automaatolie bijvullen
bsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 27-03-2009

Gepost: 13 juli 2009 10:40 PM

vandaag de automaatolie geschecked bij warme lopende motor en het niveau kwam tot 40 graden op de pijlstok.
hoeveel is het niveauverschil tussen 40 en 80 graden?
waar kan ik de bak het makkelijkste bijvullen en met welke olie?

alvast bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 juli 2009 12:02 AM
  [ # 1 ]

je vult bij daar waar je de stok uit hebt gehaald. Je vult bij met ATF. (automatic transmission fluid). Deze heeft in tegenstelling tot de handbakken / motorolie geen aparte diktes.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
bsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 27-03-2009

Gepost: 14 juli 2009 01:58 AM
  [ # 2 ]

atf

Mathijs, bedankt voor je antwoord,

Gewone ATF dus.
Ik zag achter de pijlstok een dop daar moet het in of bedoel je in de opening van de pijlstok zelf?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 14 juli 2009 02:25 AM
  [ # 3 ]

Atf en dan wel Dexron2 moet er in. Achter de pijlstok zit idd een vuldop. Prima te gebruiken, ik vind het zelf makkelijker dan via de pijpstokopening.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 juli 2009 02:29 AM
  [ # 4 ]

Eh sorry, het is inderdaad die dop Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 14 juli 2009 02:40 AM
  [ # 5 ]

BSA,

Vullen doe je met kleine beetjes per keer!!
100cc teveel is schadelijker voor de automaat dan 200cc te weinig.

Tussen het vullen door, peilen dus!

Groet, Piet

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 14 juli 2009 03:08 AM
  [ # 6 ]
Piet Visser schreef:

100cc teveel is schadelijker voor de automaat dan 200cc te weinig.

Oh? Die had ik nog niet gehoord, ik weet dat het niveau erg kritisch is, maar wat gebeurt er dan als er iets teveel in zit? Merk je dat tijdens het rijden?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
bsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 27-03-2009

Gepost: 14 juli 2009 05:25 PM
  [ # 7 ]

automaatolie

Bedankt voor de reacties,

Ik zal vandaag even wat ATF Dexron 2-D bijvullen.
Dat een teveel aan olie niet goed is (teveel druk op de keerringen is mij bekend) maar ik denk dat een 100 of 200 cc teveel op een inhoud van 7 liter wel meevalt.

Arjan

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 juli 2009 05:32 PM
  [ # 8 ]

Nee, teveel olie levert op den duur schade op. Ik had ook eens teveel olie in de bak en toen slipte de bak bij het opschakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4….

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 14 juli 2009 05:45 PM
  [ # 9 ]

Weet niet hoe het bij de XM is, maar bij de BX peil je met draaiende motor terwijl de bak echt goed 80 graden is of meer en je de pook in alle versnellingen hebt bewogen. Lijkt me dus logisch dat vullen ook met draaiende motor moet gebeuren, anders kun je niet goed peilen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 15 juli 2009 01:58 AM
  [ # 10 ]

Re: automaatolie bijvullen

bsa schreef:

vandaag de automaatolie geschecked bij warme lopende motor en het niveau kwam tot 40 graden op de pijlstok.
hoeveel is het niveauverschil tussen 40 en 80 graden?
waar kan ik de bak het makkelijkste bijvullen en met welke olie?

alvast bedankt voor de reacties.

???????
Dit begrijp ik niet, staan er graden op de peilstok?
Ik zie enkel maar twee versmallingen van de peilstok die excentrisch tegenover elkaar zijn aangebracht. Moet ik beter kijken?
Zoiets dus Shocked

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 15 juli 2009 11:24 AM
  [ # 11 ]

Re: automaatolie bijvullen

citrohanxm schreef:
bsa schreef:

vandaag de automaatolie geschecked bij warme lopende motor en het niveau kwam tot 40 graden op de pijlstok.
hoeveel is het niveauverschil tussen 40 en 80 graden?
waar kan ik de bak het makkelijkste bijvullen en met welke olie?

alvast bedankt voor de reacties.

???????
Dit begrijp ik niet, staan er graden op de peilstok?
Ik zie enkel maar twee versmallingen van de peilstok die excentrisch tegenover elkaar zijn aangebracht. Moet ik beter kijken?
Zoiets dus Shocked

Idd, maak hem eens goed schoon en kijk nog eens goed… Very Happy

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 juli 2009 05:53 PM
  [ # 12 ]

Idd er staan twee temperatuur schalen op. Verder dus met draaiende motor peilen. Gooi er nou niet te veel in, daar krijg je spijt van. Een automaatbak is nu eenmaal duur… Gewoon met kleine beetjes bijvullen, en regelmatig peilen. Kijk ook uit dat er geen rommel in valt. Kan zo’n bak ook erg slecht tegen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook