Ik was op zoek naar een goedkope oplossing om mijn CX toch van velgen te voorzien met (goedkopere banden)
Originaliteits freaks zullen het waarschijnlijk niet uit staan maar toch.
Zetje velgen hebben mij €65,- gekost en de banden op de velgen komen onder de oude velgen van mijn C5 (waar straks winterbanden onder komen) zie ook het topic op C5 forum
wat moet ik hier nu weer neer zetten?
Hmm…, foto van de volledige zijkant zou me misschien kunnen overtuigen. Maar de eerste indruk: nee.
Wij hebben zelf een 147 met die velgen. Die zou ik eigenlijk al willen vervangen, omdat ik ze gewoon niet mooi vind.
Citroënloos

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb voor ‘lelijke’ velgen gekozen, omdat ik deze niet zo mooi vind bij een CX. Origineel hoeft niet, mag natuurlijk altijd wel, maar hoeft niet. Mijn keuze zou dan op een toch minder ‘drukke’ velg gevallen zijn. Deze velgen vind ik te gecompliceerd, als je het zo wilt noemen, voor de lijn van een CX.
Sorry.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou ook graag een foto van de zijkant zien voordat ik mijn mening geef
Ik kan je al wel vast vertellen dat er niets gaat boven de orginele Turbo velgen, maar er zijn alternatieven die er best mee door kunnen

Totaal aantal Berichten: 555
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
ik vind het ook niet passend bij de sobere lijnvoering van de CX.
BEsuper schreef:ik vind het ook niet passend bij de sobere lijnvoering van de CX.
Ik vind dat de CX alles behalve een sobere lijnvoering heeft! Voor die tijd was het een heel vooruitstrevende auto
De renault 25 van toentertijd had een sobere lijnvoering
Ik vind dat Citroen vroeger en nu hele mooie sierlijke of strakke lijnen heeft die vooral aanspreken en opvallen!
Heb er een foto bijgezet van de zijkant
Volgens mij is er niet veel keus in velgen voor de CX en als je al iets zoekt voor de CX kom je veelal bij ALFA terecht..
Dus ik laat bij deze zien dat er een voor mijn gevoel dan een goed alternatief is!
Ik denk nu dat ik voor het vervangen van de banden nu +/- € 250,- kwijt ben en dat ben je al kwijt voor 1 TRX en dat is me net te veel van het goede
Als ik een auto in showroom staat heb wil ik er wel orginele trx onder hebben

Totaal aantal Berichten: 3839
- CX 2200
- CX 2200
Ik vind ‘open’ velgen gewoon niet mooi op een CX.

Totaal aantal Berichten: 555
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Het lijnenspel van de CX is opgebouwd uit slechts enkele lijnen. Geen enkele lijn kan worden weggedacht. De flanken zijn kaal op 2 lijnen na: een lijn van de koplamp, over de hoek van de voorruitstijl, en die uitsterft op de achterdeur, en een lijn die bij de B-zuil die eindigt in de knik van de achterlichten. Dat vind ik meer design dan dat déjà-vu ‘neepje’ in de R25. De R25 is nogal saai en de lijnvoering ontbeert de dynamiek die de CX wel heeft. Neepjes kunnen ook echt elementen zijn waarrond de lijn van de auto is opgebouwd, zoals de oer-NSU RO80 waarin het neepje doorloopt in de koplampen. Die neepjes zijn het handelsmerk van Luthe, net zoals dat Opron vaak iets raars doet met de achterruit.
De CX is een aalgladde wagen, waarvan de detaillering subtiel is. Subtieler dan van de DS bijvoorbeeld. Precies in dat gladde zit hem voor mij het chique van de CX. Daarom vind ik dus dat deze drukke aluvelgen de lijn van de CX geweld aandoen.
Dit terzijde.

Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Ik ben absoluut geen originaliteit freak, maar dit gaat me toch iets te ver. Te rond en te modern, denk ik.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Ik zou ook eerder kiezen voor een wat strakkere vormgeving. Het doet mij een beetje denken aan een kanten kleedje op onderstaande stoel van Le Corbusier. Ik snap overigens wel de CRX/prijs kwestie.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké, ik kan absoluut meegaan in het kosten-verhaal. En bovendien zijn TRX’en fantastisch als ze nieuw zijn en bij droog weer, maar belabberd en zelfs riskant als ze half versleten zijn en/of bij nat wegdek. Ergo: je betaalt al bizar veel voor zo’n band en dan ook nog eens voor de helft van de tijd & levensduur.
Maar:
Wat ik dus nooit begrijp bij dit soort kwesties: Waarom niet in godesnaam gewoon de GTi ‘blokjesvelgen’ die origineel op een CX hóren gemonteerd?!
Daar past ook gewoon 14"op.
Tenzij je dus exclusief voor 15” wil gaan… dan kun je niet anders dan uitwijken naar Alfa velgen. Maar jemig…. hebben die geen fraaiere in hun collectie? Ik heb weleens ‘acceptabele’ 5-spaaks velgen van Wolfrace onder een CX gezien. Die hebben ook wel een zeker Sjonnie-gehalte, maar véél minder.
Nee, ik vind deze exemplaren echt zwaar afbreuk aan de CX doen.
Het kanten-kleedje-commentaar van marcwensma vind ik dan ook treffend.
Een voute rapper zou dit nog niet durven monteren….
(tja, je vroeg onze mening hè)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
La Léo schreef:Een voute rapper zou dit nog niet durven monteren….
Die zal je ook niet zo snel in een CX vinden
Alfa heeft wel velgen gemaakt die mooi staan onder de CX hoor, kijk maar naar de 75 (?) velgen die Ree een tijdje geleden gekocht heeft.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Jos,
Welke wielbouten heb je gebruikt?
Zelf heb ik deze alfa velgen voor mijn CX gekocht (photoshop):
De originele bouten zijn een halve centimeter te kort. Het gaat wel, maar ze hebben net niet genoeg vlees om geen verslechtering te zijn ten opzichte van de originele situatie. Bouten van een halve centimeter langer zijn natuurlijk weer niet te krijgen, wel van ruim een centimeter langer, maar die zijn dan weer te lang en dus moeten er weer spacers tussen. Op die spacers zit ik dus nu te wachten, zodra die binnen zijn gaan de velgen er daadwerkelijk onder en kan ik een echte foto laten zien…
Voor die 14” velgen is er trouwens ook niet zo heel veel keuze qua banden en die zijn ook stevig aan de prijs. Dat is een groot voordeel van 15” velgen.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
En dit zijn inderdaad dichte velgen, staat een stuk rustiger op een CX. De velgen van TS…: neuh… (sorry)
Maar inderdaad, waarom niet de ‘gewone’ GTI-velgen?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Om te beginnen dit:
Ree schreef:Voor die 14” velgen is er trouwens ook niet zo heel veel keuze qua banden en die zijn ook stevig aan de prijs. Dat is een groot voordeel van 15” velgen.
En daarbovenop zitten die TRXen (15,3”) er niet voor niks onder. Je hebt toch een inch meer lucht wat het gedrag in de bochten niet verbetert.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi