1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
gele koplampen!
coupéVTR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 05 augustus 2005 07:00 PM

Wellicht dat ik het over het hoofd heb gezien tijdens mijn speurtocht op dit informatierijke forum, maar zoals het een echte Franse wagen betaamd, wil ik graag gele koplampen in mijn coupé!

Wie weet waar ik gele koplampen kan kopen?
Ik heb al gezien dat lampen monteren bij een Xsara Coupé met een neus type-2 mogelijk is (met wel flink wat prutsen, maar dat heb ik er graag voor over!)

Alvast bedankt,
DJ

Citroën roels!

Profiel  
 
Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 05 augustus 2005 07:05 PM
  [ # 1 ]

Re: gele koplampen!

coupéVTR schreef:

Wellicht dat ik het over het hoofd heb gezien tijdens mijn speurtocht op dit informatierijke forum, maar zoals het een echte Franse wagen betaamd, wil ik graag gele koplampen in mijn coupé!

Wie weet waar ik gele koplampen kan kopen?
Ik heb al gezien dat lampen monteren bij een Xsara Coupé met een neus type-2 mogelijk is (met wel flink wat prutsen, maar dat heb ik er graag voor over!)

Alvast bedankt,
DJ

In type II zitten H7 lampen in. Ik ben nog geen gele H7’s tegen gekomen. Als je ze weet te vinden hoor ik het graag van je!

Profiel  
 
Timski
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 21-06-2005

Gepost: 07 augustus 2005 02:32 AM
  [ # 2 ]

Niet doen. De lichtopbrengst is veel slechter met geel licht dan met gewoon wit licht. Waarom denk je dat er geen auto’s standaard meer mee worden uitgerust? Ik begrijp heel goed dat je iets van retro wilt, maar dit lijkt me niet zo’n goed idee.Even goede vrienden hoor Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 augustus 2005 02:39 AM
  [ # 3 ]

volgens mij zijn ze er wel kijk maar op google en dan op h7 gold

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 augustus 2005 03:02 AM
  [ # 4 ]

Je kan gele overzet-kapjes kopen. Ik heb ze er zelf ook op zitten in mijn GS, en binnenkort ook op mijn 2CV.
Je kan ze kopen bij Duckservice voor iets van €15,- per 2 stuks. Dit is inclusief lampen, als de lampen kapot zijn kan je het kapje overzetten op de nieuwe lamp.

Wat licht opbrengst betreft, natuurlijk zal zo’n geel filter je wat lichtopbrengst kosten. Daar staat tegenover dat je bij geel licht veel meer contrast ziet. Hierdoor zal je meer kunnen zien in donker.
EN dit is geen broodje aap-verhaal. Nacht/mist brillen (ik heb er zelf ook eentje) zijn ook geel. En die hebben hun nut reeds bewezen.
Het is dus heel goed mogelijk om meer te kunnen zien met minder licht, het gaat hem ook om het soort licht.

Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van wat je zelf prettig vind. Ik kies in ieder geval voor geel, niet alleen omdat het ik het mooi vind staan maar ook om de eigenschappen van geel licht.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 07 augustus 2005 12:48 PM
  [ # 5 ]

Wat licht opbrengst betreft, natuurlijk zal zo’n geel filter je wat lichtopbrengst kosten. Daar staat tegenover dat je bij geel licht veel meer contrast ziet. Hierdoor zal je meer kunnen zien in donker.
EN dit is geen broodje aap-verhaal. Nacht/mist brillen (ik heb er zelf ook eentje) zijn ook geel. En die hebben hun nut reeds bewezen.
Het is dus heel goed mogelijk om meer te kunnen zien met minder licht, het gaat hem ook om het soort licht.

Volgens mij is dit onzin. Bij een (nacht)bril ontvang je licht en dat is heel wat anders dan dat je licht verzendt. Het principe van een nachtbril is volgens mij dat je het licht filtert en alleen het infrarode licht doorlaat. Bovendien was er in Frankrijk een andere reden dat daar vroeger met geel licht werd gereden volgens mij. ( iets met herkenning van legervoertuigen tav andere landen en geel licht zou minder snel verblinden.) Ze zijn er in Frankrijk van afgestapt omdat geel licht een mindere lichtopbrengst heeft dan wit… Wink
Dat komt omdat je met geel licht niet alles kunt belichten en met wit licht belicht je wel alles. (natuurkunde).
Het enige voordeel van geel licht is dat het minder weerkaatst. Dus de witte strepen op de weg komen minder hard je oog binnen. Met slechte weersomstandigheden komen ze dus helemaal niet binnen.
Ik zal het nog eens exact opzoeken, anders reageert hier wel iemand op die het kan weerleggen en/of aan kan vullen.

Jeroen

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 augustus 2005 01:22 PM
  [ # 6 ]
toniclight schreef:

Volgens mij is dit onzin. Bij een (nacht)bril ontvang je licht en dat is heel wat anders dan dat je licht verzendt.

Natuurlijk is ontvangen iets anders als verzenden, maar dit neemt natuurlijk niet weg dat er een aantal overeenkomstige eigenschappen zijn.
Zo is het gras in donker groener bij zowel een nachtbril en wit licht of zonder nachtbril en geel licht.
Of je het prettig vindt of niet, het is wel een feit dat er, door de aanwezigheid van meer kleurcontrast, gemakkelijker onderscheid tussen objecten kan worden gemaakt. 

Daarbij komt in mijn geval dat het argument “verminderde lichtopbrengst”  volledig onzin is. Ik heb immers mijn oude Duplo lampen vervangen door halogeen + gele kapjes. De lichtoprengst is nu vele malen groter dan de standaard lampen.
En het verlies aan lichtopbrengst is natuurlijk altijd op te vangen door een lamp met meer vermogen. Dat probleem is dus volledig weg te strepen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 augustus 2005 01:58 PM
  [ # 7 ]
Blueduck schreef:

Die overzetkapjes zijn er toch alleen voor h4 lampen??

Die kapjes kan je gewoon overzetten. Het metalen stukje onder het glas van de lamp is even groot volgens mij.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 08 augustus 2005 01:42 AM
  [ # 8 ]

Daarbij komt in mijn geval dat het argument “verminderde lichtopbrengst” volledig onzin is. Ik heb immers mijn oude Duplo lampen vervangen door halogeen + gele kapjes. De lichtoprengst is nu vele malen groter dan de standaard lampen.

Voor een eerlijke vergelijking zou je dan natuurlijk duplo wit met duplo geel moeten vergelijken. Of in jouw geval halogeen wit met en zonder gele kapjes. Wat je nu doet is peren met appels vergelijken vind ik.

Geel licht is wit licht zonder blauw. De kleur blauw wordt eruit gefilterd. Geel licht heeft gewoon minder licht. De witte strepen op het wegdek zijn met geel licht bijvoorbeeld minder duidelijk.

Het principe van een nachtbril is volgens mij dat je het licht filtert en alleen het infrarode licht doorlaat.

Hier beweer ik onzin! Het principe van een nachtbril is dat door het gele filter de kleur blauw niet wordt doorgegeven. Daardoor wordt het beeld inderdaad contrastrijker.

Ik vind wat betreft de verkeersveiligheid wit licht te preferen boven geel licht omdat wit licht gewoon meer licht geeft. De voordelen van geel licht ( minder verblindend en contrastrijker) vind ik niet opwegen tegen de voordelen wat wit licht heeft.

De nieuwste Philipslampen hebben trouwens drie soorten licht in één lamp.


 

In dit artikel kun je ook wel iets afleiden over het effect van wit en geel licht!

Jeroen

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 08 augustus 2005 02:02 AM
  [ # 9 ]
toniclight schreef:

Voor een eerlijke vergelijking zou je dan natuurlijk duplo wit met duplo geel moeten vergelijken. Of in jouw geval halogeen wit met en zonder gele kapjes. Wat je nu doet is peren met appels vergelijken vind ik.

Wat is er mis met een appel/peren vergelijking. Ik wil alleen maar zeggen dat een van de 2 argumenten is op te vangen door een lamp met een hogere lichtopbrengst te gebruiken.
Natuurlijk heb je dan een lager rendament, maar dat zou mij persoonlijk bijzonder weinig kunnen schelen.

Ik vind wat betreft de verkeersveiligheid wit licht te preferen boven geel licht omdat wit licht gewoon meer licht geeft. De voordelen van geel licht ( minder verblindend en contrastrijker) vind ik niet opwegen tegen de voordelen wat wit licht heeft.

Ach, dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad om de witte strepen op het wegdek te zien. Dat is het probleem ook niet, de moeilijkheden zitten hem in de dingen die weinig kontrast hebben. En dan kom je met geel een stuk verder!

Maar goed, een ding is duidelijk. Geel licht is niet gevaarlijk, het staat mooi en kan qua eigenschappen in je smaak vallen.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 08 augustus 2005 02:42 AM
  [ # 10 ]

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad om de witte strepen op het wegdek te zien. Dat is het probleem ook niet,

Dat kan natuurlijk wel degelijk een probleem zijn. Denk maar eens aan regen, slechte kwaliteit van de bestreping etc.

Ach, dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie.

de moeilijkheden zitten hem in de dingen die weinig kontrast hebben. En dan kom je met geel een stuk verder!

Laat ik daar met wit licht nu nooit problemen mee hebben… Wink

Enfin, het wordt een herhaling van zetten. Daar gaat het draadje niet over. Wilde alleen maar objectief adhv wat “natuurkunde” proberen te weerleggen dat geel licht zeker niet veiliger is dan wit licht. Dat werd namelijk gesuggereerd.
Met beide lichtsoorten heb ik veel ervaring. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar wit licht!
En dat geel licht beter staat in franse auto’s is persoonlijk. Bij een klassieker vind ik dat ook wel. Bij een nieuwe vind ik het niet.

Jeroen

Profiel  
 
coupéVTR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 08 augustus 2005 05:37 PM
  [ # 11 ]

helaas is er blijkbaar geen kant & klaar antwoord op de vraag naar gekleurde koplampen, jammer!

...vraag me af of een potje gele glasverf en de betere huisvlijt wat zou helpen…  ( en als dat niet werkt anders toch maar eens die hoesjes van Duckservice proberen, of de H7 gold)

thx anyway!

Citroën roels!

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 08 augustus 2005 05:43 PM
  [ # 12 ]
coupéVTR schreef:

helaas is er blijkbaar geen kant & klaar antwoord op de vraag naar gekleurde koplampen, jammer!

...vraag me af of een potje gele glasverf en de betere huisvlijt wat zou helpen…  ( en als dat niet werkt anders toch maar eens die hoesjes van Duckservice proberen, of de H7 gold)

thx anyway!

Misschien hier nog eens kijken:

  \

Weet dat Osram veel heeft op dit gebied en er staat me iets bij dat ze veel lampen in het geel hebben.
Op deze PC (kinderen) heb ik geen adobe dus ik kan het niet voor je opzoeken.. Wink

Jeroen

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 08 augustus 2005 05:52 PM
  [ # 13 ]

Wat ik van natuurkunde onthoude heb, is dat geel licht een golflengte heeft van 900 nanometer. Het menselijke oog is het meest gevoelig voor licht van 900 nanometer. Geel licht dus. De bedoeling van de Fransen destijds was om alleen licht dat je gebruikt, geel licht dus, uit te stralen en daardoor geen verblindend licht of strooilicht op je tegemoetkomers af te vuren. In Nederland is mistlicht ook lange tijd geel geweest voor de meeste auto’s. Geel licht is verdwenen in de jaren tachtig voor export en begin jaren negentig met de Europese eenheidswetgeving.

Zelf interesseert het met weinig. Op mijn Snoek hoort geel licht (witte H4’s met gele kapjes en witte H1’s in gele kapjes die in de reflector geklemd zitten. Die laatste kun je wellicht ook in andere moderne lampen zetten??). Zo herken je vaak ‘s-nachts andere DS’sen of ander klassiek Frans spul. En laatst stak ik met m’n gele beamen de ogen uit van een Duitse TA-rijder. In Duitsland is geel licht Verboten!....Schade was? Laughing  Laughing———-  Laughing  Laughing

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 08 augustus 2005 06:00 PM
  [ # 14 ]
M&M schreef:

  Gele lampen draadje   Wink

Wist niet dat dat bestond.
Zit een heel draadje van een ander te verzieken.. Wink  Surprisedops:

Jeroen

Profiel  
 
Xsara VTR-Boy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 19-03-2005

Gepost: 16 augustus 2005 12:59 PM
  [ # 15 ]

Gekleurde lampjes, allemaal mooi en wel, maar hoe zit dat met de autokeuring?
of gauw terug even de originele lampen er in?
Mijn originele lampen H7 waren al na 2 jaar stuk.
Bij het vervangen van deze lampen (met een beetje handigheid en schrammen op je handen llukt dat wel want die fucking stappenmotor zit lelijk in de weg)
heb ik ook opgemerkt dat de binnenste reflector, dus niet de grote buitenste, maar die kleine waar de lamp eigenlijk inzit en aan bevestigd wordt, vanbinnen helemaal zwart ziet en er fijne brokjes zwart stof inliggen, het is net of de verflaag van deze spiegel is er helemaal afgebrand, Ik werd er gek van, dat mag toch niet na twee jaar? of is deze reflector niet spigelend? normaal moet die het licht toch reflecteren naar de grote reflector en die weerkaatst het licht dan uiteindelijk naar buiten?

Wie heeft hier ervaring mee? is die binnenste reflector waar de lamp inschuift en waar de lamp aan bevestigd is reflecterend, heeft ze gewoon een metaalkleur of is die normaal zwart?

electronica, uitgaan, muziek

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook