Hallo allemaal
Ik heb een XM ct turbo exclusive uit 95 met airco. En heb 2 problemen. Mijn zekering van mijn verwarmingsunit brand door(30A bij linkerkoplamp)1en de koelvinnen slaan niet aan bij contact afzetten motor2.(Hierdoor wordt temperatuur koelvloeistof te hoog en loopt over)
1. Wat kan hiervan oorzaak zijn?Ikzelf denk aan kachelventilator?Deze maakte nl. vreemd geluid. Ik heb ook al gehoord dat t aan aircopomp zou kunnen liggen. Hoe kan ik dit controleren/opzoeken??
2.Hierbij denk ik aan een slecht contact bij sensor aan radiateur.Bij contact oplaten geen problemen met koelvloeistof.
Of hebben deze 2 zaken met elkaar verband door slecht functioneren van climatecontrol/verwarmingsunit?
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Probleem 1, volgens mij hoort er een 40A zekering in die kast te zitten. Dus is het niet gek dat’ie steeds doorbrandt.
Mogelijk loopt de ventilatormotor enigszins zwaar, een beetje teflonspray zou wonderen moeten doen.
Probleem 2? heen idee
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Paul Cornelisse schreef:Probleem 1, volgens mij hoort er een 40A zekering in die kast te zitten. Dus is het niet gek dat’ie steeds doorbrandt.
Mogelijk loopt de ventilatormotor enigszins zwaar, een beetje teflonspray zou wonderen moeten doen.Probleem 2? heen idee
Af fabriek zit er een 30A zekering in, maar door de jaren heen gaat alles wat zwaarder lopen, en dus meer vermogen trekken. 30A steker vervangen door een 40A is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe airco-compressor, en het werkt net zo goed.
Ik denk niet dat er nog veel XM’s rondrijden met een 30A steker…
Probleem2: temperatuursensor misschien?
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Aircocompressor wordt met een snaar aangedreven, dus zal electrisch geen bal uitmaken als je deze vervangt. Ik moet zeggen dat ik zelf wél met een 30A zekering heb rondgereden, maar het voetje is weg aan het smelten. Beter een zwevende zekering aanleggen daar achter de koplamp.
Dus de kachelventilator is de grootste verbruiker achter die zekering. En als deze zwaarder gaat lopen door vervuiling of slijtage gaat ie inderdaad (veel) meer stroom trekken.
Maar als een 30A zekering er zo uitflitst is het niet best meer met die kachelventilator als je het mij vraagt.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Door de hitte in de zekering verbrand ook langzaam het kastje en worden de kontakten vernield. Goed schoonmaken dus voor je een nieuwe 40 A zekering monteerd. In nieuwere autos worden voor 40 Amp komleet andere zekeringen gebruikt. De XM versie is ook zeldzaam bv niet bij brezan te verkrijgen.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Lampie schreef:Aircocompressor wordt met een snaar aangedreven, dus zal electrisch geen bal uitmaken als je deze vervangt. Ik moet zeggen dat ik zelf wél met een 30A zekering heb rondgereden, maar het voetje is weg aan het smelten. Beter een zwevende zekering aanleggen daar achter de koplamp.
Dus de kachelventilator is de grootste verbruiker achter die zekering. En als deze zwaarder gaat lopen door vervuiling of slijtage gaat ie inderdaad (veel) meer stroom trekken.
Maar als een 30A zekering er zo uitflitst is het niet best meer met die kachelventilator als je het mij vraagt.
ops: ops: Dat zeg ik, kachelventilator ops: ops:
Alleen typten mijn vingers airco-compressor, de rakkers!!
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Persoonlijk heb ik zelf nog nooit mijn radiatorfans horen draaien na afzetten contact. (wat ik altijd als een gemis beschouwd heb). Ik vemoed dat dit niet ingebouwd zit in de XM ? (of ik heb 2 foute exemplaren gehad ?)
Als structureel jouw koelsyteem over de zeik gaat na afzetten contact is er m.i.z. iets anders loos…..Vertopte radiator, dichtzittende thermostaat, enz….
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als het lekker warm is buiten, draaiden mijn fans wel na, ik meen 8 minuten op de langzame stand. Als het wat kouder is zijn ze meteen mak als ik het contact afzet.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bij mj hoor je bij sleutel op ACC de fans wel nadraaien, maar contact helemaal af = fans uit
Volg je hart, gebruik je hoofd.
idem
Ouwe mopperkont
Bij de mijne draaien de fans bijna altijd na. Heb daar al opmerkingen over gekregen
Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Nog nooit meegemaakt bij m’n V6-en en TCT. Wel bij m’n 1e Renault die een sensor op de radiator had. Die stopte pas als het water koud genoeg was.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002