De blower van mijn Xsara (diesel break van 99) blaast alleen een heel klein beetje (echt een klein beetje) als ik de blower in de hoogste stand heb staan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Xsara 1.9TD break, Saxo 1.0
HY’67(verkocht), 2cv (ook verkocht), Xsara Chrono (verkocht) en ZX 1.9TD break (na 370.000 km verkocht)
Burstner T620 en een 74erHY
http://i295.photobucket.com/albums/mm135/Henkhy/Motorhomecaste.jpg
dat heb ik dus ook in m’n bx, ik ga zelf de kachel motor er maar uit uit schroeven en schoonmaken en nakijken, gelijk even alle contactjes op schuren en alles doormeten.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik denk dat de kachelweerstand stuk is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: Blower / aanjager werkt niet goed Xsara 1.9 TD break 99
Henkhy schreef:De blower van mijn Xsara (diesel break van 99) blaast alleen een heel klein beetje (echt een klein beetje) als ik de blower in de hoogste stand heb staan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
kachelweerstand….
Het kan de ‘heater blower motor resistor’ zijn. Een printplaat met een weerstand die temperatuur (over-)gevoelig is. Vroegah had ik die voor de Xant altijd op voorraad liggen. Niet de hele plaat vervangen, alleen de temp gevoelige weerstand, die geklemd, NOOIT GESOLDEERD zit.
Het geheel zit aan het kachel gebeuren achter het dasboard kastje gemonteerd.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dit geval, zit in de kachelmotor geïntegreerd:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 09-12-2005
- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Re: Blower / aanjager werkt niet goed Xsara 1.9 TD break 99
Henkhy schreef:De blower van mijn Xsara (diesel break van 99) blaast alleen een heel klein beetje (echt een klein beetje) als ik de blower in de hoogste stand heb staan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Kruip eens onder het dashboard vak, hier rechts zit de aanjager. Bekleding met drie parkers even loshalen. Als het goed is loopt hier een vrij dikke, rode draad (duid dus op veel spanning, heeft de aanjager ook nodig). Deze draad loopt van het motortje naar een blokje waar deze in is gestoken, draad is niet echt lang.
Vaak is deze draad oververhit geweest en hierdoor maakt deze geen goed contact meer.
Voor je onderstaande gaat doen kun je ook even wrikken aan de draden om te kijken of het om een slecht contact gaat. Zo niet dan heeft onderstaande geen zin.
Stekkertje eruit halen, even met een schroevendraaier schoonkrassen en een beetje contactspray. Vaak wil dit nog weleens helpen.
Mvgr. Jeroen
—————————————-
2cv 4 Special 1978
Xsara 1.6i Break 1998 VERKOCHT
C1 Ambiance 2008
—————————————-
Hallo
Ik heb inmiddels even gemeten en er blijkt op de dikke kabel die naar de blower loopt, geen stroom te staan als ik de boel op contact zet. Als ik de blower rechtstreeks aanstuur, werkt de blower wel
Xsara 1.9TD break, Saxo 1.0
HY’67(verkocht), 2cv (ook verkocht), Xsara Chrono (verkocht) en ZX 1.9TD break (na 370.000 km verkocht)
Burstner T620 en een 74erHY
http://i295.photobucket.com/albums/mm135/Henkhy/Motorhomecaste.jpg
Hoi
Bij mij staat op de rode draad alleen spanning bij draaiende motor,dus niet als alleen het contact aan staat.
ronjo schreef:Hoi
Bij mij staat op de rode draad alleen spanning bij draaiende motor,dus niet als alleen het contact aan staat.
Hallo,
Okee, ik reageer op een zeer oude post. Ik ben nieuw op jullie forum, en heb bijna alle relavante topics over de airco blower doorgenomen maar heb geen oplossing gevonden.
Ik zit net als de starter van deze post met het zelfde probleem dat de blower motor wel op 12v draait als deze direct op de accu is aangesloten.
De originele 12v aanvoer voor de blower motor geeft geen spanning, in geen enkel geval, draaiende motor of welke stand dan ook v/d sleutel in het contact. Draaien aan de knop voor de snelheid v/d blower helpt ook niet, in geen enkele stand van het contactslot.
Ik heb net als de starter van dit topic ook een Xsara 1.9TD Break met automatische airco uit 99.
Ik heb gezocht op dit forum over de problemen met de blower met airco, de link http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195225&postdays=0&postorder=asc&start=28 in de post http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201277/ van 2b was helaas een dode link.
De weerstand die Ralph76 in reply #32 van dat topic laat zien is dezelfde als die bij mij, doorgemeten en deze is in orde.
Ergens las ik op jullie forum over een gelijkwaardig probleem bij een picasso hier had het te maken met het contactslot, kan dat ook bij de gewone Xsara het probleem zijn, of is het gewoon een relais die kapot is. Is dat het geval is waar zit dat relais dan, in ieder geval niet naast de stuurkolom, daar bevinden zicht het startrelais, knipper relais en het relais voor de ruitenwisser-interval.
De enige oplossing die ik me kan bedenken is een directe kabel verbinding maken van de accu naar de blower motor die ik zeker met een 30A zekering.
Ik ben een beetje wanhopig aan het worden. Graag hoor ik van een van jullie of dit euvel repareerbaar is en zo ja hoe….
Bedankt alvast voor jullie reactie’s.
“Il faut se mettre dans une attitude de réceptivité, recevoir les dons et les beautés de la vie avec humilité, gratitude et jubilation.” Pierre Rabhi
zo heb ik problemen met mijn claxon en de aansteker poort en na het lezen van dit en het niet kunnen vinden van een relais ga ik het ook zoeken in het contact slot.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
@Zone84:
Werkt je achterruit-verwarming wel?
Zo niet is het ws toch een relais. Achterruitverwarming en blower lopen over hetzelfde relais.
Boven de pedalen zit ook nog een flink aantal relais, waaronder dat “motor loopt” relais.