Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Mijn exclusive heeft geen rode maar grijze ATF. Tijd dus om te verversen na 11 jaar en 155k Km waarschijnlijk…..
Heeft iemand wel eens geprobeerd om de automaat- olie van bovenaf uit de bak te zuigen via de dipstickopening of via de vulopening?
Hoe wordt er in het algemeen gemeten wat je eruit laat lopen?
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Re: ATF zuigen
citrohanxm schreef:Heeft iemand wel eens geprobeerd om de automaat- olie van bovenaf uit de bak te zuigen via de dipstickopening of via de vulopening?
Waarom zou je dat willen? Van onderen kan je het er prima uit laten lopen. Bovendien kan je dan ook het filter schoonmaken.
Feit is wel dat je er maar ongeveer 1/3 van de totale hoeveelheid olie uit krijgt. Dus als het in 155k km nooit ververst is, zou ik het een aantal keer verversen, waarbij je tussendoor een eind gaat rijden om nieuw/oud goed te laten mengen.
Ik denk niet dat je van bovenaf er meer olie uit krijgt. Juist minder lijkt mij. Als het al lukt…
En meten wat je er uit laat lopen? In een bak opvangen en meten hoeveel het is. Maar het is belangrijker om gewoon tot het juiste niveau te vullen (peilen met warme draaiende motor!)
Je krijgt het er niet uitgezogen omdat grootste deel in je koppelomvormer zit, en daarom loopt het er niet uit als jeje automaatbak leeg laat lopen.
Enige oplossing is idd verversen, stukje rijden, weer verversen, etc
ik zou het 3 of 4 keer doen als je alles wilt pakken, geloof dat er zon kleine 8 liter inzit in totaal, en er iets meer dan 3 uit komt per wissel.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Re: ATF zuigen
Waarom zou je dat willen? Van onderen kan je het er prima uit laten lopen. Bovendien kan je dan ook het filter schoonmaken.
de diesel heeft een plastic plaat onder de motor hangen, dat is meestal een gedoe om dat weg te krijgen. Moet dus op de brug gebeuren.
Feit is wel dat je er maar ongeveer 1/3 van de totale hoeveelheid olie uit krijgt. Dus als het in 155k km nooit ververst is, zou ik het een aantal keer verversen, waarbij je tussendoor een eind gaat rijden om nieuw/oud goed te laten mengen.
ga er wel mee naar een garage (in ieder geval de eerste keer)
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Matthijs309 schreef:
Enige oplossing is idd verversen, stukje rijden, weer verversen, etc
ik zou het 3 of 4 keer doen als je alles wilt pakken, geloof dat er zon kleine 8 liter inzit in totaal, en er iets meer dan 3 uit komt per wissel.
Stel dat je de plaat eraf laat dan neem ik aan dat je met de auto op bokken er wel gemakkelijk bij kunt. De bak zit voor de voorwielen, en het aftapplaatje zit dat in de hoek van het subframe een beetje bereikbaar van onderaf?
mia macchina è presto per rubare
Je krijgt zelfs die plaat eraf op bokken. Zo doe ik het altijd. ALs ik dan vaker nog onder de auto moet die maand laati k de plaat er idd even vanaf.
Daarna kan je vrij makkelijk bij het aftapplaatje van de bak. (3 keer boutje maat 10)
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
ATF weg zuigen: 3,4 liter binnen 5 minuten
“Je hebt gelijk er staat 40 en 80 graden op de peilstok. Maar waar staat toch dat peil?”
Nog een keer pielen&peilen; onder de CC. Geen duidelijke grens tussen droog en nat te zien op de peilstok of wel: “daar in het getordeerde gedeelte van de peilstok?????”
“Hebben die K****koppen uit Martelange me weg gestuurd met ongeveer twee liter teveel ATF in de bak”.
Met het zuigperspompje heb ik binnen 5 minuten 3,4 liter ATF uit de bak getrokken via de peilstokopening. Daarna met een trechtertje en een slangetje via dezelfde opening er rustig weer anderhalve liter in laten zakken. De vuldop van de de bak zit muurvast + je kunt er met geen tang bij.
Het werkt dus! ATF wegtrekken via de peilstokopening.
Okay; de verversing is maar anderhalve liter maar het werk is peanuts.
Graag commentaar want het is mij niet duidelijk hoe de interne krochten van de 4HP18 er uit zien. Ik heb iets gelezen over koppelomvormer…
Groet
Winus
Xm D break: six(00k) o’clock
Noot: drie weken geleden in Martelange bij garage Wirtgen een Xm tD exclusive Alcantara automaat gekocht, gaat morgen naar de RDW en Douane.
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Peilen met draaiende motor!!
Ik weet niet wat het peil is bij stilstaande motor maar het zou best kunnen zijn dat ie dan een stuk hoger op de peilstok staat. Als dat zo is, dan heb je er nu te weinig in zitten!
Over de automaat en het olie verversen is al heel veel geschreven op dit forum.
Re: ATF weg zuigen: 3,4 liter binnen 5 minuten
citrohanxm schreef:“Je hebt gelijk er staat 40 en 80 graden op de peilstok. Maar waar staat toch dat peil?”
Nog een keer pielen&peilen; onder de CC. Geen duidelijke grens tussen droog en nat te zien op de peilstok of wel: “daar in het getordeerde gedeelte van de peilstok?????”
“Hebben die K****koppen uit Martelange me weg gestuurd met ongeveer twee liter teveel ATF in de bak”.Met het zuigperspompje heb ik binnen 5 minuten 3,4 liter ATF uit de bak getrokken via de peilstokopening. Daarna met een trechtertje en een slangetje via dezelfde opening er rustig weer anderhalve liter in laten zakken. De vuldop van de de bak zit muurvast + je kunt er met geen tang bij.
Het werkt dus! ATF wegtrekken via de peilstokopening.
Okay; de verversing is maar anderhalve liter maar het werk is peanuts.
Graag commentaar want het is mij niet duidelijk hoe de interne krochten van de 4HP18 er uit zien. Ik heb iets gelezen over koppelomvormer…Groet
Winus
Xm D break: six(00k) o’clockNoot: drie weken geleden in Martelange bij garage Wirtgen een Xm tD exclusive Alcantara automaat gekocht, gaat morgen naar de RDW en Douane.
En ondertussen heb je niet je filter en magneetdekseltje schoongemaakt
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
ATF zuigen het kan
par eXeMple! schreef:Peilen met draaiende motor!!
bekend, de meting is gedaan met draaiende warme motor.
Ik neem aan dat de temperaturen die op de peilstok staan refereren aan de motorolie, die wel net zo warm is als de ATF.
Ik weet niet wat het peil is bij stilstaande motor maar het zou best kunnen zijn dat ie dan een stuk hoger op de peilstok staat. Als dat zo is, dan heb je er nu te weinig in zitten!
dat was zo, vanochtend terug van de RDW bleek er te weinig in te zitten. Heb er een halve liter bij gedaan en toen stond het niveau in het overlappende gedeelte van 40/80 graden.
Over de automaat en het olie verversen is al heel veel geschreven op dit forum.
Ja maar het staat verspreid over 139 topics met ontzettend veel OT geklets. Ooit heb ik over verversen iets gelezen wellicht van jou, maar ik kan het nu nergens meer terugvinden.
mia macchina è presto per rubare
Temperaturen op de peilstok refereren aan de ATF, niet aan motorolie! Motorolie en ATF zijn niet even warm als je het mij vraagt, de versnellingsbak doet er nog langer over om goed warm te worden. Stevige rit snelweg van 20 km, dan is ie wel warm. Met stadswerk gaat het misschien sneller, omdat de koppelomvormer dan meer werk heeft. Stationair heb ik geen idee… Het beste is eigenlijk om er een thermometer in te steken, maar ja…
Maar toch, hoe weet je dam hoe warm de motorolie is? Ik neem aan dat je geen olietemperatuurmeter op je dashboard hebt?
Ik ben wel met Matthijs309 eens, je hebt je filter en magneet nu niet schoongemaakt en daardoor ook geen indicatie hoe het nu met de versnellingsbak gesteld is.
Oh ja, ik heb ook eens de ATF laten verversen door de dealer hier, afgezien van de belachelijke tarieven die ze rekenen stopten ze er ook flink teveel olie in, zou ik ook doen als die olie 25 euro per liter was… is niet dealerklusje geloof ik…
Beetje negatief berichtje ops: maar ik probeer je te helpen, Winus, het zou zonde zijn als de automaat straks de oliewissel niet overleeft…
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Lampie schreef:Temperaturen op de peilstok refereren aan de ATF, niet aan motorolie! Motorolie en ATF zijn niet even warm als je het mij vraagt, de versnellingsbak doet er nog langer over om goed warm te worden. Stevige rit snelweg van 20 km, dan is ie wel warm. Met stadswerk gaat het misschien sneller, omdat de koppelomvormer dan meer werk heeft. Stationair heb ik geen idee… Het beste is eigenlijk om er een thermometer in te steken, maar ja…
Maar toch, hoe weet je dam hoe warm de motorolie is? Ik neem aan dat je geen olietemperatuurmeter op je dashboard hebt?
Ik ben wel met Matthijs309 eens, je hebt je filter en magneet nu niet schoongemaakt en daardoor ook geen indicatie hoe het nu met de versnellingsbak gesteld is.
Oh ja, ik heb ook eens de ATF laten verversen door de dealer hier, afgezien van de belachelijke tarieven die ze rekenen stopten ze er ook flink teveel olie in, zou ik ook doen als die olie 25 euro per liter was… is niet dealerklusje geloof ik…
Beetje negatief berichtje ops: maar ik probeer je te helpen, Winus, het zou zonde zijn als de automaat straks de oliewissel niet overleeft…
Dank je wel voor je medeleven.
Ik heb bij Bogamat 5 liter ATF olie gekocht (Kroon Dexron IID) voor 28 euro, die moest er snel in en de oude ATF moest er snel uit (want teveel en grijs; terwijl ik naar RDW moest).
Dat was de reden dat ik met dit topic begonnen ben. Gezien mijn leeftijd heb ik geen zin om het hele toneelstuk met auto op bokken en dan eronder kruipen om de plaat los te bouten en dan zo’n golf hete olie in een teiltje en over je handen etc op te voeren. dat plaatje en dat zeefje (zit daar ooit iets in?) dat komt wel over een paar duizend km. Even een brug huren bij een DHZ garage, kunnen tegelijk pokkepok stangetjes en wat roestmanagement aan de renforts en subframe worden aagepakt.
Achteraf ben ik van mening dat het een kleine overwinning is op het probleem onderhoud. In Frankrijk was het vroeger algemeen dat je langs de snelweg even een snelle olie wissel (un vidange) kon laten doen middels hetzelfde het principe: afzuigen via de peilstokopening.
Heeft er iemand een doorsnede van de 4 HP18? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de ruimte van de peilstik verbonden is met de rest van de bak.
Overigens denk ik dat de ATF misschien wel warmer kan worden dan de motorolie. Is het niet zo dat er een oliekoeler achter de intercooler zit gemonteerd?
Groet
Winus ‘98 2.1 td exclusive auto alcantara
mia macchina è presto per rubare
Kun je hier wat mee:
http://www.chinco.nl/pics/auto/ZF/ZF 4HP18.pdf
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Chinco schreef:Kun je hier wat mee:
http://www.chinco.nl/pics/auto/ZF/ZF 4HP18.pdf
Ja maar in zoverre dat het niet duidelijk is in welk gedeelte de peilstok nou terecht komt. Het blok staat op zijn kop, en ik neem aan dat de rechthoekige plaat aan de onderkant de plek is waar het het hydraulische blok op gemonteerd wordt. Ik kan me niet voorstellen dat de peilstok via de rechthoekige opening in 176 steekt. dan zou hij in de ruimte van de koppelomvormer terecht komen. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Het moet wel ergens aan die kant zijn, zijn want als je de tekening 180 graden kantelt dan zit het differentieel achter, en de bak dus voor de voorassen.
Mijn peilstok maakt een mooie boog is dat bij iedereen?
Groet
Winus
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Chinco schreef:Kun je hier wat mee:
http://www.chinco.nl/pics/auto/ZF/ZF 4HP18.pdf
Hier is een link met troubleshooting. Het is niet speciaal voor de 4 hp 18 maar algemene info. Morgen verder.
http://www.zf-transmissions.com/troubleshooting.htm
en http://www.jus.liitin.net/ZF1050000116.pdf
mia macchina è presto per rubare