2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Mijn BX gaat na 7 jaar weer in de running. Tips?
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 01 augustus 2005 01:08 AM
  [ # 16 ]
Wijs schreef:

Bedankt. Ik ga Tom Vuijk en Coolen eens opzoeken (op het web en telefoonboek). Alcyone bedankt voor je buurten-aanbod. Mocht niemand meer iets met mijn BX aankunnen, dan laat ik zeker iets horen! Weet iemand hoeveel liter LHM er in het hydraulisch systeem van een BX gaat? Ik moet het hydraulisch systeem namelijk ‘doortrekken’ en dan moet er ‘Hydraurinçage’ in. Weet iemand of ik genoeg heb aan één 5-liter verpakking?

Mocht je hem eerst rijdend hebben gekregen en APK gekeurd….dan is een tip om eens naar Chyparse te rijden in Soesterberg…dat zijn LHM specialisten die je bollen doen (op druk brengen) en het voorraadvat + filters schoonmaken en zo.
Kostte mij rond de 90 euro.
Ik meen inderdaad dat 5 liter genoeg is…heb er 2 maanden geleden nog mijn (inmiddels verkochte) tzd-turbo laten doen.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 01 augustus 2005 03:40 AM
  [ # 17 ]
Alcyone schreef:


De juiste keus, laat je helpen door een ervaren BX man. Ga alleen naar een garage als je het echt niet zelf lukt en dan nooit naar een dealer, liever naar een specialist die in oude citroens doet. Een dealer haal z’n neus op voor de BX, smeert je liever een nieuwere auto aan en zorgt dat je de hoofdprijs betaalt. Dit is de ervaring van zo’n beetje elke BX rijder op het forum.

Waar ik het niet mee eens ben:
*Remblokken vervangen. Er is geen bewijs dat de remmen vastzitten. Wel is het goed om de remklauwen in ieder geval intern te reinigen en desnoods te reviseren. Als ze met verse LHM goed doorgespoeld zijn en ze doen het goed, gewoon zo laten.
*Dynamo en HP-pomp riem: houd gewoon reserve maar vervang pas als het echt nodig is. Is hoogstens irritant als ze breken (als je maar weet wat je moet doen en ze onderweg zelf kunt vervangen).
*Wiellagers: gaan niet zomaar stuk van belasting zonder beweging. Als de lagers goed ingevet waren en er geen vocht bij heeft kunnen komen is het kwestie van achterwiellagers opnieuw invetten (die zijn open) en bij de voorwiellagers gewoon hopen dat het vet niet te oud is. Goed luisteren en desnoods na 50 KM weer even luisteren. Wiellagers preventief vervangen kost een vermogen namelijk (62 euro voor een voorwiellager, 82 euro voor een achterwiellager, bij een goedkope materialenhandel; en dat is exclusief montage).
*Verdelerkap & rotor: is niet bewezen dat ze slechter worden van stilstand. Zou ze even inspecteren. Als ze niet versleten zijn of scheurtjes blijken te hebben, gewoon laten zitten. bougiekabels ben ik het wel mee eens.

Wat inderdaad wel belangrijk is:
*Alle benzineslangen vervangen. Zou ik niet bij nadenken, gewoon doen. En anders een brandblusser in de auto houden en een kruisje slaan voor vertrek.
*Inderdaad LHM verversen en vat+ filters reinigen. In jouw geval misschien zelfs na 1000 KM weer overnieuw.
*Controleer de LHM-retourslangen, of ze ergens loshangen.
*De motor heeft een distributieketting, dat scheelt alweer. Deze wordt gewoon met motorolie gesmeerd.
*LHM leidingen controleren op corrosie, zeer belangrijk, zeker in de motorruimte (LHM wat onder hoge druk tegen het uitlaatspruistuk spuit is nogal ontvlambaar).
*Kogels van de schakelstangen invetten.
*Koppelingskabel, gaskabel en snelheidsmeterkabel invetten
*Koelvloeistof vervangen! Heel belangrijk! De oude is qua dopes uitgewerkt, zodat zuren hun gang kunnen gaan. Controleer ook de koelslangen, fransen kunnen geen rubber maken. Kom niet in de verleiding nieuwe koelslangen bij de Citroen dealer te halen want je betaalt belachelijke prijzen. Maak stukken universele slang op maat of kies iets van duitse makelijk.
*Vier nieuwe banden want die zijn vierkant en anders zitten er wel droogtescheurtjes in.
*Veerbollen controleren. Als de hogedrukregelaar vaak tikt (minder dan 1 keer in de 20 seconden), kan het zijn dat je veerbollen ook te leeg zijn, wat minder veercomfort als gevolg heeft.
*Carburateur schoonmaken. Mocht er een automatische choke op zitten, meteen bellen met BCCP en een handchoke kitje bestellen. Automatische choke’s zijn een vloek.

Op zich heb ik er geen moeite mee om een keertje te komen buurten, moet wel zeggen dat ik niet echt in de buurt woon.

Ik zei niet dat hij zijn remblokken móet vervangen. En ook niet dat zijn wiellagers slecht zouden zijn. Ik had het over eventueel en kunnen.
Als ik na 7 jaar mijn schijven opschuur of af laat draaien, wil ik er ook goede blokken op hebben, en niet van die dingen dat als je ze op de grond laat vallen, de voering afbreekt. En 7 jaar lang stilstaan op dat ene kogeltje merk je wel hoor… En van dat reimpje, ja is zeker irritant als ie breekt, en dat ie breekt is zeker, dus waarom niet gelijk vervangen??
Voorkomen is beter dan genezen was het toch?
En dat van die distri-ketting, mijn foutje. In 87 zaten er nog goeie ouwe 150 blokjes in de bx. Kun je hele leuke dubbele carbjes opschroeven van een 205 XS, gaat je Bixje wat harder van de plaats.

Test

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 04 augustus 2005 02:24 PM
  [ # 18 ]

létoile

Ik heb slechte ervaringen met létoile, had mijn bx daarheen latren slepen omdat e rlekkage was.
Volgens hun moesten de complete leidingen vervangen worden.
kosten ca 800-1000 euro.
Heb een mannetje opgebeld, die heeft gekeken, een retourleiding vervangen die gebroken was, en nog wat gefixed. kosten 150 euro…

létoile was vroeger herman knaap… toen ging het nog wel, heb daar ooit een bx gt gekocht..

helaas nu geen bx meer…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 augustus 2005 03:03 PM
  [ # 19 ]
metro2005 schreef:

Eej, leuk project !
Wel zonde om zo’n wagen 7 jaar te stallen eigenlijk maarja. Let inderdaad op uitgedroogde rubbers, ik weet niet of die bx nog een distributieriem heeft of een ketting maar als het een riem is direct vervangen en banden en dat soort zaken idd.

Wel foto’s hier posten he :photo Ben benieuwd.

Een 14 uit 1987 heeft een distributieketting.

Wees beducht op opstartproblemen. Verdroogd rubber in zijn algemeenheid. Ververs sowieso de vloeistoffen (inclusief benzine). Bougie en verdelerkap vind ik niet per definitie nodig. Afhankelijk van de vorige beurt: het heeft niet te lijden van stilstaan. De accu zal wel de geest hebben gegeven.

Je zult hoe dan ook wel even wat knaken kwijt zijn om de wagen weer up& running te krijgen en te houden.

Om nu al het rubber preventief te gaan vervangen is maar zozo.. de keerzijde is dat je mogelijk en zeker in het begin nogal eens geconfronteerd kan worden met lekkages.

Ik vind het wel een bijzonder verhaal. Mocht je hulp nodig hebben ben ik best bereid mijn licht er eens op te laten schijnen. Nog een advies: leer klussen. Dit soort auto’s door een garage moeten laten onderhouden is niet grappig en je leert de auto des te beter kennen als je begint klussen zelf aan te pakken.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 04 augustus 2005 09:44 PM
  [ # 20 ]

Hey,

Leuk project heb je daar! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.. ik wil je alvast veel succes wensen voor dinsdag, en ga je ook nog eens foto’s posten van de Bix?

Groeten

Profiel  
 
Wijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 05 augustus 2005 08:39 PM
  [ # 21 ]

Hoi iedereen, bedankt voor alles! Gisteren ben ik voor het eerst sinds een jaar weer naar de BX toegegaan. Omdat hij in de kas, waar hij stond opgeslagen, altijd was klemgeparkeerd tussen caravans en campers, heeft de BX sinds minimaal 4 jaar niet gereden. En de laatste keer dat hij gestart is was ook minimaal anderhalf jaar geleden. Maar wat schetste mijn verbazing? Na het installeren van een opgeladen accu startte de auto meteen; na de eerste tik van het contact!  D Mijn Bix kwam ook zonder moeite omhoog en na het bijvullen van wat koelvloeistof (het water was natuurlijk verdampt in al die tijd) en het oppompen van de banden, hebben we er de hele dag heerlijk in gereden. Zo zie je maar weer es dat je met goed spul te maken hebt!  15 Ik begrijp dat er vast nog wat probleempjes de kop op zullen steken de komende tijd en dat er vast nog heel wat aan de auto moet gebeuren. Zondag ga ik er met wat vrienden voorzichtig zelf aan werken - wat betreft de simpele dingen, zoals LHM verversen (hydraulinçage) en filters schoonmaken - en dinsdag gaat de auto naar Tom Vuijk in Amstelveen die hem gaat APK-keuren. Ben benieuwd. HEEFT IEMAND NOG TIPS OVER DINGETJES DIE IK ZELF KAN DOEN MET DE VRAAGBAAK IN DE HAND?
Kut alleen dat ik dinsdag gezakt ben voor mijn rij-examen x , dus mijn vader heeft het rijden op de openbare weg tot nu toe voor zijn rekening genomen. Ik houd jullie op de hoogte en foto’s volgen zeker nog!

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 05 augustus 2005 08:46 PM
  [ # 22 ]

Hm das balen… wat ging er mis?

iig veel plezier met ‘t opfrissen van je BX!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 augustus 2005 08:54 PM
  [ # 23 ]
ieksEmmu schreef:

Hm das balen… wat ging er mis?

iig veel plezier met ‘t opfrissen van je BX!

Sja, dat kan de beste overkomen. Nu ff vervelend, maar als je eenmaal rijdt is het snel weer vergeten.

Netjes dat ie zo snel start! Ik zou voor er al teveel mee te rijden de olie wel verversen. Van zulke oude olie kun je geen optimale smering meer verwachten. Inhoud LHM systeem is ong. 3.5 liter. Meestal neem ik 5 liter omdat je dan nog iets overhoudt om de remleidingen te spoelen en later bij te vullen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 05 augustus 2005 11:20 PM
  [ # 24 ]

Dit is wel een heel bijzonder verhaal. Op 10 jarige leeftijd al kunnen zeggen dat je een eigen auto hebt. Wat zullen je vriendjes jaloers op je geweest zijn. Wink  Ook leuk dat je hem nu in originele staat wil laten rijden. Qua tips valt er niet veel meer aan toe te voegen denk ik zo,dus rest mij niets anders dan je veel succes te wensen met het opknappen van de BX en het halen van je rijbewijs. Bij deze dus.

Groetjes,
Martijn.

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 08 augustus 2005 02:46 PM
  [ # 25 ]
Wijs schreef:

HEEFT IEMAND NOG TIPS OVER DINGETJES DIE IK ZELF KAN DOEN MET DE VRAAGBAAK IN DE HAND?

Dat ligt eraan…. hoeveel gereedschap je hebt, of je een lekkere sleutelruimte hebt of alles op straat moet doen, of je vrienden/ kennissen hebt die sleutelervaring hebben. Je kunt er heel ver mee gaan, Marten Postma heeft zo al tot 2 keer toe het motorblok van zijn BX gewisseld!! Wat over het algemeen goed te doen is zijn zaken als remblokken, filtertjes, lampjes, dat soort werk. Het verversen van vloeistoffen is ook niet moeilijk, maar soms wel wat bewerkelijk ivm ontluchten etc., plus dat je in principe moet zorgen voor een goede afvoer van de oude vloeistoffen.
Wat ik je in elk geval wel kan aanraden is de aanschaf van de Haynes handleiding, die weliswaar Engelstalig is maar wel heel uitgebreid, zeker t.o.v. de Vraagbaak.  Idea

En kijk ook eens op   , ook daar staan een hoop nuttige dingen die je niet altijd in de Vraagbaak of de Haynes terug zult vinden. En even Googelen op Citroen BX zal je genoeg leesvoer bieden om minstens een week mee zoet te zijn.  Wink

Oh ja, ter verduidelijking, ik sleutel zelf nauwelijks aan mijn BX, maar ben wel iemand die graag weet hoe zijn auto in elkaar zit. Overigens heb ik wel vroeger altijd zelf de onderhoudsbeurten aan mijn toenmalige Ford Fiesta gegeven, maar toen zat ik nog wat ruimer in mijn tijd…..  Sad

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 augustus 2005 02:58 PM
  [ # 26 ]
winnetou schreef:
Wijs schreef:

HEEFT IEMAND NOG TIPS OVER DINGETJES DIE IK ZELF KAN DOEN MET DE VRAAGBAAK IN DE HAND?

Dat ligt eraan…. hoeveel gereedschap je hebt, of je een lekkere sleutelruimte hebt of alles op straat moet doen, of je vrienden/ kennissen hebt die sleutelervaring hebben. Je kunt er heel ver mee gaan, Marten Postma heeft zo al tot 2 keer toe het motorblok van zijn BX gewisseld!! Wat over het algemeen goed te doen is zijn zaken als remblokken, filtertjes, lampjes, dat soort werk. Het verversen van vloeistoffen is ook niet moeilijk, maar soms wel wat bewerkelijk ivm ontluchten etc., plus dat je in principe moet zorgen voor een goede afvoer van de oude vloeistoffen.
Wat ik je in elk geval wel kan aanraden is de aanschaf van de Haynes handleiding, die weliswaar Engelstalig is maar wel heel uitgebreid, zeker t.o.v. de Vraagbaak.  Idea

En kijk ook eens op   , ook daar staan een hoop nuttige dingen die je niet altijd in de Vraagbaak of de Haynes terug zult vinden. En even Googelen op Citroen BX zal je genoeg leesvoer bieden om minstens een week mee zoet te zijn.  Wink

Oh ja, ter verduidelijking, ik sleutel zelf nauwelijks aan mijn BX, maar ben wel iemand die graag weet hoe zijn auto in elkaar zit. Overigens heb ik wel vroeger altijd zelf de onderhoudsbeurten aan mijn toenmalige Ford Fiesta gegeven, maar toen zat ik nog wat ruimer in mijn tijd…..  Sad

Sohail, alias zx 1.4 begint ook aardig op stoom te komen trouwens! Overigens heb ik nu 3 motorwissels gedaan. Mijn eerste was een 1.4 TU.
Daarna een turbodiesel ipv ongeblazen diesel. Daarna een Turbo D12 ipv normale turbodiesel. Verder tig keer mensen geholpen met blokken demonteren of versnellinsgbak wisselen.

Je voornaamste berperking ben je zelf. Met de nodige interesse en handigheid kom je een heel eind. Gereedschap is ook belangrijk. Als je begint heb je nog bijna niks en dan is het best lastig maar je kan steeds gereedschap bijkopen afhankelijk van hoever je wilt gaan met klussen.

En idd zeer belangrijk: koop een Haynes!! Die vraagbaak vind ik zelf maar zozo..  ik ben echt heel veel dingen tegen gekomen die gewoon niet kloppen, onvolledigheden en storende zaken. Zodanig dat je er beslist niet op blind kan varen en het beter zien als een leidraad. Een paar keer klussen met behulp van een ervaren klusser kan ook enorm helpen. Ik heb zelf bijv. ontzettend veel geleerd van Roel Tiemersma. Zijn website www.citroenbx.nl is ook een belangrijke bron van informatie. En vraag het op het forum als je ergens niet uitkomt..

Last but not least: ben je lid van de BX Club?

Gr,
Marten

Profiel  
 
Wijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 10 augustus 2005 12:46 AM
  [ # 27 ]

Ik heb inmiddels nieuws over mijn BX. Nadat ik haar zaterdag helemaal opgepoetst had (ze zat onder de spinnenwebben van de zeven jaar lange opslag) ben ik er zondag met een aantal vrienden wat aan gaan sleutelen. Dat is niet veel meer geworden dan de LHM verversen en wat andere vloeistoffen in de auto proppen. Maar we hebben haar in ieder geval weer rijdend gekregen, er zit ook een nieuwe accu in. De auto blinkt er is echt een mooie wagen onder de laag vuil vandaan gekomen! Ook bleek dat er onder de niet-authentieke sport-achtige bekleding nog originele BX-bekleding zat. Die heb ik weer naar voren gehaald. De auto staat sinds vandaag bij Tom Vuijk in Amstelveen; die gaat haar keuren en een beurt geven. Ook hij was enthousiast over de toestand van de BX 150.000 km op de teller is ook niet slecht voor en ‘87-er. Foto’s volgen nog, dat beloof ik!

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 10 augustus 2005 01:46 AM
  [ # 28 ]
Wijs schreef:

Nog steeds zijn alle relevante onderdelen, “mannetjes” en adviesjes zeer, zeer welkom!

In de buurt van Amsterdam, een echte Citroen specialist uit Krommenie, heeft nog veel liggen voor een BX, Garage Rene Spaan. (http://www.renespaan.nl).

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 augustus 2005 02:26 AM
  [ # 29 ]
mpostma schreef:

Sohail, alias zx 1.4i begint ook aardig op stoom te komen trouwens!

Thanx Razz , mede mogelijk gemaakt door het advies van jouw en andere forumleden.

Binnenkort een koppeling/bak, waarschijnlijk die van David.tb z’n AX, ga vrijdag en anders zaterdag effe kijken waarom dat ding niet wil schakelen.

mpostma schreef:

Je voornaamste berperking ben je zelf. Met de nodige interesse en handigheid kom je een heel eind. Gereedschap is ook belangrijk. Als je begint heb je nog bijna niks en dan is het best lastig maar je kan steeds gereedschap bijkopen afhankelijk van hoever je wilt gaan met klussen.

Inderdaad, gewoon durven en steeds een stapje verder.
Zelf bereid ik de klusjes tot in de puntjes voor, doornemen van de vraagbaak/Haynes, onderdelen en gereedschap verzamelen, advies vragen op het forum.

Nog specifieke punten waarop je gezakt ben Confused:

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 oktober 2005 05:16 PM
  [ # 30 ]

En, is er nog nieuws?  Very Happy Hoe staat het er mee?

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook