Sinds eind juni ben ik de bezitter van een ZX furio 1.8i uit 1994, 148.000 km, rood (rose..), licht metalen velgen, spoiler, + 4 jaar aan APK rapporten, APK tot nov; voor slechts 750,—. (mijn 1e auto, goed begin is het halve werk;-))
Er zijn nog wat mankementjes op te lossen waarbij ik wel wat hulp en advies kan gebruiken (ik ben totaal leek wat auto’s betreft maar in het bezit van een vraagbaak en bovengemiddeld handig).
Nog te doen:
* remschijven + blokken voor vervangen: zijn tamelijk versleten hoeveel mm mogen ze slijten voor de APK, 2 ofzo?? Wat kosten 2 schijven + 2 set blokken (Girling). In de vraagbaak staat dat je eerst een deel van de remvloeistof moet aftappen, waarom/hoe/waar doe je dat?
* Dagteller is op geen enkele manier meer te resetten: Nokje afgebroken? Hoe demonteer je die?
* Is de roze waas over de lak weg te poetsen?
* Uitlaat v.a. kat. vervangen: Kun je dat zelf doen, ik heb (nog) geen las ervaring?
Reeds gedaan:
- Uitlaat verbogen om ‘rammel’ kwijt te raken.
- Slot achterklep vastgezet.
- Spoiler + 3e remlicht gerepareerd
- Wielbouten gangbaar gemaakt
kleur: werk jezelf in het zweet met commandeur 4, dat is een soort schuurmiddel dat de kleur weer naar boven haalt.
remmen; vervang gewoon je schijven en blokken. Kun je zelf prima doen en een set schijven nieuw kost rond de 60 euro, blokken iets minder dus voor nog geen 100 euro is voor klaar. Achter is wat lastiger.
Dagteller; idd , palletje afgebroken, heb ik ook, klote maar geen prio met laag budget.
Uitlaat kun je zelf vervangen vanag kat, maar zou gewoon naar de snelle fit gaan. Is ws goedkoper dan zelf doen.
gompy58 schreef:kleur: werk jezelf in het zweet met commandeur 4, dat is een soort schuurmiddel dat de kleur weer naar boven haalt.
remmen; vervang gewoon je schijven en blokken. Kun je zelf prima doen en een set schijven nieuw kost rond de 60 euro, blokken iets minder dus voor nog geen 100 euro is voor klaar. Achter is wat lastiger.
Dagteller; idd , palletje afgebroken, heb ik ook, klote maar geen prio met laag budget.
Uitlaat kun je zelf vervangen vanaf kat, maar zou gewoon naar de snelle fit gaan. Is ws goedkoper dan zelf doen.
Niet eerst commandant 3 gevolgd door 4? Hij is stevig verkleurd.
Ik wil wel een orginele uitlaat eronder, de auto is al erg lawaaig van zichzelf… (of komt dat doordat er al een provisorische reparatie in de pijp zit?) Een uitlaat bestaat uit 3 delen begreep ik (V-, T- en A demper of pijp(?), wat is het verschil??)?
commandant 3 ken ik niet. Er van uitgaande dat je de normale rode kleur hebt, dus geen metalic, lekker 4 gebruiken. ga er vanuit dat je lamme handjes krijgt. Stukje voor stukje doen. Niet eerst de hele motorkap en dan pas uitwijven, maar stukje doen en gelijk afronden. Je kunt het ook laten doen hoor, kost je ongeveer 90 eurie.
de kwikfit doet in principe geloof ik niet de hele uitlaat. Het eerste stuk, dat aan het blok zit, doen ze niet. Het risico dat de bouten breken bij oude auto’s is ze geloof ik te groot.
De kat mag je niet verwijderen. tussendemper is niet verplicht en kan je dus laten vevangen door een pijp.
gompy58 schreef:commandant 3 ken ik niet. Er van uitgaande dat je de normale rode kleur hebt, dus geen metalic, lekker 4 gebruiken. ga er vanuit dat je lamme handjes krijgt. Stukje voor stukje doen. Niet eerst de hele motorkap en dan pas uitwijven, maar stukje doen en gelijk afronden. Je kunt het ook laten doen hoor, kost je ongeveer 90 eurie.
de kwikfit doet in principe geloof ik niet de hele uitlaat. Het eerste stuk, dat aan het blok zit, doen ze niet. Het risico dat de bouten breken bij oude auto’s is ze geloof ik te groot.
De kat mag je niet verwijderen. tussendemper is niet verplicht en kan je dus laten vevangen door een pijp.
Heeft iemand nog tips over hoe je de uitlaat moet vervangen (klemmen of lassen?) en hoe je de dagteller moet demonteren?
Staat Hayes nog ergens op een server?
ZX-Cruiser schreef:Dagteller demonteren.. kan het gefixt worden? Ik dacht dat het gammel bleef..
Dat nokje van de dagteller is weer vast te zetten (als je het terug kan vinden) met secondenlijm, ik had het geprobeerd met goedkoop spul van de Praxis en daar beleef het niet mee zitten. Op mijn werk gebruik ik Loctite-406, een sterke en zeer sneldrogende secondenlijm, hiermee zou het moeten lukken.
@ZX-furio, ik heb ook nog wel een werkende dagteller liggen, heb namelijk ook interesse in het 16V paneeltje van ZX-Cruiser, vanwege de oliedruk/temp. meters enzo.
@ZX-Cruiser, wat mag dat 16V paneeltje kosten :
ZX-Cruiser schreef:Staat in een oud topic met diverse 16V spullen voor €50 te koop
Staat 189.000km dus je moet ff sjoemelen
Hoelang zou een boormachine moeten draaien om ‘m het klokje rond naar 160.000 te krijgen ????
welke snelheid zou je eigelijk hebben als je er een boormachine op aan sluit ???
gompy58 schreef:
Hoelang zou een boormachine moeten draaien om ‘m het klokje rond naar 160.000 te krijgen ????
welke snelheid zou je eigelijk hebben als je er een boormachine op aan sluit ???
Klein testje met mijn teller (ik heb ook een 16V teller gemonteerd) en mijn two-speed accuboor: op 200 1/min 20 km/h, op 550 1/min 50 km/h, dus zo 10 1/min per km/h.
Je moet dus al een boormachine met 2000 1/min hebben om 200 km/h te halen. Reken zelf maar uit hoe lang je dan moet boren.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?