Lijkt op een stroomstoring, ik had laatst hetzelfde met mijn Renault Megane . Bij was er een zekeringkast verrot, gaf de abs unit ook z’n storing
Bijna elk merk, heeft wel een interessant model…..
Volgens mij kan je dan het beste de algehele abs unit eens uitwisselen. Dit zit links voorin de auto en is te zien op de foto op pagina 2. Misschien heeft iemand anders (Marco ) nog zo’n ding liggen en kun je het even uitwisselen. De klep wordt namelijk als ik het goed heb, aangestuurd door de relais. Als die kapot is, kom je uit op de oplossing zoals ik ook heb gedaan, dus uitwisselen van de unit.
Succes!
enne, blij met je kastje ?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Jazeker blij met m’n kastje! veercomputer ook weer gereset! Simpel, doch effectief dat ding en het scheelt mij weer knutselen.
Maarreh, de ABS-unit op het hydraulisch blok dus, daar wilde ik al eens de stekker van bekijken. Als daar niets aan te herstellen valt zal ik eens contact opnemen met Marco.
Groetjes Erik!
Misschien valt er wel wat zelf te herstellen hoor, als daar natuurlijk het probleem ligt. Je kunt ongetwijfeld diodes solderen, weerstandjes vervangen of doorgebranden printjes weer sluitend maken. Ik had er geen tijd voor, dus heb ik voor de Marco oplossing gekozen
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Goed, hoe kom ik het beste bij die computer op het ABS-blok? Van onder de auto, of het wiel eraf?
Groetjes Erik!
Zo, vandaag even het kastje onder de auto vandaan gesleuteld - leuk klusje bij een V6 automaat - en toevallig kwam een vriend aanzetten met een echt diagnoseapparaat. Daar kan jouw kastje toch echt niet tegenop, Frank! Na demontage uitgelezen, en - heel verrassend - staan alle electrokleppen in storing maar die zijn nog steeds uitwisbaar, de enige code die bleef staan op het apparaat was dus weer “22 - Veiligheidsrelais ABS”. Gaat het hier om het relais in de zekeringenbox, het relais van het gedemonteerde kastje of iets in de ABS-computer zelf?
Groetjes Erik!
Tja Lampie, ik ken mijn eigen beperkingen en die van mijn kastje
Het is inderdaad geen fijne klus, vooral de achterste boutjes zijn onmogelijk. Ik denk dat je het snelste af bent om een andere relais te halen. Je kunt de unit niet uit elkaar trekken zonder plastic kapot te maken, en er zit geen standaard vervangbare relais in het kastje.
Op pagina 1 of 2 staat nog hoe je de pinnen kunt doormeten, misschien kom je daar verder mee?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ach, maar jouw kastje doet z’n werk prima hoor!
Tijdens het demonteren ontzettende ruzie gehad met de middelste 9-polige stekker, waarvan ik maar geconcludeerd heb dat dit een massastekker is, heb het veertje met geweld eraf moeten halen en toen ging die stekker er nog moeilijk af. Kastje nagemeten, helemaal tiptop, net als de stekkers die er keurig netjes uitzagen (niet gecorrodeerd).
Dus kastje teruggeplaatst, één voor één de stekkers erop en telkens controleren op storingen en wisbaarheid. En jawel, na het aansluiten van de massastekker ging eindelijk het lampje uit. Heeft die stekker dus al die tijd niet goed gezeten.
Code 22 betekent dus: Controleer de voeding van het ABS-relais op het hydraulisch blok.
Enne, het beste kun je er van boven bij, nadat je de accubak weggesloopt heb Alleen betekent dat in mijn geval het halve motorruim leegmaken, dus maar van onder gewerkt.
Ik was voor het klusje bang dat het ABS-relais boven op het hydraulisch blok zou zitten.
Groetjes Erik!
He, das een meevaller! Relaxt! Was het altijd maar zo makkelijk!
Het is wel een beetje vreemd, want die plek krijgt niet zoveel rotzooi of vocht te verduren volgens mij. Nouja, controleren kan dus geen kwaad!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ja, het was ook allemaal schoon en netjes, alleen die middelste stekker zat niet goed en gaat ook moeilijk los en vast, misschien is er al eens aan gerommeld. Code 22 slaat in ieder geval echt op dat relais, of daarmee nou daarmee de voeding of werking bedoeld wordt weet ik niet zeker: geen voeding betekent natuurlijk ook niet schakelen ...
Tip: als er wat mis is met dat relais blijft het ABS-lampje ook continu branden, in alle andere gevallen gaat deze 3 seconden na aanzetten contact uit, als er dan wat anders is gaat ie na het starten van de motor weer aan. En als de diode in beide richtingen doorslaat gaat het ABS-lampje knipperen.
Groetjes Erik!