HAllo, zojuist door de anwb naar huis gesleept.
het verhaal:
Vanmorgen wilde we vertrekken naar de bouwmarkt.
Starten de auto, nog eventjes rommelen met de gordels etc.
Plop..motor uit… HUN WTF?
Starten… wel ronddraaien, geen leven.
Even snel de vonk gecontroleerd: Vonk aanwezig.
Brandstof pomp doet het ( komt ook brandstof onderdruk naar de motor)
maar de injectoren gaan niet open!
Motor ” start ” wel als je startpilot spray in de inlaat spuit, maar zodra die ” op ” is, slaat hij weer af.
ANWB kijkt ernaar, rommelt wat en sluit wat zaken uit.
Haald de BDP sensorstekker los en weer vast, waarna de auto weer start en loopt…. MOOI…
Wij vertrekken, na ca 7 km (op de snelweg) plop weer de motor uit, wij uitrollen naar de kant, daar weer de anwb gebeld.
Andere kerel, die ons eigenlijk gelijk naar huis heeft gesleept.
De foutcodes in de motor zijn:
12
42
53
11
WIE kan me helpen met het vinden van de oorzaak?!
Wat kost een nieuwe BDP sensor? (kan het ook iets anders zijn?)
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Aangezien na het rommelen met de BDP sensor de motor wel startte en ook het storingsbeel klopt met een defect bdp sensor zou ik daar beginnen. Zonder BDB signaal weet de ecu niet wanneer de eerste cilinder in bdp is en stuurt dan ook geen injector aan. Nieuwe kost ergens tussen de 4 a 5 tientjes. Heb eventueel een 2de handse voor je. €22,50 incl verzenden. Je kan eventueel de bdp sensor doormeten. BDP sensor is niets anders dan een spoel en daarover moet je een bepaalde weerstand meten, welke weet ik niet, daarnaast moet tijdens het starten een mooie sinus signaal gemeten kunnen worden die een bepaalde spanning dient te halen. Weerstand is simpel te meten met een multimeter, het meten van het signaal is eigenlijk enkel te doen met een scoop.
12 Start test
42 Fuel injectors
53 Sensor power supply
11 End test
Ik heb mijn BDP eerst gemeten door de weerstand van het spoel te checken.
Tussen 2 van de 3 pinnen meette ik (bij mijn BX) een 370 ohm ongeveer. Als je dat meet kan je nog een test doen, even de multimeter op dezelfde pinnnen laten zitten en hem in de spanningstand zetten (nogal gevoelig). Dan met een magneetje dichter en verder komen, dan zou hij moeten uitslaan.
Dit is nog steeds geen garantie voor een werkende BDP (want daar heb je inderdaad scope voor nodig) maar is wel een manier om te checken of hij niet kapot is
niet starten
Gewoon niet moeilijk doen en bij razkin de bdp sensor aanschaffen , dan ben je gegarandeerd van je probleem af
Ik heb net de sensor even los gehaald, viel mee, kan er redelijk goed bij (en belangrijker) de imbus kwam netjes los!
hij was wel wat vies (koppelingsstof) maar niet echt heel erg… netjes schoongepoetst en weer gemonteerd. helaas geen sigaar… (hij doet het nog niet.)
Razkin, bedankt voor je aanbod maar dit keer ga ik eerst even de lokale brezan/automaterialen zaak proberen. Het heeft vooral met de tijd dat de wagen niet beschikbaar is te maken (heb dit weekend mijn gehele keuken gesloopt en morgen wordt de nieuwe geplatst, vervoer is erg practisch voor die snelle ’ op en neertjes” naar de bouwmarkt.
Weet iemand wat die 53 code betekend?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
tmoons schreef:Weet iemand wat die 53 code betekend?
reflex14 schreef:12 Start test
42 Fuel injectors
53 Sensor power supply
11 End test
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
tmoons schreef:Weet iemand wat die 53 code betekend?
reflex14 schreef:12 Start test
42 Fuel injectors
53 Sensor power supply
11 End test
ja, dat snapte ik ook, maar hoe wordt die specifieke code gecreëerd?
Dus wat moet er gebeuren om dat te krijgen?
Als voorbeeldje:
Bij de motronic 2.1 modellen (bmw) krijg je bijvoorbeeld ” gasklepsensor buiten bereik” als je de gasklep sensor voorbij het ” nul ” punt laat lopen.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ik denk dat je het meer moet zoeken bij code 42 “Fuel Injectors”. Hoe de computer bij deze foutcode komt kan verschillende oorzaken hebben. Hij verwacht een bepaalde waarde terug van een sensor, en als dat niet klopt met wat de ECU verwacht, dan geeft hij een foutcode, en gaat desnoods in noodloop.
Code 53 “accuspanning” komt waarschijnlijk omdat je de accu bijna leeg hebt gestart.
De accu lijkt het nog prima te doen (motor ging nog vlot rond).
In ieder geval, ik ga een nieuwe halgever scoren vandaag/morgen en dan weten we mee.
Wel weer een hoop gedoe op de meest onmogelijke momenten natuurlijk!!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
zojuist weer een km gelopenm auto liep weer prima.
wat ik heb gedaan…
halsensor vervangen. toen ging het start nog niet goed, beetje 1 of 2 ” injecties en dan weer stil” .
na wat schoonmaken van stekkers en de halsensor nog maals goed op zijn plek gezet te hebben (gat schoongemaakt etc) startte de wagen weer als van ouds.
naar huis gereden, alwaar ik ALLE stekker verbindingen die ik kon vinden (incl de grote motronicstekker) heb losgemaakt, ingesporten met contact-reiniger en weer vast gemaakt. de auto heeft het daarna nog goed gedaan (niet gereden, maar wel starten en lopen).
Net moest ik weer weg (ikea) en na ca km… plop .... (voor het stoplicht toen ik stilstond) alles weer uit en einde verhaal.
ik heb geen fouten meer uitgelezen, maar kan dat nog wel even gaan doen.
ik ben ook van plan mijn ” volle” accu die hierstaat mee te nemen en die te monteren.
OVERVERIGENS…. hij heeft net NADAT hij is stil gevallen nog wel wat ” kuchjes” gegeven tijden het starten!!! diezelfde kuchjes als kort na het monteren van de nieuwe halsensor, vlak voordat hij het toen weer “gingdoen”
WIe o Wie heeft de oplossing?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Allen,
Ik heb maandag avond een zeer duidelijke “ hint “ gevonden in mijn zoektocht naar het probleem.
Samen met mijn buurman was ik naar de auto gegaan (die het weer even gedaan had, maar na 1 km dus weer stil viel) en terwijl hij startte, wriemelde ik aan de draadboom.
Al snel sloeg de motor weer aan en toen ik mijn hand terug trok weer af……
Dit was vrij duidelijk en ik kon het herhalen (kabel naar achteren duwen = motor loopt kabel naar voren = motor uit). Het stukje kabel dat ik toen aan het bewegen was, was het stukje at door het inlaatspruitstuk naar boven toe loopt.
De auto liep nu weer en kon hem de 1000 meter naar huis gewoon rijden.
Op dinsdagochtend heb ik de isolatie van de kabels gehaald. Wat ik toen vond was echt een “ kabelboomliefhebbers nachtmerrie” !!!
De 4 kabeltjes van de 4 injectoren waren als navelstrengen om elkaar heen gedraaid, toen 4 om 4 (4 plus en 4 min) aan de centrale draadboom GEKNOOPT (niet gesoldeerd of goede stekkers ofzo…) en en dit was het allerergste, de isolatie van de snoertjes naar de injectoren toe was helemaal aan het wegrotten.
Ik heb plaatjes, en zal die waarschijnlijk vanavond even plaatsen. Maar voor mensen met een liefde voor mooie kabel bomen… teiltje klaar zetten!!!
Toen de hele ochtend lekker bezig geweest, keurig nieuwe draden aan de nog goed stukken gesoldeerd, krimpkousjes (die zaten ook niet op de verbinding tussen draadboom en aanstuur kabels) en de hele zooi netjes afgemaakt. Gekozen voor een stekker verbinding tussen de draadboom en de aanstuur snoertjes, omdat de auto te ver van mijn woning stond om te solderen. Ik wil de verbindingen uiteindelijk WEL solderen. (van het weekend waarschijnlijk!)
Maar au au au wat deden die draden pijn aan mijn ogen!
Ik kreeg via een ander Frans automerk forum nog de tip: als je halsensor (krukas) stuk was, had je ook geen vonk gehad!
Het is weer opgelost! Nu nog het probleem van het niet geheel soepel (beetje golvende vermogens afgifte) oplossen!
Bedankt voor het mee denken!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Dan kun je nog lang zoeken.
Ik hoop dat je nu eens kunt gaan genieten van die ZX.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als de motor weer normaal te starten is en loopt, reset de ecu van zijn foutcodes. Wellicht hebben de opgeslagen foutcodes invloed op het golvende vermogens afgifte.
De eenvoudigste manier is beide accupolen los voor minimaal 2 minuten, eerst de plusklem op de pluspool en met een lange schroevdraaier o.i.d. door de minklem en ermee contact maken en de uiteinde van de schroevedraaier op de pluspool houden voor ongeveer 2 minuten. De codensatoren worden ontladen en daarmee wordt het RAM (Random Acces Memory) geheugen gewist.
Bij oude Citroëns t/m ongeveer bouwjaar 1997(?) lukt deze manier van resetten, bij nieuwere Citroëns heb je een uitleescomputer nodig.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:Als de motor weer normaal te starten is en loopt, reset de ecu van zijn foutcodes. Wellicht hebben de opgeslagen foutcodes invloed op het golvende vermogens afgifte.
De eenvoudigste manier is beide accupolen los voor minimaal 2 minuten, eerst de plusklem op de pluspool en met een lange schroevdraaier o.i.d. door de minklem en ermee contact maken en de uiteinde van de schroevedraaier op de pluspool houden voor ongeveer 2 minuten. De codensatoren worden ontladen en daarmee wordt het RAM (Random Acces Memory) geheugen gewist.
Bij oude Citroëns t/m ongeveer bouwjaar 1997(?) lukt deze manier van resetten, bij nieuwere Citroëns heb je een uitleescomputer nodig.
Dat is al een paar keer gebeurd, het is altijd zo geweest en ik gok op:
Klepspeling niet helemaal zuiger (mogelijk iets te ruim)
Vaccuum lek (motor slaat nog steeds af en toe af, als er flink mee is gescheurd)
Uitlaat gassen regeling/bijsturing van de injectoren (vuile injector)
Komt goed! Hij doet het weer en dat is echt heel fijn!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)