In de folder van citroen C 5 fase 2 staat vermeld dat het hydraulishe systeem de eerste 200.000 km of 5 jaar geen onderhoud nodig heeft.
Mijn c 5 fase2 is nog geen3 jaar oud en nog geen 50.000km.en toch is er een veercilinder lek.[ na een uur achterzijde geheel in onderste stand]
De fabrieksgarantie is afgelopen.
Ik heb de dealer gevraagd of de vervanging van de cilinder en dat is nmm. ook onderhoud door mij betaald moet worden.Het antwoord wat ik kreeg was dat het betaald moet worden en komt ook niet in aanmerking voor een coulance regeling van Citroen nederland.
mijn vraag is Is dit terecht dat ik het moet betalen en zijn er meer mensen die hiervoor moesten betalen?
NB
Onderhoudpreventief onderhoud en er is correctief onderhoud[reparatie]
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onderhoud en reparatie hetzelfde? Dus: als men in de folder zet dat de versnellingsbak 300.000 km onderhoudsvrij is en na 200.000 km stuk gaat vind jij dat er sprake van onderhoud is?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Formeel helemaal correct, Waterman. Maar toch, knaagt het dan bij mij:
Scenario1
- Je zou maar na tig jaar Japans/Duits gereden te hebben eindelijk wijs geworden zijn om te gaan zweven, o.a. doordat Citroën de angst voor het “enge/zwakke” veersysteem met een dikke garantie wegneemt.
- Vervolgens gaat er al na 50.000 km een veercilinder kaduuk en moet je toch betalen
- Voelt niet goed, toch?
Scenario2
- Je verkoopt als Citroën dealer/importeur een C5
- Daarmee wordt weinig km gemaakt, maar wel vaak en hard over drempels gerost
- En vervolgens klaagt die klant dat een veerpoot kaduuk is
- Zou die klant ook over een kaduke schokbreker klagen bij BMW of Toyota?
Denk dat hier toch wel 2 kanten aan het verhaal kunnen zitten. Binnenlokken met 2 ton, en na een halve ton piepen als het stuk gaat is ook wel straf hoor, m.i.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
ze schrijven inderdaad geen onderhoud, eerder was het elke 60000 LHM verversen en filters schoonmaken cq vervangen. veerbollen moesten gevuld worden/gecontroleerd worden binnen 5 jaar, bij de c5 hoeft dat dus niet.
er zit 2 jaar garantie op de auto conclusie je moet het zelf betalen .
coulance geven ze op delen die veel kapot gaan, zoals een stuurkolom die kraakt bijvoorbeeld
Een product mag niet zomaar kapot gaan. De wet schrijft voor dat als een product te snel kapot gaat, je dan recht hebt op garantie (zelfs al heeft de verkoper hier niets over gemeld). Natuurlijk is het wel zo dat je er 50.000km mee gereden hebt waardoor je geen volledige garantie krijgt. In mijn ogen zou je 80% van de schade vergoed moeten krijgen (ik ga er dan van uit dat de veercilinders van een C5 250.000km meegaan).
Enneh, jij hebt een overeenkomst met de verkoper, niet met de importeur, de fabrikant, de groothandel of de buurman van de groenteboer van de oma van de verkoper Dus als de verkoper beweert dat je bij iemand anders dan hem moet zijn, dan heeft de verkoper het mis.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dat je veercilinder binnen 3 jaar en na het verlopen van de garantie is gaan lekken, is gewoon pech….... Zo duur is het niet.
Zou je motor in puin draaien, dan zou ik zeker vragen om coulance
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Zoals altijd weer een zaak van gelijk hebben vs krijgen.
Formeel moet je bij de delaer zijn en klopt het verhaal van de verwachte levensduur (al is 200Dkm een betere maatstaf, dus 25% voor jou) . Echter onderdelen an de wielophanging kunnen ook als slijtage onderdeel worden aangemerkt en dan zou je geen enkel compensatie kunnen krijgen.
Coulance is enkel een middel van de importeur om dealers te ondersteunen bij vaak voorkomende problemen buiten de garantie. De importeur neemt dan uit coulance een deel van de kosten voor zijn rekening (zonder overigens enige aanpsrakelijkheid te erkennen voor de te maken kosten of het defect zelf) zodat de dealer tevreden blijft.
Overigens is daar echt wel over te praten door de dealer met importeur, na enig aandrignen heeft mijn delaer ooit toch wat geld bij de importeur losgepraat en er zelf ook nog iets bijgedaan bij een stukke airco na 4 jaar. Eerst had de dealer allesafgewezen. Uiteindelijk heeft ieder 1/3 betaald.
Weigert de importeur hardnekkig, dan kun je alleen nog maar de dealer zelf aansprakelijk stellen. De vraag is of het sop de kool waard is.
In dit specifieke geval zou ik nopgmaals aandrignen dat de dealer contact opneemt met de importeur en aankoersen op het delen van de smart door alle partijen (bv importeur onderdelen met flinke korting, dealer arbeidsloon korting en jij betaalt dan ook nog 30-50%.
Wat wel eens helpt is te vermelden dat je rechsbisjtandverzekeraar iets dergelijks heeft geadviseerd (wat niet onaannemelijk is, omdat zij ook liever niet procederen).
je hebt overigens ook nog altijd de bovag klachtencommissie die een bindende uitspraak kan doen
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100