Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mulder schreef:En dit zijn inderdaad dichte velgen
Ik vind dat open velgen alleen kunnen op een zwarte CX én als de “spaken"ook zwart zijn. Anders moeten ze inderdaad dicht en bijvoorkeur zo rustig mogelijk.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ondanks dat een stalen velg met een mooie dop prima staat op een CX (serie I dan, op een serie II is het om de een of andere onduidelijke reden géén gezicht..) ben ik van mening dat er eigenlijk maar één velg (okee…twee) op de CX hoort:
de TRX of zijn evenknie de GTI-blokjesvelg (aka TRX-nepperts).
Die staat namelijk mooi op zowel serie I als II.
Als je dan toch voor een A-R velg gaat, neem dan zoals al meerderen opperen een gesloten type.
Dat oogt ‘rustiger’ en verstoort het ‘CX-beeld’ niet.
My two cents
‘Spirit of avant-garde’
Bullshit!
Het geblaat dat deze velg het CX beeld verstoord en dat dichte velgen op een CX hoort!
Dat de CX origineel is geleverd met dichte velgen Turbo en blokjes velgen of origineel staal met dichte wieldoppen heeft te maken dat citroën eigenwijs wat om niet meer velgen te leveren!
De nieuwere citroëns die geproduceerd zijn onder de vlag van peugot hebben nu meer mogelijkheden gekregen om uit meerdere velgen te kiezen.
Dus de mensen die gekozen hebben voor bah bah lelijke velgen hadden dus moeten kiezen dat ze originaliteit freaks zijn!
Volgens mij heeft smaak te maken hoe je ergens tegen aan kijkt en niet hoe iets er standaard uit hoort te zien (hokjesdenken)
Ik hoor vaak hier op het forum dat een citroen hoort te rijden (zo denk ik er ook over) en dat deze er niet in showroomstaat hoeft te zijn! Ik heb deze velgen gemonteerd ten eerste om het rijden met een CX betaalbaar te maken en ook omdat ik de blokjes velgen en stalen wieldoppen saai vind
….
Jammer dat er geen reactie komt dat dit een velg is om als goed alternatief te gebruiken!
wat moet ik hier nu weer neer zetten?
Nouja, we mogen het ook NIET mooi vinden, toch?
Maar wel handig dat ik nu ook weet dat er een alternatief is in de vorm van Alfa-velgen.
Er zijn natuurlijk meer velgen voor Alfa te vinden dan voor een CX….....
En daarom: bedankt voor de tip!
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
onder de vlag van peugot
Citroen valt al sinds de tweede helft van de jaren zeventig onder de vlag van Peugeot. Dus.
Volgens mij heeft smaak te maken hoe je ergens tegen aan kijkt en niet hoe iets er standaard uit hoort te zien (hokjesdenken)
Behalve als het je smaak is dat iets er ‘standaard’ uit hoort te zien…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
onlyjos schreef:Bullshit!
![]()
Het geblaat dat ...........................................
Jammer dat er geen reactie komt dat dit een velg is om als goed alternatief te gebruiken!
Je hebt zelf gevraagd naar meningen, dan vind ik ook, dat je die zou moeten accepteren. Over smaak valt verder niet te twisten.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Maar Jos, ik ben in verband met dezelfde zoektocht nog steeds nieuwsgierig:
Ree schreef:Welke wielbouten heb je gebruikt?
Ik weet dat ze op mijn velgen wel pakken maar echt minder vlees hebben dan de originele velgen. Ik ben benieuwd hoe dat met jouw velgen zit…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
En bovendien: JIJ vindt het toch mooi, tis toch jouw auto?
Dan is het toch goed?
Wij (de hokjesdenkers) geven alleen aan dat we het met de grootste zekerheid zelf niet op onze wagens hadden gedaan, that’s it.
Zoals gezegd: als je om een mening vraagt moet je ook meningen kunnen accepteren waarop je niet gerekend had….
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 3839
- CX 2200
- CX 2200

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Pascal schreef:
de TRX of zijn evenknie de GTI-blokjesvelg (aka TRX-nepperts).
correct me if I’m wrong, maar hoezo zijn GTi velgen TRX-nepperts? Volgens mij was de 14inch GTi velg eerder in omloop dan de TRX versies. Een vroege 14inch GTi velg is ook iets anders dan de 14inch GTi velg van na de TRX introductie, die meer op de TRX velg lijkt (vlakker design). Afgelopen vrijdag op de taxatiemeet in Delft waren alle drie de versies te zien en was het verschil ook meteen duidelijk. Maar mijn punt was dus eigenlijk dat een velg die er eerder was, geen neppert kan zijn (zoals een GS ook geen kleine CX kan zijn

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
onlyjos schreef:Bullshit!
![]()
Het geblaat dat deze velg het CX beeld verstoord en dat dichte velgen op een CX hoort!
Allereerst vind ik dit een onnodig groffe en van weinig respect getuigende reactie, Joske!
Kijk, JIJ zet een poll bovenaan je topic, wat volgens mij toch suggereert dat je om onze mening vraagt of er in elk geval nieuwsgierig naar bent. Als de antwoorden je dan niet bevallen, dan moet je niet gaan huilen, schelden en grof worden!
Hoezo is onze mening dan ineens “bullshit” en “geblaat”!?
Feit is gewoon, dat jij uit zuinigheid een set goedkope wielen op je Turbo 2 hebt gemonteerd , die wij niet onder een CX vinden staan.
Dit heeft geen hol te maken met het wel of niet zijn van een originaliteitsfreak.
En zoals anderen al zeiden So what? Als jij er happy mee bent, super!
Maar waar ik, uit technisch oogpunt, nu ook inmiddels wel nieuwsgierig naar ben:
Ree schreef:Welke wielbouten heb je gebruikt?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mulder schreef:Citroen valt al sinds de tweede helft van de jaren zeventig onder de vlag van Peugeot. Dus.
Was dat niet al sinds eind jaren zestig?
Versterkte samenwerking in 1974, volledige overname door Peugeot in 1980. Volgens mij.
Citroënloos
Uit WIKI:
In 1974 gaat Citroën failliet. Hoewel het over de zuinige 2CV beschikt, is het bedrijf slachtoffer van de energiecrisis die in 1973 de kop opsteekt. Uit angst voor een enorme ontslaggolf stelt de Franse regering voor om Citroën te laten fuseren met Peugeot. Hieruit komt in 1975 de PSA groep voort.
Allereerst no offence! en niet grof of persoonlijk bedoeld! (misschien een beetje uitlokken )
Ik geef aan dat de mening die jullie geven ‘‘naar mijn mening’’ niet gebasseerd is op het beeld hoe de velgen staan onder de CX maar onder een hier op het forum gegroeid beeld dat er dichte velgen onder een CX horen omdat er blijkbaar nooit standaard open velgen onder een CX zijn geleverd en daar komt tevens de argumentatie vandaan ‘‘hokjesdenken’’
Maar als jullie mening is dat jullie de velgen lelijk of niet mooi vinden wil ik best accepteren hoor
@t van ree:
De bouten die ik heb gebruikt heb ik meegeleverd gekregen bij de velgen , de bouten zijn wat taps aan het eind zodat deze wat dieper in de velg komen! Deze bouten geven mij genoeg vlees om de velgen te monteren de originele TRX bouten waren zowieso ook te groot geweest en paste niet in het bout gat
Sable Doré schreef:Uit WIKI:
In 1974 gaat Citroën failliet. Hoewel het over de zuinige 2CV beschikt, is het bedrijf slachtoffer van de energiecrisis die in 1973 de kop opsteekt. Uit angst voor een enorme ontslaggolf stelt de Franse regering voor om Citroën te laten fuseren met Peugeot. Hieruit komt in 1975 de PSA groep voort.
Bedankt voor een stukje geschiedenis weer wat geleerd
wat moet ik hier nu weer neer zetten?