4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6.24 Exclusive van Lampie
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 14 juli 2009 09:13 PM
  [ # 46 ]

Hoi Lampie. Mijn V6.26 trekt ook over het hele toerenbereik gelijkmatig, met één duidelijk gebied als ie 4000rpm passeert: dan voel met name in versnelling 1t/m4 een duidelijke toename in trekkracht. Ik heb de orignele af fabriek uitlaat er nog op.
Je bent bij mij ook welkom om te proefrijden hoor! Deze “mooiste van de XM-en”  Wink moeten goed behouden blijven!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 14 juli 2009 11:44 PM
  [ # 47 ]

Ik zal eens een kijkje nemen welk merk er op die kachelpijp staat, goede tip! Wink

Overigens, weet iemand eigenlijk hoe het komt dat de type 2 V6.24 40 kilo zwaarder is dan de V6 automaat? Bij de types 1 scheelt het maar 6 kilo volgens Carbase…

Trouwens, jullie hebben beide PB Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 juli 2009 02:57 PM
  [ # 48 ]

Misschien is een XM 24v meeting wel leuk, ik wilde Joost ook nog ontmoeten.

Ik denk dat de Citroën importeur toendertijd 1450kg voor de 24v opgaf ivm de wegenbelasting, maar in werkelijkheid is de 24v een stuk zwaarder. Het zal me niet verbazen als het richting 1500kg gaat met volle tank Wink .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 15 juli 2009 03:59 PM
  [ # 49 ]

En wat vond ik vanmorgen onder de auto? Een Walker middendemper, en een einddemper met ‘PSA’ erop. Die zal wel origineel zijn denk.

Maar ja, zo’n oude uitlaat zal ook wel deels verstopt zitten denk? Dat zal het verschil met een nieuwe nog groter maken.

Enne, een 24V meeting lijkt me wel wat Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 15 juli 2009 04:22 PM
  [ # 50 ]
Lampie schreef:

Enne, een 24V meeting lijkt me wel wat Wink


hmmmm waarom geen V6 meeting?, of er nou 24 of 12 soupapes inzitten maakt toch niet zo veel uit…


Omgeving Oosterbeek kent trouwens vele leuke plekjes Cool

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 juli 2009 05:17 PM
  [ # 51 ]
Lampie schreef:

En wat vond ik vanmorgen onder de auto? Een Walker middendemper, en een einddemper met ‘PSA’ erop. Die zal wel origineel zijn denk.

Maar ja, zo’n oude uitlaat zal ook wel deels verstopt zitten denk? Dat zal het verschil met een nieuwe nog groter maken.

Enne, een 24V meeting lijkt me wel wat Wink

Bij mij rotte de Walker midden als einddemper inwendig waardoor ik met losse rotte, verroeste demperschotjes rondreed. Voor buitenstaanders leek het net alsof mijn auto uit elkaar rammelde Surprisedops: .

Het verschil tussen de 2 typen merken is dat de imitatie met reflectie (schotten) dempers is en die van Faurecia (=PSA) met absorptie dempers +grotere diameter pijpen, dus minder stromingsverlies en meer koppel c.q. vermogen.

Ik heb ook zin een 24v meeting Cool , waarbij ook 12v erbij mogen zijn Mark Wink .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 15 juli 2009 07:38 PM
  [ # 52 ]

Mij lijkt een kleine V6.24 meeting ook wel erg leuk! Oosterbek is een mooi plaatsje inderdaad, ergens een leuke plek zoeken moet kunnen!

En 24 soupapes zijn natuurlijk eigenlijk wel een voorwaarde. Eigenlijk begrijp ik niet hoe je met 50% aan kleppen vooruit kan komen Laughing

Maar Mark in natuurlijk altijd welkom!

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 15 juli 2009 07:40 PM
  [ # 53 ]
sweef schreef:

Mij lijkt een kleine V6.24 meeting ook wel erg leuk! Oosterbek is een mooi plaatsje inderdaad, ergens een leuke plek zoeken moet kunnen!

En 24 soupapes zijn natuurlijk eigenlijk wel een voorwaarde. Eigenlijk begrijp ik niet hoe je met 50% aan kleppen vooruit kan komen Laughing

Maar Mark in natuurlijk altijd welkom!


Grin

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 juli 2009 10:52 PM
  [ # 54 ]
Brian schreef:
Lampie schreef:

Daar ben ik mooi klaar mee dan; die rubbers zijn nog wel te doen, de pomp is minder leuk, maar ik mag natuurlijk het dashboard gaan slopen… Evil or Very Mad

moet ik ook nog doen. Een lekje in de verdamper. A.s. vrijdag laat ik toch eerst maar eens de airco vullen voor de vakantie, dan doet ze het weer eventjes, en hopelijk voor wat langer, want…. ze hadden goede ervaringen met een lek stoppend middel, ik zal vrijdag wel even navraag doen. En ik laat wel even weten wat mijn ervaringen er mee zijn.

Drie weken geleden gevuld met Tunap airconlogic® 582 Systeemadditief 5-in-1, zie verder http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=1031376#1031376[/img]

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 03 augustus 2009 08:34 PM
  [ # 55 ]

Ah dank Brian, ik zal het in mijn achterhoofd houden. Wat onder de motorkap lekt zal ik gewoon vernieuwen. Als het systeem dan nog lekt, of als ik zie dat het achter het dashboard ook groen is zal ik eens kijken of dat spul erin kan.

Eerst maar eens naar de ACAV-klep van de lange poort kijken, bij de XM24V-minimeeting heeft Citrophile geconstateerd dat deze niet werkt. Overigens geeft de MM-ECU geen storing erop, maar ik zal eens snuffelen.

Hoe werken die kleppen precies? Zit er ergens anders een vacuümpomp, die de balgjes vacuüm trekken als de electrokleppen inschakelen?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 03 augustus 2009 08:56 PM
  [ # 56 ]
Lampie schreef:

Ah dank Brian, ik zal het in mijn achterhoofd houden. Wat onder de motorkap lekt zal ik gewoon vernieuwen. Als het systeem dan nog lekt, of als ik zie dat het achter het dashboard ook groen is zal ik eens kijken of dat spul erin kan.

Eerst maar eens naar de ACAV-klep van de lange poort kijken, bij de XM24V-minimeeting heeft Citrophile geconstateerd dat deze niet werkt. Overigens geeft de MM-ECU geen storing erop, maar ik zal eens snuffelen.

Hoe werken die kleppen precies? Zit er ergens anders een vacuümpomp, die de balgjes vacuüm trekken als de electrokleppen inschakelen?

Het vacuüm komt van het inlaatspruitstuk, dus geen pomp die ook stuk kan gaan Wink .
Bij de XU10J4 motor RFY,RFT 155pk (ZX 16V, Xantia VSX 16V) zit er wel een vacuümpompje aan de inlaatnokkenas voor de bediening van de rembekrachtiger en het ACAV systeem.

De mm ECU geeft een electrisch signaal bij 4000 tr/min aan de achterste electroklep, dmv inlaatvacuüm wordt het vacuümbalgje bedient en trekt de klep (2 kleppen op 1 as) open om de 2 helften van het inlaatspruitstuk aan de linkerkant met elkaar te verbinden. Dit doorverbindingskanaal is de “U” bocht die zichtbaar is van buitenaf.
Bij 5000 tr/min gebeurt er hetzelfde en wordt de klep geopend aan de rechterkant terwijl de linker ook open blijft.

Het electroklepje lijkt op het electroklepje van de hydractiveregelaars (hydractive2). Een rubber slangetje zit vanaf het inlaatspruitstuk aan de electroklep en haaks op de verbinding zit een ander rubber slangetje naar het vacuümbalgje. Bij activering van de electroklep wordt een naald ingetrokken en het vacuüm heerst dan ook in het balgje.

Bij het doorverbinden van het inlaatspruitstuk neemt de onderdruk af en daarmee neemt de snelheid van de aangezogen lucht af, waardoor er meer lucht dus meer koppel en vermogen bij hogere toerentallen wordt verkregen Wink .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 10 augustus 2009 03:56 AM
  [ # 57 ]

Leuk! Vandaag ging ik eens kijken naar die ACAV-kleppen, en had ze van de week eens met de hand ingedrukt om te kijken of het niet vast zat, en nu gaat alleen de achterste open? huh

Zeker een vacuümlekje ergens in de aanvoerslang…

Gelukkig hoef ik niet te meten, want zo te zien is het een bereklus om bij de stekker van de achterste klep te komen. Surprised

Verder heb ik nog aan de cruisecontrol gerommeld, die schakelt op een te lage snelheid in en is een beetje zenuwachtig - continu sneller, langzamer, alleen de bestuurder voelt het - dus heb dat stangetje aan de balg wat strakker gezet, kon in rust 3mm bewegen zonder dat de gasklep bediend werd. Dat zenuwachtige is wel weg geloof ik, maar inschakelen op te lage snelheid blijft…Schakel ‘m in op 55 en hij gaat 50 vasthouden…

Hebben die twee dingen soms met elkaar te maken?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 27 september 2009 11:55 PM
  [ # 58 ]

Afgelopen vrijdag weer ff bezig geweest met die ACAV, en enkele slangetjes vervangen - die slangetjes krimpen na verloop van tijd en vooral de korte sluiten dan niet meer goed aan… maar het wordt steeds onbegrijpelijker.

De lange klep (linksachter) hoort in te schakelen bij 4000 rpm en de korte bij 5000, toch? En ze schakelen ook alléén in als het pedaal diep genoeg is ingedrukt, ben ik te weten gekomen. Ben nog wat bestanden aan het laden mbt ZPJ4, misschien vind ik daar nog wat nuttigs…

Als ik voor de auto sta met de motorkap open, en ik druk de gashevel helemaal in, zie ik onmiddelijk die achterste klep openen, dus bij 1500 rpm of lager (kan vanaf buiten het toerental niet zien!). Echter daarna gaat hij meteen weer dicht. De rechter klep functioneert wel goed denk ik, opent bij een hoog toerental en flink gas, maar niet als ik de motor rustig in toeren laat opkomen.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 01 oktober 2009 05:59 PM
  [ # 59 ]

Heeft iemand nog enig idee of er bij de nieuwe ZPJ4 motor nog wijzigingen zijn doorgevoerd wat betreft ACAV? Ik ben er nu achter waarom de motor onderin af en toe zo brult, dat is dus de lange ACAV klep die in werking treedt als ik het gaspedaal snel diep intrap bij zo’n 1500 toeren, echter bij 3000 toeren verandert het motorgedrag weer, dus denk dat ie daar dan weer dichtvalt. Is dit een ECU-probleem, of zit de electroklep vast in de open-stand en lekt het toch ergens? Dan begrijp ik alleen niet waarom dat potje de klep opentrekt bij volledig ingetrapt pedaal, dan is de vacuum volgens mij minimaal…

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 05 oktober 2009 06:08 PM
  [ # 60 ]

Overigens, voor degenen die denken dat de Exclusive-emblemen en velgen onder mijn auto niet origineel zijn, hier is tegenbewijs: Wink

Verkregen van service.citroen.com, na het invullen van m’n chassisnr.

Afbeelding Bijlagen
V6.24 Algemene info.jpgV6.24 Aandrijving.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groetjes Erik!

Profiel  
 
 
4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook