Hoe kom je bij de expansieventiel?
bonang
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 22 juli 2009 02:55 AM

Stukje bij kleine beetje wordt het geheel airco systeem in mijn 1991 v6 12v automaat vervangen. Tot nu toe - nieuwe compressor, condensor, droger, alle leidingen/fittings enz. tot aan de firewall. Heeft wel een paar dagen gewerkt/gekoeld…en nu draait de compressor nog wel (dus er zit druk in het systeem) en lekt niet meer, maar koelt ook niet. Dus aircomonteur denkt nu aan een slecht/vastzittend expantieventiel, gezien er weinig meer te vervangen valt (ja, de verdamper haha, maar het stinkt echt helemaal niet.)

Ik weet dat het expansieventiel zit net aan de binnenkant v.d. firewall. Hoe kom je daarbij? Moet er veel gesloopt/uitgetrokken om het te vervangen? Schijnt dat het expansieventiel hetzelfde is als wordt gebruikt bij vele Mercedes en VWs, dus voor dit ene keer zal het probleem niet zijn waar je in godsnaam het onderdeel kan krijgen (ik zit hier helemaal aan de verkeerde kant v.d. grote plas). Over het vervangen van het ventiel is de Haynes niet echt duidelijk, en ik wil weten dat het wel te doen binnen redelijk tijd is voor de monteur, gezien dit grapje mij al een kapitale heeft gekost! Russek zegt er ook niks over.

Bij voorbat dank oh knowledgable giants of the XM…

- Keith

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 22 juli 2009 03:14 AM
  [ # 1 ]

Bovenstaande tekening is van toepassing op een XM type 1.

Volgens de onderdelenlijst die hier bijhoort is onderdeel nr. 1 (de verdamper) inclusief expansieklep? is dat hetzelfde als expansieventiel? Nr. 2 is de drukregelaar. Zit ie dus linksboven achter je verdamper, achter de ventilatieroosters… Daar kun je héél slecht bij…

Groetjes Erik!

Profiel  

bonang
> 100 berichten
RankRank

- XM v6 12v automaat
Gepost: 22 juli 2009 03:58 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de tekening en uitleg, Erik. De expansieventiel lijkt op nr. 2 in jou tekening, en is los te kopen en monteren (zie bv. aircotechniek.nl). En dat die moeilijk is bij te komen had ik gehoord, helaas. Maar hoe moeilijk?!?

Wat ik graag wil horen is een uitleg aan hoe je daar bijkomt - wat moet je uit elkaar halen, wat je daarvoor nodig heb, en zelfs een idee v.d. tijd dat bv. wordt berekend voor zo ‘n klus bij een garage.

Zomer is er wel, al zonder AC—34C vandaag!

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 22 juli 2009 10:59 AM
  [ # 3 ]

Je dashboard moet eruit om bij de ventilatie-unit te komen, daarin zit ‘ie.
Via de middenconsole zie je de unit wel zitten en de kachelradiateur is zo te vervangen, maar de airco is een ander verhaal…..

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453

Gepost: 22 juli 2009 11:15 AM
  [ # 4 ]

dashboard eruit halen is te doen in ongeveer een uur.. erin zetten heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat je hiervoor net zoveel of meer tijd mee zoet bent Rolling Eyes

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 22 juli 2009 11:52 AM
  [ # 5 ]

Je bent er wel veel langer dan een uur mee bezig om die bak eruit te krijgen. Ik heb het destijds voor/met Brian gedaan. Zeker als het je 1e keer is ben je wel een dag zoet. Plus dat we het spul nog niet eens terug in hoefden te bouwen (was een sloper). Tis is echt supercomplex als je het netjes wil doen, en ook nog moet onthouden hoe alles zat.

Normaal probeer ik iedereen aan de klus te praten, behalve deze keer Wink weet waar je aan begint.

Ouwe mopperkont

Profiel  

bonang
> 100 berichten
RankRank

- XM v6 12v automaat
Gepost: 22 juli 2009 08:30 PM
  [ # 6 ]

Hartelijk dank aan een ieder, en vooral Matthijs, want ik denk ook dat het te groot een klus is voor een niet-Citroen kende monteur.

Ik ga nu naar de airco monteur - mogelijk dat het iets anders is. Iig zal ik later reporteren wat er gebeurt / ga gebeuren.

- Keith

Profiel  

bonang
> 100 berichten
RankRank

- XM v6 12v automaat
Gepost: 23 juli 2009 04:12 AM
  [ # 7 ]

Uitkomst voor vandaag - weer een lek (telkens een andere plek), weer gemaakt en weer werkend. Wil ook zeggen dat expansieventiel nog in orde is.

Bedankt, iedereen, en tot de volgende AC stopaktie.

- Keith

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook