david.tb schreef:Na het overrijden van de buurvrouw ops: kunnen we concluderen dat het niet in de bediening van de bak zit. Wordt dus een hele andere operatie
Hoe kom ik er nu achter of het de drukgroep of het lager betreft?
Als je hem openhaalt kun je het pas zien. Maar goed, het is sowieso wel aan te raden een complete koppelingsset aan te schaffen en te monteren.
Nou zie ik op masterbase een koppelingset staan, maar dat aanklikkende moeten er nog 2 platen, lager en drukgroep bij komen? Kom dan op 300+ Eurie??? Ai…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
mpostma schreef:Simpele test of te kijken of het nu echt niet in de bak zit (denk het niet persoonlijk). Zet hem in de 1e versnelling, trap de koppeling volledig in en stel de startmotor in werking. Zorg dat er niks voor je auto staat, want hij zal er ongetwijfeld vandoor gaan. Als je auto vooruit schiet bij het starten dan weet je heel zeker dat de koppeling niet goed ontkoppelt.
Heb je dit al getest? toen ik je net aan de tel. had zei je van niet :
david.tb schreef:Nou zie ik op masterbase een koppelingset staan, maar dat aanklikkende moeten er nog 2 platen, lager en drukgroep bij komen? Kom dan op 300+ Eurie??? Ai…
Nee zo duur is het niet, ik heb het masterbase programma op mijn PC en die vind met het kenteken van je AX een koppelingsset van €126 of €147. Welke je precies nodig heb hangt van het ORGAnr. van je AX af, de dealer kan je aan de hand van het chassisnr. exact vertellen wat je nodig heb.
Het koppelingssetje (imitatie LUK) bestaat uit een drukgroep, koppelingsplaten en een druklager. Bij een origineel Valeo koppelingssetje van de dealer zit nog een centreerding bij inbegrepen. Mijn ervaring tot nu toe is dat de dealer meestal niet heel veel duurder is, kijk maar naar je remschijven+blokken, dat was zelfs goedkoper dan het imitatiespul van Masterbase. En vergeet de 15% korting niet die ik krijg van de dealer omdat ze hofleverancier zijn van mijn werkgever
Prijzen zijn ex. btw.
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Simpele test of te kijken of het nu echt niet in de bak zit (denk het niet persoonlijk). Zet hem in de 1e versnelling, trap de koppeling volledig in en stel de startmotor in werking. Zorg dat er niks voor je auto staat, want hij zal er ongetwijfeld vandoor gaan. Als je auto vooruit schiet bij het starten dan weet je heel zeker dat de koppeling niet goed ontkoppelt.
Heb je dit al getest? toen ik je net aan de tel. had zei je van niet :
Heb die buurvrouw toch overreden… ?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Simpele test of te kijken of het nu echt niet in de bak zit (denk het niet persoonlijk). Zet hem in de 1e versnelling, trap de koppeling volledig in en stel de startmotor in werking. Zorg dat er niks voor je auto staat, want hij zal er ongetwijfeld vandoor gaan. Als je auto vooruit schiet bij het starten dan weet je heel zeker dat de koppeling niet goed ontkoppelt.
Heb je dit al getest? toen ik je net aan de tel. had zei je van niet :
david.tb schreef:Nou zie ik op masterbase een koppelingset staan, maar dat aanklikkende moeten er nog 2 platen, lager en drukgroep bij komen? Kom dan op 300+ Eurie??? Ai…
Nee zo duur is het niet, ik heb het masterbase programma op mijn PC en die vind met het kenteken van je AX een koppelingsset van €126 of €147. Welke je precies nodig heb hangt van het ORGAnr. van je AX af, de dealer kan je aan de hand van het chassisnr. exact vertellen wat je nodig heb.
Het koppelingssetje (imitatie LUK) bestaat uit een drukgroep, koppelingsplaten en een druklager. Bij een origineel Valeo koppelingssetje van de dealer zit nog een centreerding bij inbegrepen. Mijn ervaring tot nu toe is dat de dealer meestal niet heel veel duurder is, kijk maar naar je remschijven+blokken, dat was zelfs goedkoper dan het imitatiespul van Masterbase. En vergeet de 15% korting niet die ik krijg van de dealer omdat ze hofleverancier zijn van mijn werkgever
Prijzen zijn ex. btw.
Zorg wel dat je VAleo krijgt. Die rommel van Luk koppelt voor geen meter. Mijn donor XM werd met zo’n flutset ineens een heel rottig te berijden apparaat! Een Valeo koppeling grijpt altijd netjes soepel en zacht aan. Bij die Luk koppeling was het ineens “klats boem” aangrijpen. Iedereen die er toen in reed (ook ervaren XM turbodiesel piloten) lieten hem de eerste keer afslaan (moi incluis ops: ). Nu heb ik op zich niet zoveel bezwaar tegen een pittig aangrijpende koppeling, maar dan moet ie wel te doseren zijn. Bij die XM was het niet te doseren. Het schokte altijd, hoe zacht je ook probeerde te koppelen.
Maar wat je zegt: het geeft wel een mooie indicatie van de kosten.
Je kan ook bij IDDS Technique bestellen. Zij hebben wel Valeo koppelingssets. Sommige grotere automaterialenzaken hebben trouwens ook wel Valeo in hun programma.
David, een koppelingsset bevat alles al: koppelingsplaat, druklager, drukgroep. Verder nog nuttig om te vernieuwen: aandrijfaskeerringen, prise as keerring + schuifstuk priseas. Met het preventief vervangen van de vliegwielkeerring heb ik slechte ervaringen, dus die zou ik lekker laten zitten als ie niet lekt.
david.tb schreef:Heb die buurvrouw toch overreden… ?
Wat die leuke buurvrouw? nee toch
mpostma schreef:Zorg wel dat je VAleo krijgt. Die rommel van Luk koppelt voor geen meter. Mijn donor XM werd met zo’n flutset ineens een heel rottig te berijden apparaat! Een Valeo koppeling grijpt altijd netjes soepel en zacht aan. Bij die Luk koppeling was het ineens “klats boem” aangrijpen. Iedereen die er toen in reed (ook ervaren XM turbodiesel piloten) lieten hem de eerste keer afslaan (moi incluis ops: ). Nu heb ik op zich niet zoveel bezwaar tegen een pittig aangrijpende koppeling, maar dan moet ie wel te doseren zijn. Bij die XM was het niet te doseren. Het schokte altijd, hoe zacht je ook probeerde te koppelen.
Ah, dat wilde ik net vragen, hoe is een LUK setje, niet aan te raden dus.
Het klinkt me wel bekend in de oren, het schokken, hoe zacht je ook probeert te koppelen, mijn Xantia heeft dat ook. De monteur bij Chyparse die mijn Xantia de brug opreed had ook zoiets van, oeps de koppeling is wel “klats boem” zeg, ben bang dat er dus LUK-rommel inzit
Dag mensen
Ik heb vooralsnog geen mogelijkheden gehad om dit verhaal in de praktijk te continueren ivm wat rug problemen. Maar… dat is ook weer snel voorbij (hoop ik) en dan kan er wat gebeuren.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Vrijdag kom ik effe kijken of er nog hoop is voor de AX, in het ergste geval word het een koppeling vernieuwen.
In dat geval hou ik dit draadje aan voor advies en tips.
Update: De bakolie wordt nu vervangen, olie zeer donker en veel metaaldeeltjes aan de plug. Oei?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Nou koppeling dus…. Olie vervangen maar nog niet koppelen dus de koppeling moet er uit… Helaas wederom een duur geintje zo vlak voor de vakantie.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Nou koppeling dus…. Olie vervangen maar nog niet koppelen dus de koppeling moet er uit… Helaas wederom een duur geintje zo vlak voor de vakantie.
Was wel het meest waarschijnlijke. DAt er metaaldeeltjes aan de plug zitten en dat de bakolie donker is verbaast me niet zo heel erg als je nog een tijd hebt geprobeerd te schakelen met een slecht ontkoppelende koppeling. Laat ik zeggen dat de bak er niet beter van wordt. Het risico is dat je de synchromesh naar de vernieling helpt. Toch zou ik me er niet teveel zorgen om maken. Kan iets hakeriger gaan schakelen, maar hij zal het best doen. Die TU bakken zijn nauwelijks kapot te krijgen heb ik proevondervindelijk vastgesteld met mijn vorige BX (met dergelijke bak).
Succes.
Tsja, ik hoop dat ik het allemaal qua tijd en planning voor elkaar kan krijgen. Daar zit nu de grootste bottleneck. De reparatie moet gebeuren, daar ontkom ik niet meer aan, nu de mensen bij elkaar krijgen die ZX 1.4i kunnen gaan helpen als ik mijn patienten aan het helpen ben….
Ook hier zal waarschijnlijk wel een fotoreportage van komen, ZX heeft de foto van de bakolie reeds en zal die hier wel plaatsen, leuke aftrap voor een nieuwe fotoserie.
:photo
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Yep, koppeling stuk, na een gesprek met Gerard Maas was het snel duidelijk, de drukgroep en/of de diafragmaveer is stuk, waardoor deze niet of niet volledig vrij komt. Diafragmaveer kan lastig worden volgens mij, dat onderdeel zit niet inbegrepen bij een (Valeo) koppelingssetje.
Gerard Maas adviseerde ook om enkel en alleen een Valeo setje te monteren, het centreer hulpstuk zit volgens hem tegenwoordig niet meer in het setje. Verder gaf hij de tip om met een stukje hout (bezemsteel) in de opening te steken waar je de aandrijfas eruit haalt, dit zou ik dan moeten doen voordat ik de andere as eruit haal. Dit om de kroonwielen? te blokkeren anders zou ik de assen er niet meer (goed) inkrijgen, dit snap ik nog niet echt helemaal
Gerard, tot zover bedankt voor je advies en we duimen voor je gezondheid.
Het plan is om een dag uit te trekken voor demontage van het geheel, inspecteren onderdelen kopen en een andere dag om het weer te monteren.
Advies en tips zijn vanaf nu zeer welkom.
ZX1.4i schreef:Yep, koppeling stuk, na een gesprek met Gerard Maas was het snel duidelijk, de drukgroep en/of de diafragmaveer is stuk, waardoor deze niet of niet volledig vrij komt. Diafragmaveer kan lastig worden volgens mij, dat onderdeel zit niet inbegrepen bij een (Valeo) koppelingssetje.
Is al eerder gezegd, maar de diafragmaveer is een deel van de drukgroep. Vervang de drukgroep dan is het weer goed. Maar uiteraard ook de platen + druklager mee vervangen.
ZX1.4i schreef:
Gerard Maas adviseerde ook om enkel en alleen een Valeo setje te monteren,
Absoluut eens, maar daar hadden we het al over gezegd.
ZX1.4i schreef:
het centreer hulpstuk zit volgens hem tegenwoordig niet meer in het setje.
FF bij de dealer vragen, misschien hebben ze er nog een voor je liggen. Ik heb er nog wel een van een BE3 bak, als ik je er mee kan helpen. Maar ik durf niet te zeggen of dat hetzelfde is of uberhaupt bruikbaar.
ZX1.4i schreef:
Verder gaf hij de tip om met een stukje hout (bezemsteel) in de opening te steken waar je de aandrijfas eruit haalt, dit zou ik dan moeten doen voordat ik de andere as eruit haal. Dit om de kroonwielen? te blokkeren anders zou ik de assen er niet meer (goed) inkrijgen, dit snap ik nog niet echt helemaal
Niet druk om maken. Ik heb het zelf nog nooit gezien dat de kroonwieltjes daadwerkelijk verschoven. Bij een BE3 bak (waar ze dat in de vraagbaak ook bij adviseren) heb ik het geprobeerd om ze te verchuiven. Maar zelfs met het diff uit elkaar als je er makkelijk bij kan krijg je het niet voor elkaar de kroonwieltjes te verschuiven. Ook bij een TU bak heb ik het nooit voor elkaar gekregen ze te verschuiven. Meja, als je het toch veiliger lijkt, neem je een stuk karton, vouw er een koker van ter dikte van de aandrijfas en steek die in het diff (in het gat waarde aandrijfas uitkomt. Dan kan ie ook beslist niet verschuiven.
ZX1.4i schreef:
Het plan is om een dag uit te trekken voor demontage van het geheel, inspecteren onderdelen kopen en een andere dag om het weer te monteren.
Advies en tips zijn vanaf nu zeer welkom.
Lijkt me verstandig. ALs je je kwaad maakt, heb je die bak er binnen 3 uur naast liggen. Proffesionals hebben hem binnen 4 uur vervangen
Wanneer wil je het gaan doen?
Gr,
Marten.
mpostma schreef:ZX1.4i schreef:
Het plan is om een dag uit te trekken voor demontage van het geheel, inspecteren onderdelen kopen en een andere dag om het weer te monteren.
Advies en tips zijn vanaf nu zeer welkom.
Lijkt me verstandig. ALs je je kwaad maakt, heb je die bak er binnen 3 uur naast liggen. Proffesionals hebben hem binnen 4 uur vervangen
Wanneer wil je het gaan doen?
Mijn voorstel naar David is om zondag de boel te demonteren, e.e.a. hangt af van zijn werkrooster. Eind van de maand heb ik weer storingsdienst met aansluitend een korte vakantie, het moet daarvoor dus in orde zijn als David dat wil. Het weer buiten word steeds natter en kouder en de dagen worden korter.