Gebroken stuurstang C4
Citrolover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 02-11-2005

Gepost: 15 juli 2009 02:54 AM

Na een rit naar Zuid Frankrijk (nabij Nice) had ik problemen met wegrijden op dag 3 van de vakantie op de camping. Na uitstappen was de oorzaak direct duidelijk: Een afgebroken stuurstang bij mijn C4 coupe. Later besef je pas hoeveel geluk ik heb gehad: Wat als dit met 130 km/uur was gebeurd op de bochtige snelweg hier in de Cote d’Azur? Kon ik het dan nog navertellen? Vreemde is dat dit ‘s ochtends ontstaan is, direct na wegrijden vanaf de campingplaats. Ik heb de afgelopen tijd geen enkele stoep, object of wat dan ook geraakt wat eventueel een mogelijk verband hiermee zou kunnen houden. Wel is net voor vakantie na hinder van trillingen de linker wiellager vervangen (breuk stuurstang is rechts voor), maar verband hiertussen lijkt mij uitgesloten.

Kortom: Bij deze de foto’s, ik kan het nog navertellen…




C4 Coupé VTS, 1.6 16v, Noir Obsidien, Panorama dak, LPG

Profiel  
 
Toeters en bellen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 08-01-2007

Gepost: 15 juli 2009 03:04 AM
  [ # 1 ]

Zo hebben we allemaal wel eens iets onverwachts met de C4. Dit is wel schrikken Shocked

En inderdaad geluk dat het niet op de autoroute gebeurd is. Aan de andere kant: de C4 heeft 5 sterren in de crashtest, had je meteen weer een nieuwe leaser kunnen uitzoeken…..  Wink

Hoe heeft de leasemaatschappij dit opgelost? Of zit je nu nog met vervangende auto in Frankrijk?

Stand van de wielen op de eerste foto past wel goed bij de stand van de uitgeschakelde Xenon koplampen, lekker suffig naar binnen Laughing

Hoeveel heeft jouw C4 nu gereden trouwens? Die van mij is op een haar na uit z’n contract (kilometers…)  Sad

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 15 juli 2009 09:34 PM
  [ # 2 ]

Zo, die is van het fusee lichaam afgebroken ...das apart…

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 15 juli 2009 09:44 PM
  [ # 3 ]

Metaalmoeiheid? Het ziet er echt bizar uit, en wat citroënmonteurtje zegt, gewoon van het fuseelichaam afgebroken. Daar moet toch iets serieus aan de krek zijn. Misschien even je topic naam aanpassen, je stuurstang is namelijk nog prima lijkt het Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 juli 2009 10:34 PM
  [ # 4 ]

Niet om akelig te doen, maar ben je de enige geweest die laatstelijk in deze auto heeft gereden?
Rijden er meer mensen in en hebben die wel misschien stoepranden of wat dan ook geraakt?

Niet om nou knuppels in hoenderhokken te gooien, maar gewoon een vraag naar aanleiding van een toch wat vreemde schade.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 15 juli 2009 10:54 PM
  [ # 5 ]

Mja dat is wel effe schrikken en geluk hebben. Een kennis van men vader heeft enkele jaren terug exact hetzelfde gehad met zijn SL bij het oprijden van een parking.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 16 juli 2009 02:04 AM
  [ # 6 ]

Zo, jij hebt erg geluk gehad!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2009 02:05 AM
  [ # 7 ]
picassoke schreef:

....Een kennis van men vader heeft enkele jaren terug exact hetzelfde gehad met zijn…..

Het zal ook eens niet….zucht…. Rolling Eyes

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 16 juli 2009 02:22 AM
  [ # 8 ]

Als ze de fusee eruit hebben gehad om een nieuw wiellager te monteren zou het best wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Ik denk dat ze met de luchtratel de stuurstang (te) te vast hebben gezet waardoor er rare krachten op gekomen zijn.

Het lijkt me stug dat het door metaalmoeiheid komt. Je ziet ook duidelijk dat ie bij de bevestigingskogel is afgebroken.

Meestal moeten die met een momentsleutel vastgezet worden, maar vaak zie je in de garage men vlugvlug de luchtratel gebruiken….

Staaltje van lompigheid van de reparerende garage??

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 16 juli 2009 02:46 AM
  [ # 9 ]

Dit ziet er eerder naar uit dat de fusé niet correct is afgesteund tijdens het in/uitpersen van het lager.
Als de fusé op het oog van de stuurkogel lag terwijl er enkele tonnen hydraulische druk op staat word deze aardig overbelast.

Weet je zeker dat men het linker lager heeft vervangen?

Groet, Piet

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 16 juli 2009 03:26 AM
  [ # 10 ]

Jouw optie lijkt me ook nog een goeie Piet,

Ik vind het wel erg toevallig dat ze eerst een wiellager vervangen, en dat nu deze schade ontstaat…..

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 juli 2009 03:55 AM
  [ # 11 ]

Ik denk niet dat het komt door een enthausiaste monteur met een luchtratel. Dan zou het oog wel gebarsten zijn en de breuk zit vlak achter de breuk.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2009 08:58 PM
  [ # 12 ]

Re: Gebroken stuurstang C4

Citrolover schreef:

Wel is net voor vakantie na hinder van trillingen de linker wiellager vervangen (breuk stuurstang is rechts voor)

Dus, het verhaal over het verkeerd afsteunen kan volgens mij niet van toepassing zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 16 juli 2009 09:38 PM
  [ # 13 ]

DIT MAG EN KAN TOCH NOOIT GEBEUREN


Als ik het fuseelichaam zie op de foto en alle bevestigingsbouten lijkt deze niet kortgeleden losgenomen te zijn.


De breuk is zo te zien volledig “vers”, er heeft dus niet al een langere tijd een scheur ingezeten.


Maar wat is er gebeurt, ik weet het niet.


Ook al vertoon je hufterig gedrag met een hamer of zet je de fuseekogelmoer te vast dan mag dit nog niet gaan scheuren.


Wat een pokkemateriaal.


Je hebt veel geluk gehad, als dit een breuk is die zonder aanwijsbare reden is ontstaan, dan mag Citroen dit zeer serieus gaan onderzoeken.

Profiel  
 
Citrolover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 02-11-2005

Gepost: 19 juli 2009 01:25 AM
  [ # 14 ]

Even een wat late reactie i.v.m. matige internet verbinding op de Campinig. Dan maar een gezamenlijk antwoord op alle reacties waarvoor dank.

Mijn C4 heeft nu 75.000 km gelopen.
Ja, ik ben de enige die er de laatste maand in heb gereden en op een normaal stoeprandje zachtjes meenemen tijdens het inparkeren na heb ik niets geraakt.

De linker wiellager is idd. vervangen, maar ik ben niet geheel zeker of er niet aan de rechter gesleuteld is. Ik had last van een lichte trilling, alsof je over een betonplaten wegdek reed en onduidelijk (ook voor de dealer) was exact te traceren waar dit zat. Na onderzoek heeft men de linker wiellager vervangen, echter sluit ik niet uit dat men ook rechts “gekeken” of iets voor onderzoek opengemaakt heeft.

Inmiddels heb ik mijn auto weer terug, na 2 dagen een huurauto via de leasemaatschappij gekregen te hebben en het rijdt weer prima.

Bij de garage kreeg ik de oude onderdelen mee terug, maar of ik die helemaal mee neem terug naar Nederland…(dat gewicht kost me 6 wijnflessen ruimte) en wat doe je ermee..niets toch? Of laten onderzoeken?

De vervangen aandrijfas is wel wat krom, maar dat is zeer waarschijnlijk na de breuk ontstaan doordat deze een klap heeft gekregen en nog een paar meter mee doorgereden is en vervolgens (met handmatig bijdraaien wiel) geparkeerd is en de takel op en af is gesleept (Op de foto zie je ook een kras binnenzijde velg dat deze er overheen gedraaid is).

Concluderend: Ik nam het aanvankelijk nogal lakoniek op: Leasemaatschappij zorgt maar voor reparatie, maar later toch wat schrik hoe het anders gelopen had kunnen zijn een dag later op de bochtige snelweg naar Monaco.

Dank voor de reacties.

C4 Coupé VTS, 1.6 16v, Noir Obsidien, Panorama dak, LPG

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook