Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hallo allemaal,
Net als bij vele XM 2 rijders onder ons is nu ook mijn info display aan het haperen.. ( het linker display dus)
Er is een duitse site met info hoe dit te repareren, maar ik ben toch ook benieuwd of er op het forum al iemand is die het display heeft hersteld!
Een nieuwe kost 524 euro, ex btw….. een goede gebruikte of gerepareerde nog steeds rond de 200 ex.
graag uw reactie mede zwevers!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Toevallig heeft mijn vader dat ding net vervangen op zijn Xm. Het vervangingsdisplay kwam van Bart Ebben http://www.bartebben.com/ . Ik weet uit mijn hoofd niet wat hij ervoor betaald heeft, maar ik geloof niet dat het zo veel was.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
eviltwin schreef:Toevallig heeft mijn vader dat ding net vervangen op zijn Xm. Het vervangingsdisplay kwam van Bart Ebben http://www.bartebben.com/ . Ik weet uit mijn hoofd niet wat hij ervoor betaald heeft, maar ik geloof niet dat het zo veel was.
Bij De Vos in Beneden-Leeuwen ben je meestal goedkoper uit dan bij Bart-Hebben.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het probleem van het info-display is weer opgelost.
Zie de ondertaande link!
Wel even een Duits-Nederlands woordenboek opzoeken, en geduld hebben!
Het resultaat is geweldig!
http://citdoks.de/anleitung.php?cr_id=114
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Kijk, dit soort informatie, daar kun je wat mee. Ik denk dat je dit algemeen bekend moet maken want het lijkt wel of iedereen er mee te kampen heeft. Ik hoor het vaak in ieder geval.
R
ik ga die contacten niet schoonmaken daar ze keurig vastgelijmd zitten ..
jammer; dacht dat ze loszatten maar blijken dus vastgelijmd te zitten
kun/ga nu in iedergeval de lampjes vervangen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, die contactstrip zit dus vast gelijmd.
heet maken met de fonh, en dan voorzichtig!!!!! losmaken.
Daarna kun je die contacten met een hard gum schoonmaken, en dan zet je die contactstrip weer vast, op dezelfde plaats als ie zat.
zorg er dus voor dat die contact-draadjes weer op de zelfe plek komen.
Het contact-stripje hoef je niet meer te vast te lijmen, want deze word aangedrukt door dat zwarte schuimachtige rubbertje.
Ik heb, om er zeker van te zijn dat er goed contact werd gemaakt, onder die zwarte rubberring een dun draadje gelegt, nu word alles goed aangedrukt als je de schroefjes vastzet.
Bij mij goed gelukt, werkt als nieuw, en kost maar een uurtje of twee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aangezien mijn Duits niet al te best is heb ik mijn computer het stuk laten vertalen. Ik heb de vertaling wat aangepast omdat de computer er grammaticaal niets van bakte . Als je nog iets tegenkomt wat niet klopt laat het even horen. Dan pas ik het aan.
Hier volgt een Nederlandse vertaling van de uitleg om een info display te reviseren:
Ontmantel Informatie Display:
Draai de torx-schroeven beneden los (zijn goed te zien)
De midelste rij schakelaren (mist, alarmlichten enz.): de cover naast de schakelaars verwijderen, daar zit een schroef achter.
De middelste ventilator (lüfter mitte?): de cover van de draaischijf losmaken. Hier is de volgende schroef zichtbaar.
(Tachoschacht?): twee schroeven goed zichtbaar.
Naar het einde het stuur geheel eruit en naar beneden plaatsen. In de verdieping zijn twee afdekplaten links en rechts zichtbaar. Daar achter zit de laatste schroef.
Nu kan de bericht console (anzeigekonsole) eruit gehaald worden. Dan de tachoschacht inclusief ventilator eruit halen.
Haal de bericht consoles naar voren en de 4 stekkers losmaken. Deze zijn gezekerd. Druk deze in en haal de stekkers los.
Onttrek nu de consoles naar boven en leg hem rechts weg. De kabels van de klimaatcontrole zitten er nog aan. Een wit kort koppelstuk gaat makkelijk los. Een lange zwarte die beveiligd is gaat moeilijk los.
Nu eerst een kop koffie om tot rust te komen. : -)
NIET HET GLAS UITBOUWEN!
Met een torx schroevendraaier (afmeting de 2 schroeven van de binnenste (platina?) losmaken. Aan deze (platina?) zit het contactfolie aan het glas. Als de schroeven eraf zijn, voorzichtig het (platina?) van het contatfolie losmaken (kleeft iets).
Nu met een schoon vlakgommetje de contacten op het folie schoonmaken. Je moet echt hard gummen, er mogen geen sporen achterblijven. Je kan ook schuurpapier gebruiken (fijn, 800). Als de contacten er weer metaalkleurig uitzien kun je een wattenstaaf insprayen met contaktspray en de contacten insmeren. Nu kun je de (platina?) opnieuw vastschroeven en de display testen.
Omdat je alles nu toch los hebt kun je gelijk de andere lampen van de gehele display wisselen. Dit scheelt je een heleboel tijd!
Veel succes!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Flying Dutchman schreef:Aangezien mijn Duits niet al te best is heb ik mijn computer het stuk laten vertalen. Ik heb de vertaling wat aangepast omdat de computer er grammaticaal niets van bakte . Als je nog iets tegenkomt wat niet klopt laat het even horen. Dan pas ik het aan.
Hier volgt een Nederlandse vertaling van de uitleg om een info display te reviseren:
Ontmantel Informatie Display:
Draai de torx-schroeven beneden los (zijn goed te zien)
De midelste rij schakelaren (mist, alarmlichten enz.): de cover naast de schakelaars verwijderen, daar zit een schroef achter.
De middelste ventilator (lüfter mitte?): de cover van de draaischijf losmaken. Hier is de volgende schroef zichtbaar.
(Tachoschacht?): twee schroeven goed zichtbaar.
Naar het einde het stuur geheel eruit en naar beneden plaatsen. In de verdieping zijn twee afdekplaten links en rechts zichtbaar. Daar achter zit de laatste schroef.
Nu kan de bericht console (anzeigekonsole) eruit gehaald worden. Dan de tachoschacht inclusief ventilator eruit halen.
Haal de bericht consoles naar voren en de 4 stekkers losmaken. Deze zijn gezekerd. Druk deze in en haal de stekkers los.
Onttrek nu de consoles naar boven en leg hem rechts weg. De kabels van de klimaatcontrole zitten er nog aan. Een wit kort koppelstuk gaat makkelijk los. Een lange zwarte die beveiligd is gaat moeilijk los.
Nu eerst een kop koffie om tot rust te komen. : -)
NIET HET GLAS UITBOUWEN!
Met een torx schroevendraaier (afmeting de 2 schroeven van de binnenste (platina?) losmaken. Aan deze (platina?) zit het contactfolie aan het glas. Als de schroeven eraf zijn, voorzichtig het (platina?) van het contatfolie losmaken (kleeft iets).
Nu met een schoon vlakgommetje de contacten op het folie schoonmaken. Je moet echt hard gummen, er mogen geen sporen achterblijven. Je kan ook schuurpapier gebruiken (fijn, 800). Als de contacten er weer metaalkleurig uitzien kun je een wattenstaaf insprayen met contaktspray en de contacten insmeren. Nu kun je de (platina?) opnieuw vastschroeven en de display testen.
Omdat je alles nu toch los hebt kun je gelijk de andere lampen van de gehele display wisselen. Dit scheelt je een heleboel tijd!
Veel succes!
Mijn duits is niet zo goed maar platina staat denk ik voor printplaat.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Platina kan zijn: a de printplaat, b de contacten zijn van platina.
Let wel op, haal aleen de contactfolie los van de printplaat na dat je deze enigzins hebt warm gemaakt!!!
en haal de contactstrip absoluut NIET los van het glas!!!!
Zorg bij het terug plaatsen van de contactfolie, dat deze weer precies op de zelfde manier op de printplaat komt, zodat de contacten van de contactfolie en de printplaat weer netjes op elkaar komen, anders werken er nog steeds een paar pixels niet!!!
daarna testen. Als blijkt dat er nog steeds een paarpixels niet werken, kun je achter het rubber-ringetje wat de boel aandrukt een dun stukje electradraad plaatsen zodat de boel beter word aangedrukt.
bij mij is het perfect gelukt, dus met een beetje geduld en precisie kan het ook bij jullie!
Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Is dit deze werkwijze alleen voor de displays van de “slimme” uitvoeringen of werkt dit ook voor enkel klok en buitentemperatuur aanduiding ??
In mijn wagen doet die helemaal niets meer .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:Is dit deze werkwijze alleen voor de displays van de “slimme” uitvoeringen of werkt dit ook voor enkel klok en buitentemperatuur aanduiding ??
In mijn wagen doet die helemaal niets meer .
Walter
Ik heb geen idee, maar de simple klokjes zijn goedkoop te krijgen.
Genoeg sloop Xm’s hier bij ons!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hehe, het is me nu ook gelukt.
Was inderdaad even goed gummen maar nu kan ik dan ook alle foutmeldingen duidelijk aflezen
-Motorkap open (terwijl die netjes afgesloten is)
-ABS buiten werking
Maar daar zijn weer andere topics voor. Het loshalen en reinigen van de contacten is in ieder geval goed te doen!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Motorkap open is geheid een los draadje of een kapotte schakelaar. ABS buiten werking is een vervelende. Dat kan heel veel zijn. Varierend van een vieze sensor, tot slechte contacten in de aansluiting van de abs computer.
Domme vragen bestaan niet.
Weet er misschien iemand of het display van voor ‘94 uitwisslebaar is met het later type.
Dirk