in de toekomst?
Ja, zoiets.
Mark 1 testversie van de baksteun is klaar, binnenkort eens monteren in een diesel om te kijken hoe goed de trillingen/motorstamp gedempt worden…..
wordt vervolgd.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooie foto’s weer, Evan!
Ding ziet er niet uit, dus ook niet intressant om foto’s van te maken.
Een baksteun is een baksteun…... en jij weet ook hoe een baksteun eruit ziet. En voor wie dat niet weet.. op cxbasis staan ze met foto

Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Begin zelf niet met die dingen te gieten.
Er zijn hopen(waaronder ook goede) bedrijven die die massaal maken, denk maar aan de ophangingsrubbers voor Fordjes ofzo, als je zulk bedrijf het kan laten maken zit je gelijk goed met de kwaliteit.
Doe ook geen moeite in de VS, kijk effe in de UK
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ik heb al een baksteun, die ga ik morgen of overmorgen inbouwen. De stijfheid van het rubber erin is gelijk of iets beter dan origineel. De houdbaarheid bij normaal gebruik gaan we vanzelf meemaken.
Het is niet mijn bedoeling om die dingen voor tuningsdoeleinden te gieten…. Maar voorlopig alleen voor eigen gebruik….
Ik heb sinds vandaag een slechte bovenste motorsteun over, eens kijken wat we daarmee kunnen
ik heb de bovenste steun van een 2,5 wel eens zelf gemaakt van ford ophangingsbussen. Maar volgens mij kan je die van de diesel ook pakken en is wat stijver
Wim van der Laan reviseerd bovenste motorsteunen zodanig dat ze daarna een leven lang meegaan. Dus alternatieven genoeg. Dat wil niet zeggen dat je altijd de makkelijkste weg moet kiezen, én ik wil een indicatie of het gietrubber dat ik nu heb genoeg stijfheid/hardheid in zich heeft…...