Chiptuning XM; goed idee of..?
stringo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 23-01-2005

Gepost: 07 augustus 2005 09:04 PM

Hallo iedereen hier op het forum,

Heeft iemand ook ervaringen met het chiptunen
van een XM?
Volgens de opgegeven gegevens kan ik er zo’n 30 PK voor mijn Turbo CFT
bijkrijgen en blijven verder alle motor/brandstof waardes gelijk zodat
er geen schadelijke gevolgen zullen zijn voor de wagen.
Ben erg nieuwsgierig of dat echt zo is en of de praktijk inderdaad
zo’n (veilige) vooruitgang betekent!

Mvg,
Saco

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 augustus 2005 09:42 PM
  [ # 1 ]

ik zou het niet doen kost een hoop geld voor pk die je bijna nooit aanspreekt Very Happy

Profiel  
 
jpiek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 13-07-2005

Gepost: 08 augustus 2005 01:40 AM
  [ # 2 ]
citroenc2 schreef:

ik zou het niet doen kost een hoop geld voor pk die je bijna nooit aanspreekt Very Happy

Da’s geen argument, ik zou de PK’s juist wel gaan gebruiken Wink ergo :
Veel geld, wat je nog vel meer geld gaat kosten (Benzine en boete’s Wink)

Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 augustus 2005 01:43 AM
  [ # 3 ]

Veel meer slijtage ook…als je het onderste uit de kan haalt….

 

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 08 augustus 2005 05:55 PM
  [ # 4 ]

Re: Chiptuning XM; goed idee of..?

stringo schreef:

Hallo iedereen hier op het forum,

Heeft iemand ook ervaringen met het chiptunen
van een XM?
Volgens de opgegeven gegevens kan ik er zo’n 30 PK voor mijn Turbo CFT
bijkrijgen en blijven verder alle motor/brandstof waardes gelijk zodat
er geen schadelijke gevolgen zullen zijn voor de wagen.
Ben erg nieuwsgierig of dat echt zo is en of de praktijk inderdaad
zo’n (veilige) vooruitgang betekent!

Mvg,
Saco

Een Turbo CT heeft zo’n heerlijk vlakke koppelkromme, als je hieraan sleuteld door de druk te verhogen krijg je onherroeppelijk een piekerige koppelkromme. De auto wordt wel sneller, maar je moet meer schakelen, dus comfortabeler wordt hij er niet van. Zuiniger ook niet, want meer druk betekend meer lucht, dus ook meer brandstof om te verbranden.

De opgaves zeggen overigens niks over het resultaat, als je het goed doet, dan wordt de auto dmv een rollenbank “geprogrammeerd”. After-market chipjes voor een paar honderd euro zou ik nooit vertrouwen.

Het inlaat- en uitlaatgedeelte moet ook aangepast worden voor een optimaal resultaat. Wil je meer vermogen, dan moet je naar een V6 gaan kijken. Voor 500 euro kom je ze al tegen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 augustus 2005 11:23 PM
  [ # 5 ]

Da’s geen argument, ik zou de PK’s juist wel gaan gebruiken ergo :
Veel geld, wat je nog vel meer geld gaat kosten (Benzine en boete’s )

wat ga je met de auto doen dan een aanhanger trekken of stoplicht sprints Very Happy Very Happy Very Happy

Profiel  
 
jpiek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 13-07-2005

Gepost: 09 augustus 2005 01:41 AM
  [ # 6 ]
citroenc2 schreef:

Da’s geen argument, ik zou de PK’s juist wel gaan gebruiken ergo :
Veel geld, wat je nog vel meer geld gaat kosten (Benzine en boete’s )

wat ga je met de auto doen dan een aanhanger trekken of stoplicht sprints Very Happy Very Happy Very Happy

M’n record Heerenveen-Rotterdam verbeteren Wink Staat nu op 1:30 Twisted Evil

Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 09 augustus 2005 04:30 AM
  [ # 7 ]
citroenc2 schreef:

Da’s geen argument, ik zou de PK’s juist wel gaan gebruiken ergo :
Veel geld, wat je nog vel meer geld gaat kosten (Benzine en boete’s )

wat ga je met de auto doen dan een aanhanger trekken of stoplicht sprints Very Happy Very Happy Very Happy

Stoplichtsprints met de aanhanger…................ Cool

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 09 augustus 2005 06:51 PM
  [ # 8 ]

Re: Chiptuning XM; goed idee of..?

Willem schreef:

Een Turbo CT heeft zo’n heerlijk vlakke koppelkromme, als je hieraan sleuteld door de druk te verhogen krijg je onherroeppelijk een piekerige koppelkromme. De auto wordt wel sneller, maar je moet meer schakelen, dus comfortabeler wordt hij er niet van. Zuiniger ook niet, want meer druk betekend meer lucht, dus ook meer brandstof om te verbranden.

Mwa, een chip kan op zich best de vlakke vermogenskromme handhaven. Van een vlakke koppelkromme is volgens mij niet echt sprake, meer een bijna vlakke vermogenskromme. Een soort dieselachtig motorkarakter wat vooral bereikt is door de motor bovenin heel erg te “knijpen”.

Ga je tunen dan raak je dat vlakke karakter kwijt maar je krijgt er alleen maar bij, er gaat niets af. Je kunt dus hetzelfde blijven rijden als je deed, extra schakelen is dus niet nodig. Alleen als je het extra vermogen benutten wil moet je misschien iets meer de toeren in. Naar mijn idee hoef je niet direct bang te zijn voor een piekerig karakter, het zal ook met een chip een koppelmotor blijven, alleen misschien begint het dan een klein beetje aan te voelen als een benzinemotor ipv een ouderwetse diesel…

Wink

Marcel

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook