Hoi,
Mijn airco doet het niet meer en ik ben aan het uitzoeken waarom. De situatie is alsvolgd; Als ik de knop op auto zet gebeurt er helemaal niets. Als ik de aircoknop aanzet gebeurt er ook niets. Als ik ze beide aan zet dan beginnen de ventilatoren te draaien. Als ik dan de stekker uit de aircopomp trek hoor ik geen verschil. Als ik de stekker uit de condensor? trek (links tussen de koeler en r. koplamp) hoor ik ook geen verschil. Oftewel, ik hoor de pomp nooit aanslaan. Kan iemand me vertellen in welke richting ik het zoeken moet. En waar zit het relais voor de pomp, dan kan ik meten of deze wel spanning krijgt.
Alvast dank!
Ik vermoed dat er niet meer voldoende koelmiddel in het systeem zit, en de lagedrukbeveiliging de airco niet meer laat inschakelen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Het kan ook zijn dat de magneetkoppeling van de pomp overleden is .
Bij mij was dat vorigjaar het geval.
Meet met de airco ingeschakeld de stekker naar de pomp even door . als er volts op op staan is waarschijnlijk de spoel doorgebrand .
Om zeker te weten de weerstand over de stekkerpennen van de spoel meten .
Succes ,
Eric
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat laatste doet meer een slecht werkende stappenmotor vermoeden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een condensor met een stekker? Da’s wel bijzonder… bedoel je niet de stekker op de filter/droger? En wat is een koeler?
Anyway, als de pomp helemaal niet inslaat is het meestal zo dat door gebrek aan onderhoud het systeem gewoon zo ver leeg is gelopen dat de druksensor op de filter/droger ervoor zorgt dat de pomp niet meer kan inslaan. Dit om de pomp tegen drooglopen te beschermen.
Ga dus naar een aircospecialist en laat het systeem een keer servicen.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Een garage is sneller geneigd om hem te vervangen en dat kan een duur geintje zijn. Mij kostte het destijds rond de tweehonderd euro, maar dat was bij een merkdealer. Moet wel goedkoper kunnen.
Wat je ook kunt proberen is de stappenmotor te demonteren en hem schoon te maken met remmenreiniger. Dat wil ook nog wel helpen.
Anders voortaan een beetje gas bijgeven tijdens het inschakelen van de airco
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Beveiliging op je droger kun je voor testen even overbruggen door de twee aansluitingen in de stekker met een paperclip of een draaidje door te verbinden.
Start de auto
schakel de airco in en luister of je een klik hoort
zo niet kijk dan met een zaklamp of het binneste deel van de poulie op de airco pomp draaid
draaid ie mee dan is de pomp ingeschakeld en moet je echt naar een airco specialist
draaid ie niet mee dan de stekker op de droger loshalen en doorverbinden , draaid ie dan wel mee dan is er te weinig koelmiddel of de droger moet vervangen worden . in iedergeval ook weer naar de airco specialist
Draaid ie nog steeds niet mee dan de stekker op de pomp loshalen en meten of er spanning op de stekker staat.
nee dan is er iets in de aansturing fout , zekeringen onder de motorkap controleren.
Ja dan de tegen stekker doormeten op ohmse weerstand dan kan het de magneet koppeling zijn.
stappenmotor kun je zelf doen dit staat een paar keer in het forum beschreven.
mvg; Eric