vandaag de automaatolie geschecked bij warme lopende motor en het niveau kwam tot 40 graden op de pijlstok.
hoeveel is het niveauverschil tussen 40 en 80 graden?
waar kan ik de bak het makkelijkste bijvullen en met welke olie?
alvast bedankt voor de reacties.
je vult bij daar waar je de stok uit hebt gehaald. Je vult bij met ATF. (automatic transmission fluid). Deze heeft in tegenstelling tot de handbakken / motorolie geen aparte diktes.
Ouwe mopperkont
atf
Mathijs, bedankt voor je antwoord,
Gewone ATF dus.
Ik zag achter de pijlstok een dop daar moet het in of bedoel je in de opening van de pijlstok zelf?
Totaal aantal Berichten: 1184
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Atf en dan wel Dexron2 moet er in. Achter de pijlstok zit idd een vuldop. Prima te gebruiken, ik vind het zelf makkelijker dan via de pijpstokopening.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Eh sorry, het is inderdaad die dop
Ouwe mopperkont
BSA,
Vullen doe je met kleine beetjes per keer!!
100cc teveel is schadelijker voor de automaat dan 200cc te weinig.
Tussen het vullen door, peilen dus!
Groet, Piet
Piet Visser schreef:100cc teveel is schadelijker voor de automaat dan 200cc te weinig.
Oh? Die had ik nog niet gehoord, ik weet dat het niveau erg kritisch is, maar wat gebeurt er dan als er iets teveel in zit? Merk je dat tijdens het rijden?
Groetjes Erik!
automaatolie
Bedankt voor de reacties,
Ik zal vandaag even wat ATF Dexron 2-D bijvullen.
Dat een teveel aan olie niet goed is (teveel druk op de keerringen is mij bekend) maar ik denk dat een 100 of 200 cc teveel op een inhoud van 7 liter wel meevalt.
Arjan
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Nee, teveel olie levert op den duur schade op. Ik had ook eens teveel olie in de bak en toen slipte de bak bij het opschakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4….
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Weet niet hoe het bij de XM is, maar bij de BX peil je met draaiende motor terwijl de bak echt goed 80 graden is of meer en je de pook in alle versnellingen hebt bewogen. Lijkt me dus logisch dat vullen ook met draaiende motor moet gebeuren, anders kun je niet goed peilen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 212
- C5 break exclusive
Re: automaatolie bijvullen
bsa schreef:vandaag de automaatolie geschecked bij warme lopende motor en het niveau kwam tot 40 graden op de pijlstok.
waar kan ik de bak het makkelijkste bijvullen en met welke olie?alvast bedankt voor de reacties.
???????
Dit begrijp ik niet, staan er graden op de peilstok?
Ik zie enkel maar twee versmallingen van de peilstok die excentrisch tegenover elkaar zijn aangebracht. Moet ik beter kijken?
Zoiets dus
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Re: automaatolie bijvullen
citrohanxm schreef:bsa schreef:vandaag de automaatolie geschecked bij warme lopende motor en het niveau kwam tot 40 graden op de pijlstok.
waar kan ik de bak het makkelijkste bijvullen en met welke olie?alvast bedankt voor de reacties.
???????
Dit begrijp ik niet, staan er graden op de peilstok?
Ik zie enkel maar twee versmallingen van de peilstok die excentrisch tegenover elkaar zijn aangebracht. Moet ik beter kijken?
Zoiets dus
Idd, maak hem eens goed schoon en kijk nog eens goed…
Totaal aantal Berichten: 1184
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Idd er staan twee temperatuur schalen op. Verder dus met draaiende motor peilen. Gooi er nou niet te veel in, daar krijg je spijt van. Een automaatbak is nu eenmaal duur… Gewoon met kleine beetjes bijvullen, en regelmatig peilen. Kijk ook uit dat er geen rommel in valt. Kan zo’n bak ook erg slecht tegen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.