Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
En hij heeft sinds vanmiddag weer een jaar APK! Aandachtspuntje voor de remleidingen voor, maar nog geen afkeur. Word ik toch weer blij van !
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gefeliciteerd met de APK.
Het lopen van de motor: zou het niet kunnen dat de distributieriem nog een tandje verkeerd staat? Daar gaan ze ook niet beter van lopen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bedankt!
Wat betreft tandje verkeerd, hij loopt ook weer niet zó slecht. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit een motor heb gehoord waarbij de riem niet goed lag, dus kan het ook niet vergelijken. Bij het aanbrengen van de riem lag hij na 2 rotaties nog goed, dus eigenlijk kan het daar niet aan liggen. Ik zal eens kijken of ik nog een filmpje kan maken met het geluid en wat er gebeurd als ik er een bougie uittrek.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Handige test zo met die bougiekabels
Kan dat geen schade of ander gezeur opleveren?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nee, kan geen kwaad. Je moet alleen uitkijken dat je geen opsodemieter krijgt
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij deze nog even een filmpje gemaakt:
Van de week ga ik eens de compressie meten. Wat betreft opsodemieters, ik werd daar al snel voor gewaarschuwd door middel van een licht tikkie . Vanavond staat een trip richting Eindhoven op de planning, misschien moet de motor gewoon weer ingereden worden na lange stilstand .
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nah, zo te horen loopt ie wel regelmatig. Beetje nagelend, alleen wel. Ik zou het dan verder ook niet weten… misschien moet je hem inderdaad weer even “los” rijden.
Lostrekken van de bougiedoppen bij een draaiende motor ben ik nooit zo fan van. De bobine kan zijn energie dan niet kwijt en kan stuk gaan.
Staat je ontsteking verder wel netjes op tijd?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ontsteking ben ik aan het aanpassen om te kijken of dat nog iets kan uitmaken, maar dat heeft nagenoeg geen invloed, alleen op het stationair toerental. Hij blíjft een beetje ‘haperen’. Maar ik vind het wel goed zo en kijk er binnenkort wel weer eens naar. De eerste 200 kilometer Eindhoven-retour zijn perfect gegaan.
Edit: met ontsteking bedoel ik het kastje waar de verdelerkap op zit hé.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb vandaag een beginnetje gemaakt met het demonteren van de kop. Nouja, de omliggende leidingen/steunen/inlaatspruitstuk zijn weggehaald. Nu moet ik nog even een grote torx vinden voor de bouten, waarschijnlijk kan ik die maandag wel even lenen bij de garage.
Nog even wat foto’s ter illustratie:
De motor:
Lekker beetje aankloten op straat :
Links thermostaat van de gti, rechts die van een 1.6 tgi:
Blijft er toch bruut uitzien, zo’n spruitstuk:
Dit baart me een beetje zorgen, wat olie bij de 4e bougie. Toen het spruitstuk er nog op zat leek het zo te zijn dat de olie wel uit dat bougiegat gekomen moet zijn. Boven op die rand van het kleppendeksel is het nog school, en zo ook bij het spruitstuk:
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Hoopt de olie zich daar niet gewoon op dat via het kleppendeksel lekt?
De kopbouten niet hergebruiken, heb al meegemaakt dat ze braken!
Boutgaten goed schoonmaken.
Succes verder, je bent al een eind opweg
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
michel-16v schreef:Hoopt de olie zich daar niet gewoon op dat via het kleppendeksel lekt?
Succes verder, je bent al een eind opweg
Dat klinkt aannemelijker inderdaad.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Is ook, ik ben benieuwd hoe makkelijk de bouten los gaan. Ik heb ze al flink in de kruipolie gezet.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb zojuist de kop gedemonteerd. De bouten gingen allemaal vrij goed los. Daarna was het probleem vrij snel te zien:
Koelvloeistof in de 3e cilinder.
De kop:
Ik heb nog een situatie waar ik graag wat reacties op zou willen hebben. De tijd dat ik in deze auto heb gereden werd het koelwater na een tijdje wel wat warmer, zeg maar een stukje voor het midden van de meter. De olie temperatuur steeg maar 2-5 graden tot 65 graden. De oliedrukmeter gaf altijd 0 aan en ik dacht dat die sensor kapot zou zijn. Ook dacht ik dat de olietemp meter niet goed zou functioneren. Maar nu op vakantie steeg hij opeens wél tijdens de oververhitting tot het rode lampje. Vóór de vakantie zelfs bij een tijdje 180 km/uur rijden steeg de olietemperatuur maar 5 graden.
Ik ga er nu maar eens van uit dat die meter wel altijd gewerkt heeft, en dat mijn motor dus nooit goed op temperatuur is geweest. Ik heb de thermostaat al getest en die functioneert goed.
Er is ooit een blik troep in het koelcircuit gegooid, en dat heeft volgens wel wat ellende achtergelaten. Ik heb al eens een dichte slang verwijderd.
Nou wil ik beginnen met het verwijderen van de waterpomp en zo alle mogelijke koelbanen doorblazen met perslucht en water.
Verder vraag ik me af of die olietemperatuur meter te vertrouwen is en of de motor echt niet warm werd. Stél dat de oliepomp geen druk meer opbouwde, dat zou kunnen verklaren dat de temperatuur niet oploopt (en ook waarom de drukmeter op 0 bleef staan ops:). Maar kan je in zo’n geval wel zo’n 9000 km rijden (heb ik inmiddels gereden met deze motor)? Dat lijkt mij een beetje lastig namelijk. Want op dit koppakking probleem na heb ik nooit problemen gehad, alleen wat olieverbruik. Starten ging altijd perfect.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Controleer ook goed de cilinderbus, medeforummer rick65bxgti heeft met een zx paar jaar terug ook problemen gehad, en bleek een scheurtje in de bus te zitten.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge