Koelvloeistof (radiator)
Niels12345
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69

Gepost: 20 juli 2009 12:22 AM

Hallo,

Ik was vandaag onder de kap aan het kijken en ik zag dat de koelvloeistof bijna op was. Soms als ik de wagen start dan knippert dit lampje ook maar gaat dan na een tiental seconden terug uit.

Nu, welke vloeistof moet hier in? Ik heb al gelezen dat dit speciale vloeistoffen zijn met een rode,groene of lichtblauwe kleur.

De momentele vloeistof die er inzit is echter doorschijnend. Het lijkt wel gewoon water.

Mag ik hier water bijkieperen of moet dit een speciale vloeistof zijn?

Als de LMH geel is is deze ook aan vervanging toe?

groeten

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2999

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 20 juli 2009 12:29 AM
  [ # 1 ]

Ze hebben toch geen koelvloeistof in de LHM tank gedaan ?  Shocked
Nee LHM moet groen zijn.
En water bevriest in winter en is niet zo heel erg geschikt voor moderne motoren schat ik zo in. Alleen als noodrantsoen gebruiken.
Ik haal normaliter altijd koelvloeistof bij de Action, zojuist even voor nood bij de Texaco omdat mijn systeem lek was, maar van 7 euro per liter werd ik niet blij.

Profiel  

Niels12345
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 juli 2009 07:28 PM
  [ # 2 ]

De LHM is een aparte vraag Smile.

Dus koelvloeistof lijkt water (Radiator)
De LHM is geel. (Vering)

Profiel  

ex0dus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77

Gepost: 21 juli 2009 12:41 PM
  [ # 3 ]

Anders ververs je al de koelvloeistof toch gewoon? Is niet zo moeilijk.

Onderaan de radiateur daar zit een kraantje, draai die op en en de vloeistof loopt er uit… Ook de dop van het expansievaatje afhalen zodat alles goed door loopt.
De auto schuin zetten kan helpen om er zo veel mogelijk uit te krijgen.

Daarna hervullen, en motor stationair laten draaien met de dop van expansievat er af, zo kan de lucht er uit.
Eventueel later nog wat ontluchten met de ontluchtingsnippeltjes, en dan is het weer gedaan. Wink

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 21 juli 2009 02:09 PM
  [ # 4 ]

Jup, verversen die handel. Gele LHM is behoorlijk aan vervanging toe. Hoort gifgroen te zijn en wordt geel door opname van vocht en vuil. LHM is, behalve vering, ook remmen en stuurbekrachtiging. Bij vervangen ook even spoelen. Daar zijn wel draadjes over te vinden op dit forum.

Op water lijkende koelvloeistof is waarschijnlijk ook gewoon water en dus slecht voor je auto, zéker in de winter ivm bevriezing maar ook daarbuiten ivm roest. Ook vervangen dus. De verschillende kleurtjes slaan op de bevriezingstemperatuur en koelingswaarde. Even op ‘t jerrycannetje kijken wat je het beste toe lijkt.
Bij het leeglopen de ontluchtingsschroeven open draaien en na het verversen uiteraard niet vergeten om de boel weer goed te ontluchten.

En als je dan toch bezig bent zou ik meteen de olie+filter ook even meenemen. Wie weet hoe lang dat er al in zit…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

Niels12345
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 juli 2009 04:32 PM
  [ # 5 ]

De wagen heeft normaal gezien een groot onderhoud gehad op 12/12/2008.

Toen was het koelvloeistofcircuit ook vol en de LHM was groen….?

Ik ken helemaal niets van wagens, eens naar een kameraad van mij gaan dan.

Kan de LHM nog blijven zitten voor 5000km? (tot december) dan is er weer een onderhoud gepland.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook